Hej allihop

Är på jakt lådbeslag eller expansionsbeslag till att bygga egna lådor av.
Har hittat i Clas i sjön och dom verkar vara rejäla men dom som jag har tittat på kostar ju 189kr och ska man ha några stycken så blir det mycket pengar.
Har kollat åt gammla arkivskåp som dom typ hade i försvaret men har inte hittat några bra.

Tänkte bygga en egen arbetsbänk i min verkstad och göra lådorna själv så dom måste tåla lite belastning.
Vart hittar möbeltillverkare sina?
Är det någon som har nått bra förslag hur jag gör.

Mvh
Mathias
 
vad menar du med expansionsbeslag?vilken funktion har det?
 
Hej

Dom drag beslagen som sitter på sidan på en tex kökslåda och är kul lagrade.

Mathias


ikeahantverkaren skrev:
vad menar du med expansionsbeslag?vilken funktion har det?
 
I
Kika på Biltema. De har oxå expansionsbeslag. Billigare och bättre än Classes.


Ska du ha bra grejor är annars Blum och Hettich givna som leverantörer. Du kan få deras huvudkataloger utan kostnad, tjocka som Stockholmsdelens samlade telefonkataloger.

http://www.blum.se/
http://www.hettich.se/

___________________
Byggaren
 
En ide kanske kan vara att kolla ikea, säljs dom löst där eller finns dom möjligvis som reservdel?
 
I
ottot skrev:
En ide kanske kan vara att kolla ikea, säljs dom löst där eller finns dom möjligvis som reservdel?

Jodå. IKEA säljer 'reservdelar'. Jag brukar köpa både skruv och gångjärn (Blums) där. Säljs styckvis till konkurrenskraftigt pris och ibland har de en drive att pengarna går till välgörande ändamål (Rädda barnen m.fl.)
____________
Byggaren
 
Tackar för alla kanon svar, dök upp några jag inte hittat själv.

Så Biltemas är bättre än Classe. Varför?

Hade mina funderingar på IKEA men dom vissar ju inte vad dom har på ett smidigt sätt.
Går dom att hitta på hemsidan med pris och mått?

Vill ha tag på rejäla grejor då tanken är att bygga en arbetsbänk i verkstaden och den ska bara ha utdragbara lådor under skivan.
Har inga mått än men ca 70-90cm bredda och fyllda med verktyg (tungt).

Då det kommer att bli några, ca 15-20st så är det bra om det inte kostar en förmögenhet.

Mvh
Mathias
 
I
imported_MaPe skrev:
---

Så Biltemas är bättre än Classe. Varför?

Funderade först på Classes till en utdragbar bänkskiva i ett verktygsskåp (60x120 cm i plan och 200 cm högt med dubbla dörrar och på hjul, som jag ska ha som miniverkstad när vi flyttar till lgh. en gång framöver i tiden) och var och tittade på dem. Förutom att de (art.nr. 31-2112, tål 30kg/par) kostade 249:-/paret kändes de inte helt logiska i fastsättningen. Biltemas motsvarande (art.nr 86-698, tål 40 kg/par) har stödtungor att fästa under botten (har inte Classes) och skruvas till kanten på skivan. Kostade dessutom bara 99:90/paret, en avsevärd prisskillnad.


imported_MaPe skrev:
Hade mina funderingar på IKEA men dom vissar ju inte vad dom har på ett smidigt sätt.
Går dom att hitta på hemsidan med pris och mått?

----

IKEA har typ 'reservdelsbar' som du hittar i avdelningen där du gör reklamationer och hämtar ut beställda grejor m.m. Vitsen med den servicen är ju att kunderna ska kunna komplettera med skruvar m.m. som fattas (gratis) eller köpa till sig nya när de gamla ex.vis försvunnit i flytten. Därför ingen järnhandelsservice direkt.

Man måste alltså veta reservdelens nummer för att kunna hitta rätt eller använda sina ögon. Vet man inte vad man ska leta efter får man först gå in i utställningen och titta efter något snarlikt och lägga möbelnamnet och helst varunumret på minnet. Sen kan personalen ge dig reservdelsnumret från sprängskisserna över den.
_______________
Byggaren
 
Varför inte ta IKEAS hela lådor och göra egna fronter? Tål belastning, lätta att byta ut om någon skadas och inte så fasligt dyra heller! Bara en tanke!

Magnus
 
Har funderat i dom banorna jag oxå. Men det kostar ändå en slant då det blir några stycken. Samt att dom är så smala.
Förstår inte vad du menar med att göra nya fronter, inget större fel på dom. eller är det jag som inte förstår hur du tänker.

Mvh
Mathias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.