R Richard1979 skrev:
I det har fallet är allt redan klart ovj besiktigat... sådant problem kan det inte bli.
Det är inte otänkbart att brister kan finnas fast det är besiktat, speciellt inte när besiktningsmannen har byggföretaget både som byggherre och entreprenörer finns ju inte direkt incitament att det ska bli några nämnvärda anmärkningar då.

Dessutom så ska BRF ha upp till 10års garanti på tex stommen. Kan bli kostsamt om det dyker upp konstruktionsfel och byggföretaget inte finns kvar som motpart i framtiden…
 
Igentligen blinkar alla varningssystem i denna situationen. Hade aldrig gett mig in i ett sånt här köp i form av BRF. Eventuellt friköpt efter en väldigt rigorös besiktning men igentligen inte det heller, det är så stora belopp man riskerar att förlora.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Sen kan det ju gå jättebra också :)
Det här med att köpa ny bostadsrätt på ren chansning att allt klaffar och projektet blir lyckat, så har det fungerat länge. Jag köpte i ett lyckat nybygge för nästan 20 år sedan, det fanns väl i princip bara en betongplatta när man skrev på. Men det var på tiden då det var huggsexa om lägenheterna, och nybyggt var betydligt billigare än gammalt eftersom marknaden gått upp när det väl var dags att betala slutlikvid.

Det jag skulle tveka inför i detta fallet är nog inte risken för fusk eller konkurs, utan faktumet att enheterna verkar vara väldigt svårsålda. Om det nu börjar bli inflyttningsklart men ingen vill ha dem ändå. Förutom de uppenbara med svårigheterna att bilda en hälsosam förening, så får man nog räkna med att en eventuell försäljning skulle vara till en stor förlust inom överskådlig framtid.

Är det i södra fjällen så kanske det är en framtida spökstad där ingen kan åka skidor om tio år. Är det tillräckligt långt norrut så kanske det är tvärtom, eftersom kontinentala turister i större grad söker sig norrut nu när snön sviker i Alperna.
 
Om föreningen äger de osålda lägenheterna skulle jag inte röra projektet med tång.

Om du är riktigt sugen kan du ju köpa den sista eller näst sista om de andra blir sålda.
 
S Staffan-N skrev:
Sen kan det ju gå jättebra också :)
Det här med att köpa ny bostadsrätt på ren chansning att allt klaffar och projektet blir lyckat, så har det fungerat länge. Jag köpte i ett lyckat nybygge för nästan 20 år sedan, det fanns väl i princip bara en betongplatta när man skrev på. Men det var på tiden då det var huggsexa om lägenheterna, och nybyggt var betydligt billigare än gammalt eftersom marknaden gått upp när det väl var dags att betala slutlikvid.

Det jag skulle tveka inför i detta fallet är nog inte risken för fusk eller konkurs, utan faktumet att enheterna verkar vara väldigt svårsålda. Om det nu börjar bli inflyttningsklart men ingen vill ha dem ändå. Förutom de uppenbara med svårigheterna att bilda en hälsosam förening, så får man nog räkna med att en eventuell försäljning skulle vara till en stor förlust inom överskådlig framtid.

Är det i södra fjällen så kanske det är en framtida spökstad där ingen kan åka skidor om tio år. Är det tillräckligt långt norrut så kanske det är tvärtom, eftersom kontinentala turister i större grad söker sig norrut nu när snön sviker i Alperna.
Vad är det som talar för att ett företag som sitter på ett osålt lägenhetsbestånd har en ljus framtid? Även om det är ett företag som omsätter i storleksordningen 100miljoner så kan 5-6 lägenheter vara nog för att en konkurs ska vara ett faktum…

Självklart är det inte så att BRF är bara skit, oftast funkar det ju bra men det finns en anledning till att bankerna inte ens lånar ut pengar till små föreningar. Om sen byggaren eller föreningen dessutom riskerar hamna i ekonomiskt utsatt situation så finns det väldigt lite som talar för att det skulle vara värt att chansa
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att byggaren betalar avgifterna tyder väl på att lägenheterna ägs av byggaren.
Nja, ska man vara korrekt, och det brukar ju du vilja vara 😉, så äger föreningen alla lägenheter. Byggbolaget äger sedan andelar i brf som ger rätten att bruka vissa lägenheter.
 
Helt korrekt.
J Jaggatagga skrev:
Om föreningen äger de osålda lägenheterna skulle jag inte röra projektet med tång.

Om du är riktigt sugen kan du ju köpa den sista eller näst sista om de andra blir sålda.
Varför skulle det vara en nackdel. Då finns ju tillgången i föreningen.
 
D Daniel 109 skrev:
Helt korrekt.

