Hej på er.
Ska byta tak på huset.
På en liten del av huset är det ngn typ av sticke-tak och sen pannor. Inifrån ser det ut enligt bild. Är det läge att bara plocka av pannorna, smacka dit ny läckt och sen på med plåten (förutsatt att det ser okej ut)? Eller bör man riva ner allt och på med spont, papp och läckt?
 
  • Utsikt från insidan av ett hus med synliga träbjälkar och gamla takbrädor, tecken på renovering och takarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt träbjälklag och spikat tak underifrån i en byggnad, synligt isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Undersida av ett äldre trästaket med synliga reglar och sliten träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bäst är nog att riva ner allt och på med spont och papp! Alternativt lägga en oljehärdad board ovanpå sticketaket!
 
S swirve skrev:
Bäst är nog att riva ner allt och på med spont och papp! Alternativt lägga en oljehärdad board ovanpå sticketaket!
Ja, känns ju lite onödigt när det legat i en herrans massa år och inte varit några som helst problem förutom runt skorsten.
Men lägger man board ovanpå stickorna så skippar man pappen eller hur?
 
M MangeKl skrev:
Ja, känns ju lite onödigt när det legat i en herrans massa år och inte varit några som helst problem förutom runt skorsten.
Men lägger man board ovanpå stickorna så skippar man pappen eller hur?
Japp, board ovanpå sticketacket o spika ströläkt ner i takstolarna. Nu har jag bara gjort den varianten med betongpannor ovanpå, men förutsätter att det är plåt som ska på läkt o då bör det ju vara samma. Taket jag gjorde det på hade tjockt med stickor, ca 15-20cm, så vi fick spika ströläkt med 300mm spik. Sen va det nästan 450m2 tak så tog lite tid ändå...
Sen har jag även rivit bort sticketak på mitt eget tak ca 40m2 och det gick på en halv dag. Tigersågade längs takstolarna o slängde ner i sjok.
 
S swirve skrev:
Japp, board ovanpå sticketacket o spika ströläkt ner i takstolarna. Nu har jag bara gjort den varianten med betongpannor ovanpå, men förutsätter att det är plåt som ska på läkt o då bör det ju vara samma. Taket jag gjorde det på hade tjockt med stickor, ca 15-20cm, så vi fick spika ströläkt med 300mm spik. Sen va det nästan 450m2 tak så tog lite tid ändå...
Sen har jag även rivit bort sticketak på mitt eget tak ca 40m2 och det gick på en halv dag. Tigersågade längs takstolarna o slängde ner i sjok.
Om man väljer o lägga board så är det väl lämpligt att lägga boarden lite omlott...men bör man tejpa skarvarna på ngt sätt eller bara lägga löst?
 
Pannorna borta... vad säger expertisen?
Torrt o "fint" under!
Bort med läkt och sen 3 mm masonit?!
 
  • Tak utan tegelpannor, synliga brädor och ströläkt, med murad skorsten. Läkt och underlag ser slitna ut, och det är morgonsol i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade tagit bort sticketaket och lagt råspont, det är ju ett pyttelitet tak! Är ju gjort på en knapp helg att riva bort, lägga spont o papp. Har du isolering på insidan i snedtaket bör du ju lägga en läkt och masonit som luftspalt också!
På bilderna nedan ser du ung hur jag gjorde. Tog 3 dar på två pers, men är betydligt större.
Tak under renovering där gammalt sticketak har avlägsnats, råspont och ny takpapp har lagts och träreglar är på plats för fortsatt arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två personer arbetar på att lägga råspont på ett snedtak, där en skorsten är synlig. Förberedande arbete för takläggning pågår under molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takrenoveringsprojekt med nytt rött taktegel. Läktar förbereda för fler plattor syns på den övre delen av taket med en skorsten i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S swirve skrev:
Jag hade tagit bort sticketaket och lagt råspont, det är ju ett pyttelitet tak! Är ju gjort på en knapp helg att riva bort, lägga spont o papp. Har du isolering på insidan i snedtaket bör du ju lägga en läkt och masonit som luftspalt också!
På bilderna nedan ser du ung hur jag gjorde. Tog 3 dar på två pers, men är betydligt större.
[bild]
[bild]
[bild]
Tack för svar!
Att göra så va tanken från början... men sen har jag vridit o vänt. Tror ju båda alternativen funkar. Du la alltså masonit på isoleringen och sen råspont?
 
Ngn som förespråkar masonit på stickerna alternativet? Fördelar med det kontra riva ner o köra råspont?
 
M MangeKl skrev:
Tack för svar!
Att göra så va tanken från början... men sen har jag vridit o vänt. Tror ju båda alternativen funkar. Du la alltså masonit på isoleringen och sen råspont?
Precis, vanlig masonit och på läkt på sidan av takstolarna för att få luftspalt.
Om du kör varianten att ha kvar stickorna är det ju oljehärdad board du ska ha!
 
R
Kostnaden blir väl stor att riva och lägga dit råspont o papp kontra en oljehärdad board..
Även om man gör själv så bör det skilja mycket i kostnad och arbetstid..
 
MrJay
Jag rekommenderar Isover takfotsluftning istället för masonit (oljehärdad board) till luftspalt. Billigare och mycket lättare att sätta upp, de består av kanalplast så 0 chans för påväxt - något vi hade problem med i vårt nybygge där vi fick svarta prickar på ytan av masoniten orsakat av kall luft som lyckats komma in pga dålig tätning
 
Alternativet med råspont har jag ju kolla på tillvägagångssättet. Men väljer jag att lägga oljeboarden (masoniten)... då är det bort med den gamla bär- och ströläkten? Eller kan man låta ströläkten ligga och spika masoniten i den. Och sen ny strö och bär ovanpå?
 
R
Nej ströläkten ska bort och ny strö och bärläkten ovanpå den oljehärdade skivan..
 
R Rejäl skrev:
Nej ströläkten ska bort och ny strö och bärläkten ovanpå den oljehärdade skivan..
Okej...så för o vara på det klara för morgondagen...

1) riva bär- och ströläkt
2) ny ströläkt
3) oljeboard
4) bärläkt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.