L Lovan83 skrev:
Jag förstår vad belastningsindex är men jag undrar om det var korrelerat med profilen på något sätt?
Indirekt. Det är nog enklare att hitta ett däck med högre belastningsindex om det har högre profil, men idag är ju utbudet på däck så bra att man antagligen inte behöver kompromissa.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
L Lovan83 skrev:
Det är för belastningsindex men är det kopplat till profilen på något sätt?
Eller syftar ni på belastningsindex när ni skriver profilen?
Det är inte direkt hopkopplat men jag misstänker att det är lättare att hitta ett däck med högre profil och högre belastningsindex, än tvärsom.
 
Är du säker på att fälgen passar då? Det är det jag har problem att luska ut till mitt gamla släp från Brännans Smide. Det är ju en herrans massa parametrar som ska vara rätt där med.
 
R Ropa skrev:
Är du säker på att fälgen passar då? Det är det jag har problem att luska ut till mitt gamla släp från Brännans Smide. Det är ju en herrans massa parametrar som ska vara rätt där med.
Typ alla släpvagnar med 13" däck har 4x100 mm fäljar med ET nära noll (centrum i mitten av fäljen).
Detta hade även många bilar förr, tex Opel. En Opelfälj från en bakhjulsdriven bil, gamla Kadett, Ascona, Rekord mfl passade perfekt.
De lite nyare bilarna som var framhjulsdrivna har ett annat ET på fäljen (förskjutet centrum utåt, typ ET 30-50) och passar vanligtvis inte på släpvagnar då däcket tar i ramen.
Sen kan centumhålet vara mindre eller större, om det är större saknar betydelse på en släpvagn, men är det mindre går fäljen inte på.
 
S
I stort sett alla Opel kadett fälgar 13 eller 14 tum kvittar, passar till brännan smide. Antingen drar du till närmaste bilskrot och köper ett par hjul, eller så marketplace. Finns mängder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.