Hej,

Påbörjade ifjol ett omfattande renoveringsprojekt av ett gammalt 1800-tals timmerhus på cirka 220 kvadratmeter (+ vind och källare).

Jag kommer ha invändig isolering i köket eftersom jag reglade upp väggarna där men tänkte köra på utvändig isolering kring hela huset annars eftersom ny panel behövs. (Köket får alltså både invändig och utvändig isolering)

Då till min fråga, vilka alternativ har man angående stenfoten och takutsprånget? Om jag skulle isolera säg 50 mm + vindskyddsskiva + luftspalt + panel så kommer väggarna ut en del längre än den är idag med endast panel.

Stenfoten "försvinner" ju lite men förutom det synliga så borde det väl inte ha stor betydelse?

Takutsprånget blir ju också mindre, som dessutom inte är så långt från förr. Har inte mätt exakt men skulle gissa på ca 400 mm på långsidorna och 300 mm på kortsidorna.

Är rädd att det börjar se dumt ut ifall panelen hamnar 70-80 mm längre ut. Hur göra?
 
Redigerat:
För att inte förstöra husets ursprungliga proportioner och estetik allt för mycket så bör följaktligen väggen göras så tunn som möjligt. Dessutom bör alla fönster och om möjligt även dörrar flyttas ut i liv med den nya panelen.

Helst ska stenfoten även fortsättningsvis sticka ut utanför panelen. Det är ett mycket tydligt (fult) tecken på en tilläggsisolerad fasad på gamla hus att fasaden går utanför stenfoten. Det är dock oftast tyvärr inte möjligt att tilläggsisolera utan att förlora det estetiskt viktiga utskjutet av stenfoten, såvida man inte bygger på stenfoten ett lager också, men det är inte så enkelt att göra på ett tekniskt korrekt sätt. Så, där kan en kompromiss behöva göras.

Jag har samma problem och har kompromissat genom att endast tilläggsisolera med 45 mm + asfaboardskiva (12 mm) + "spikläkt" (12 mm). Dvs luftspalten är endast 12 mm, men det är å andra sidan 12 mm mer än vad det var tidigare. Kåken har alltså klarat sig fint helt utan luftspalt i många år tidigare så det är inget problem, snarast/förhoppningsvis en förbättring. Väggen har därmed blivit 70 mm tjockare än tidigare. 12 mm "spikläkt" ger bara distansen på luftspalten eftersom det bakom "spikläkten" finns reglar att spika i.
 
Lite bilder skulle hjälpa här känner jag!
 
E erikjakan skrev:
Lite bilder skulle hjälpa här känner jag!
Takutsprång och panel på ett hus, med täta vita moln och en bit blå himmel i bakgrunden. Taket har en hängränna som löper längs kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en bild av takutsprånget. Stenfoten är jämns med panelen.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Jag har samma problem och har kompromissat genom att endast tilläggsisolera med 45 mm + asfaboardskiva (12 mm) + "spikläkt" (12 mm). Dvs luftspalten är endast 12 mm, men det är å andra sidan 12 mm mer än vad det var tidigare. Kåken har alltså klarat sig fint helt utan luftspalt i många år tidigare så det är inget problem, snarast/förhoppningsvis en förbättring. Väggen har därmed blivit 70 mm tjockare än tidigare. 12 mm "spikläkt" ger bara distansen på luftspalten eftersom det bakom "spikläkten" finns reglar att spika i.
Jag har haft liknande funderingar. Men fortfarande rädd att estetiken ändå påverkas mer än jag vill. Dock kan det de hur bra ut som helst men svårt att föreställa sig förens arbetet är gjort.

Ett annat alternativ jag funderat på är att inte alls tilläggsisolera och istället sätta en tjockare (25 mm) vindskyddsskiva, som enligt Huntons hemsida skulle motsvara ca 20 mm "vanlig" isolering. Blir ju inte så värst isolerat då men men.
 
Har du råd så skulle jag välja att isolera tak och vägg med vakuumisoleringsskivor, typ OPTIM-R från Kingspan. Då bibehåller du husets proportioner och får samtidigt en fullgod isolering som sänker uppvärmningskostnaderna.

 
E Einh skrev:
Har du råd så skulle jag välja att isolera tak och vägg med vakuumisoleringsskivor, typ OPTIM-R från Kingspan. Då bibehåller du husets proportioner och får samtidigt en fullgod isolering som sänker uppvärmningskostnaderna.

