Hej alla,

Har klinkersfog/cementfog som släppt/håller på släppa i badrummet längst innerhörn/golv, går inte rengöra för den har torkat helt. Bifogar lite bilder. Är det någon här som har erfarenhet om vad för fog som jag bör använda? Är det bästa att använda klinkersfog/cementfog som använts? Eller ska man köra silikonfog? Är det bara att skrapa bort gamla och applicera på nya? (Och vara konsekvent med tätskiktet bakom)

Lägenhetens byggdes 2017, själva fastigheten byggdes sedan längre tid tillbaka.

Mvh,
Tummen mitt i handen
 
  • Sliten klinkersfog vid golv och hörn i badrum intill toalett som behöver renoveras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet hörn i badrum med skadad klinkersfog längs golvet och väggen som behöver repareras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett badrumshörn där klinkersfog mellan vita kakelplattor på vägg möter golv har släppt och ser smutsig ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrumshörn med vit klinker där fog håller på att släppa från golvet och väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet hörn där klinkersfog vid golv och vägg i badrum delvis har släppt och blivit smutsigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Hårdfogar torkar på något dygn så det var mycket länge sen de torkade. Längsgående sprickor i golv-vägg-vinkeln tyder på att väggen har rört sig i förhållande till golvet. Det råder delade uppfattningar om det ska vara hård- eller mjukfog i den vinkeln men de flesta verkar förespråka hårdfog.

Vad menar du med att vara konsekvent med tätskiktet?

Eftersom fogen ser ojämnt gråaktig ut får du nog börja med att skura med allrengöringsmedel och rot- eller skurborste så det går att se hur det ser ut ordentligt.

På första bilden ser det väldigt kladdigt ut och delvis gult utanför fogen som att någon redan har varit där och försökt fixa till fogen.

Om det var ett företag som renoverade/byggde badrummet 2017 så har de ett visst ansvar i 10 år.
 
Tusen tack för svar 🙏

Var lite otydlig, precis själva fogen har torkat ut helt och faller bara sönder när man försöker rengöra den. Aha! Haft den tanken med att väggen rört sig, ser nämligen i sovrummet att det blivit större glipa i golvlisterna också….

Okej, så spelar ingen roll om jag kör mjuk eller hårdfog - kanske snyggare med hårdfog, har du tips på hårdfog?

Gällande tätskiktet, var mer att vara försiktig när man ”skär bort” den gamla fogen längst kanterna så man inte sticker hål eller så.

Ingen som varit där och pillat när jag bott nu. Tanken var att jag skrapar bort det med och sätter ny fog där för att ”fräscha upp”
 
BirgitS
Ingen orsak :)

Att fogen spricker har nog mer med rörelser att göra än uttorkning, eller kanske för mycket syra för att få bort kalk.

Det kan ju vara bra att välja en hårdfog av något välkänt märke t.ex. Mapei. De stora märkena brukar ha många färger att välja på till skillnad från billighetsmärkena som kanske har vitt och några få grå färger.

För att få bort fog kan man använda fogkrats. Man får vara försiktig så att man inte skadar plattorna.

Om det är rester av silikon någonstans, brukar se gult ut, så kan ättika lösa upp det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ingen orsak :)

Att fogen spricker har nog mer med rörelser att göra än uttorkning, eller kanske för mycket syra för att få bort kalk.

Det kan ju vara bra att välja en hårdfog av något välkänt märke t.ex. Mapei. De stora märkena brukar ha många färger att välja på till skillnad från billighetsmärkena som kanske har vitt och några få grå färger.

För att få bort fog kan man använda fogkrats. Man får vara försiktig så att man inte skadar plattorna.

Om det är rester av silikon någonstans, brukar se gult ut, så kan ättika lösa upp det.
Så bra! 🙏🙏
Verkar som bästa alternativet är att köra klinkersfog där nere och köra silikonfog upp mot väggen. Kommer inte behöva särkilt mycket, borde va OK att köpa någon av nedan två? (se bilder). Antar att det bästa är att köra på ljusgrå? Tror det är vitt från början men blivit slitet med tiden och allt mörkare.
då köra man alltså ner klinkerfogen mellan springan?
 
BirgitS
Bilder?

Klinkerfog är nog vanligast i vinkeln mellan golv och vägg.
Det är svårt att bedöma färgen på plattorna med de ser ut att vara gråaktiga så en ljusgrå fog blir nog bra. Vit fog ska man undvika.
 
  • Gilla
Nipplan
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Bilder?

Klinkerfog är nog vanligast i vinkeln mellan golv och vägg.
Det är svårt att bedöma färgen på plattorna med de ser ut att vara gråaktiga så en ljusgrå fog blir nog bra. Vit fog ska man undvika.
Sorry glömde infoga!!
 
  • Skärmdump av byggprodukter med priser och kundomdömen på en webbsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Kiilto vet jag är ett välkänt märke men Probau känner jag inte till. Vänta och se om någon annan har någon åsikt om dem.
 
  • Gilla
Nipplan
  • Laddar…
Sopro fuf är det du ska ha. Fogarna är gamla och slitna. Misshandlade skulle jag påstå. Men med fuf så blir dom som nya igen
 
Tack, ska kika på det! De är enbart för att fräscha upp fogen då?
 
N Nipplan skrev:
Tack, ska kika på det! De är enbart för att fräscha upp fogen då?
Ja dom blir som nya. Men tvätta fogarna först noggrant för bästa resultat
 
Dansk brunsåpa (eller kristallsåpa kanske det kallas här hos oss?) och skurborste gör underverk med klinkersfog som ser tråkig ut.
 
  • Gilla
Nipplan
  • Laddar…
N Nipplan skrev:
Sorry glömde infoga!!
Tack ska absolut kika på det med🙏
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.