Varför skulle det vara en nackdel. Då finns ju tillgången i föreningen.
Brf är tungt belånad. Om hälften av andelsinnehavarna inte kan betala sin avgift, får utgifterna delas på de som kan. Om de som kan, av någon anledning, inte är beredda att betala, kan hela brf sättas i konkurs.
 
L Liljeros skrev:
Vad är det som talar för att ett företag som sitter på ett osålt lägenhetsbestånd har en ljus framtid? Även om det är ett företag som omsätter i storleksordningen 100miljoner så kan 5-6 lägenheter vara nog för att en konkurs ska vara ett faktum…

Självklart är det inte så att BRF är bara skit, oftast funkar det ju bra men det finns en anledning till att bankerna inte ens lånar ut pengar till små föreningar. Om sen byggaren eller föreningen dessutom riskerar hamna i ekonomiskt utsatt situation så finns det väldigt lite som talar för att det skulle vara värt att chansa
det är exakt det jag är lite rädd för... som någon annan skrev, är jag mer intresserad att köpa den sista eller näst sista lägenheten än den första... då ser man också lite mer hur framtiden ser ut för föreningen och lägenheten på marknaden... jag tror visst att vi ska avstå så länge.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Sen kan det ju gå jättebra också :)
Det här med att köpa ny bostadsrätt på ren chansning att allt klaffar och projektet blir lyckat, så har det fungerat länge. Jag köpte i ett lyckat nybygge för nästan 20 år sedan, det fanns väl i princip bara en betongplatta när man skrev på. Men det var på tiden då det var huggsexa om lägenheterna, och nybyggt var betydligt billigare än gammalt eftersom marknaden gått upp när det väl var dags att betala slutlikvid.

Det jag skulle tveka inför i detta fallet är nog inte risken för fusk eller konkurs, utan faktumet att enheterna verkar vara väldigt svårsålda. Om det nu börjar bli inflyttningsklart men ingen vill ha dem ändå. Förutom de uppenbara med svårigheterna att bilda en hälsosam förening, så får man nog räkna med att en eventuell försäljning skulle vara till en stor förlust inom överskådlig framtid.

Är det i södra fjällen så kanske det är en framtida spökstad där ingen kan åka skidor om tio år. Är det tillräckligt långt norrut så kanske det är tvärtom, eftersom kontinentala turister i större grad söker sig norrut nu när snön sviker i Alperna.
Under årets första kvartal så gick 594 byggföretag i konkurs. Med en mindre avrundning betyder det sju företag om dagen. Under april månad var den bransch med flest konkurser finans-, fastighets- och företagstjänster med 263 stycken. Det är nio bolag per dag. Tvåa fanns inom byggindustrin med 187 konkurser, sex per dag.

Att TS ska oroa sig mer för klimatutvecklingen de närmaste tio åren i de södra fjällen än att byggherren går i konkurs inom ett år är det nog bara du och Greta Thunberg som är överens om.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
insubrf insubrf skrev:
Under årets första kvartal så gick 594 byggföretag i konkurs. Med en mindre avrundning betyder det sju företag om dagen. Under april månad var den bransch med flest konkurser finans-, fastighets- och företagstjänster med 263 stycken. Det är nio bolag per dag. Tvåa fanns inom byggindustrin med 187 konkurser, sex per dag.

Att TS ska oroa sig mer för klimatutvecklingen de närmaste tio åren i de södra fjällen än att byggherren går i konkurs inom ett år är det nog bara du och Greta Thunberg som är överens om.
Wow, är det SM i feltolkning av inlägg eller?
 
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle det vara en nackdel. Då finns ju tillgången i föreningen.
Föreningen köper väl alla lägenheterna av byggherren i början när byggherren styr föreningen? Om den inte kan sälja dem till inköpspris är de ju ett dåligt köp för föreningen som belastar ekonomin då den köpt till över marknadspris och har något slags lån på alltsammans.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Föreningen köper väl alla lägenheterna av byggherren i början när byggherren styr föreningen? Om den inte kan sälja dem till inköpspris är de ju ett dåligt köp för föreningen som belastar ekonomin då den köpt till över marknadspris och har något slags lån på alltsammans.
Föreningen upprättar ett avtal om beställning av lägenheterna från byggföretaget. Normalt betalas ju dock vartefter leverans sker och största delen av föreningens kapital är normalt den insats som medlemmarna (köparna) betalar för att bli medlem.

Det förekommer såklart en del överbryggningslån och dylikt men det är svårt att som byggföretag starta en förening bygga huset och ta pengarna och dra då dessa lån ofta är villkorade av en viss försäljninggrad osv.

Har inte ens hälften av lägenheterna sålts så har troligtvis inte heller byggföretaget fått betalt för entreprenaden fullt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.