Passar sådana verkligen för trähus från 1800-talet?
 
D Daystar skrev:
Hej,

Påbörjade ifjol ett omfattande renoveringsprojekt av ett gammalt 1800-tals timmerhus på cirka 220 kvadratmeter (+ vind och källare).

Jag kommer ha invändig isolering i köket eftersom jag reglade upp väggarna där men tänkte köra på utvändig isolering kring hela huset annars eftersom ny panel behövs. (Köket får alltså både invändig och utvändig isolering)

Då till min fråga, vilka alternativ har man angående stenfoten och takutsprånget? Om jag skulle isolera säg 50 mm + vindskyddsskiva + luftspalt + panel så kommer väggarna ut en del längre än den är idag med endast panel.

Stenfoten "försvinner" ju lite men förutom det synliga så borde det väl inte ha stor betydelse?

Takutsprånget blir ju också mindre, som dessutom inte är så långt från förr. Har inte mätt exakt men skulle gissa på ca 400 mm på långsidorna och 300 mm på kortsidorna.

Är rädd att det börjar se dumt ut ifall panelen hamnar 70-80 mm längre ut. Hur göra?
Är verkligen väggarna i behov av isolering? Eller är väggarna snarare i behov av det "slutar blåsa" igenom väggarna? Gammal panel med mycket sprickor och avsaknad eller söndertrasad vindpapp är en stor bov för att att värme ska smita ut, och kyla smita in på timmerhus.

Ofta så kan man använda t.ex. en väldigt tunn matta av linfiber kombinerat med lämplig "modern" "vindstoppsmatta" och så läkt och panel. Linfiber kan man lägga direkt mot timret om man vill.

Bygger minimalt och ger i stort sett inga estetiska problem med takutsprång och stenfot (grundmur).

I bästa fall så slipper man att flytta ut fönstren också, mindre jobb inomhus. Nya fönsterfoder utomhus behövs hur som helst.

Vi har gjort så på ett timmerhus från 1843, när vi var tvungna att byta panel, och blev förvånade över hur varmt det blev på vintern, och hur mycket svalare det blev på sommaren.

Exempel: https://www.isolina.com/se/isolering-parketunderlagsmatta.cfm

Exempel: https://www.hallbaratrahus.se/vindskydd-bison.php
 
S skogaliten skrev:
Passar sådana verkligen för trähus från 1800-talet?
Om man ändå bygger om så lär de ju göra det. De blir ju inbyggda i väggen så det är inget man kommer att märka.
 
Känns synd att sala på det fina huset, jag hade rivit all panel, satt ny vindpapp och sen salat på inåt istället och isolerat med hunton eller stenull. Satsa på bergvärme och elda för kråkorna istället 😅
 
E Einh skrev:
Om man ändå bygger om så lär de ju göra det. De blir ju inbyggda i väggen så det är inget man kommer att märka.
Njae, frågan handlar om sådant som fuktvandring och liknande, inte om det syns.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Njae, frågan handlar om sådant som fuktvandring och liknande, inte om det syns.
Varför skulle inte vakuumisoleringsskivor kunna vara ett fullgott isoleringsalternativ ur fuktsäkerhetssynpunkt?
 
E Einh skrev:
Varför skulle inte vakuumisoleringsskivor kunna vara ett fullgott isoleringsalternativ ur fuktsäkerhetssynpunkt?
Jag tror inte du har en susning om frågan överhuvudtaget.
 
S skogaliten skrev:
Jag tror inte du har en susning om frågan överhuvudtaget.
😆 Detsamma! Ditt inlägg tillförde inte tråden något vidare värdefull information. Lägg ner flaskan nu och försök njuta av helgen på andra sätt.
 
S skogaliten skrev:
Är verkligen väggarna i behov av isolering? Eller är väggarna snarare i behov av det "slutar blåsa" igenom väggarna? Gammal panel med mycket sprickor och avsaknad eller söndertrasad vindpapp är en stor bov för att att värme ska smita ut, och kyla smita in på timmerhus.
Egentligen vet jag inte, men totalrenoverar med timmerbyte och ny panel och hela köret så tänkte isolera en del på samma veva.

Huset har varit obebott i över 50 år så har ingen referens på hur dragigt eller kallt huset har varit.

Och @Einh jag tror att det @skogaliten menade angående vakumisoleringen var ifall den passar på gamla timmerhus om den är diffusionstät eller inte. Jag antar den är diffusionstät och jag tänkte inte bygga huset tätt åtminstone! 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.