Hej, efter att ha läst köksforumet noga de senaste månaderna så börjar det bli dags att bestämma vår layout på köket. Vi bor i ett 50-talshus och kommer att göra en större renovering av köket, riva vägg mellan kök och vardagsrum samt bygga ut huset något. Idag är köket slitet och trångt.

Det vore kanon att få lite kommentarer och förbättringsförslag på hur köksskåpen, köksmaskiner mm ska placeras, materialval, färger mm. Har vi missat något, är det något som blir opraktiskt? Vad blir snyggast? Man känner sig rätt osäker då vi velat fram och tillbaka en hel del.

Vi har tänkt oss ett kök med vita luckor med ekkant. Några luckor kommer dock att vara i ek och bänkskivan ska vara i ek. Även om bilden visar en infälld diskbänk så är planen att den ska vara heltäckande, 220 cm lång, troligen med bara en stor ho. På höger sida av diskbänken en upphöjd diskmaskin helintegrerad. På vänster sida av diskbänken en lika hög stapel med skåp/luckor och micro högst upp. På bilden syns inte micron. Mellan kyl och frys ligger en murstock. På sidan av spisen finns en liten ho. Bänkskivan vid spisen blir ca 95 cm djup då vi planerar att ha 60 djupa skåp mot köket och 30 cm djupa väggskåp på golvet vända mot vardagsrummet. Skivan avslutas med en ”rundel” så att det blir plats att sitta där (syns ej på bild). Vi kommer troligen att spara vår gamla spis samt kyl och frys som är i rostfritt.
 
  • bild1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl aningens mer praktiskt om spisen är på samma sida som vattnet, även om jag kan förstå att det kan vara svårt att åstadkomma. Är alla bänkskivor ek? Personligen tycker jag om mer praktiska skivor, men det är väl mer en smaksak.
 
Fabian - det är rätt tänkt, vi hoppas att den lilla hon bredvid spisen ska lösa det där med vattnets närhet till spisen. Det där med bänkskiva är en svår avvägning, vi har velat fram och tillbaka mellan laminat och ek.
 
Ah, jag missade det då jag tittade på bilderna, såg nu att det stod i texten.
 
Hej

Vilket fint utrymme du har! Annars är köksutrymmen rätt hopplöst trånga och svårplanerade. Tycker nog att kontrasten mellan det spatiösa matplatsutrymmet och det relatvit trånga och traditionella parallellköket blir lite väl stor.

Tre andra förslag:

1. Jag skulle ta bort kyl/frys vid dörren mot vardagsrummet och flytta den till andra sidan avbalkningen, annars blir det för tångt där. Sen skulle jag flytta diskhon och spisen till samma långa arbetsbänk vid väggen mot vardagsrummet. Det mest praktiskt och utesluter olyckor när man vänder sig om med en full kastrull med hett vatten för att hälla av i hon. Vi har haft ett kök en liten fjuttho vid spisen och den använde vi nästan aldrig. Ta en diskbänk med två rejält stora hoar, det behövs när man diskar för hand (allt går inte i i diskamskinen, t ex farmors gamla servis eller kristallglasen).

2. Ett annat alternativ är att dra in köket lite mera i det stora matplatsutrummer och gör en köksö eller ett barkök utan överskåp.

3. Måste dörren till vardagsrummet vara där den är? Annars kan du flytta den till andra hörnet av vardagsrummet (vid det tomma väggutrymmet i köket i förlängningen av arbetsbänken med spisen). Då kan du bygga bänkar "runt" hela köket utan att behöva någon in- eller ut passage i den trånga ändan av köket.
 
Szture - Tack för dina kommentarer, jag ska titta på dem lite mera. Jag ska bifoga en ritning imorgon över hela nedervåningen så framgår det bättre hur kök och vardagsrum hänger ihop. Visst blir köket stort. Idag tar köket slut ungefär där bänkskivan med spis slutar och matplatsen är vid fönstret så där finns idag inga skåp. Då känns det inte så stort.

Anledningen till att diskbänken ligger på andra sidan mot spisen är att vi vill ha en bra fri yta mot vardagsrummet där gäster kan sitta och man kan duka upp en buffé mm. Delen där matbordet kommer att stå ska också användas för avkoppling och kanske några fåtöljer eller en bänk vid fönstren.
 
Bifogar en skiss över planlösningen på nedre våning efter att vi rivit väggar och byggt ut. Röd färg visar var nya fasaden hamnar efter utbyggnaden. Blå färg visar vilka väggar vi river. Det gamla köket går fram till den blåmarkerade väggen.

Szture - dina förslag 1 och 2 är tänkvärda. Kanske ska vi inte ha så stor öppning mot vardagsrummet och ha också diskbänk där. Vill dock inte förstöra möjligheten till barhäng/buffebord. Ska prova att rita en sån lösning. Jag kanske hellre flyttar spisen till andra sidan för att få spis och diskbänk nära varandra.

Det är inte lätt att bli helt nöjd, det blir naturligtvis en kompromiss till slut. Ni med öppen planlösning, ångar ni att ni har tex frihängande fläkt? Problem med os? Låter det mycket tycker ni?
 
  • ritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Senaste versionen ... otroligt hur mycket man kan hålla på att flytta omkring skåp mm. Bara lite orolig att det ska bli osigt med planlösningen. Det ser lite tokigt ut med skåpen mot vardagsrummet men tanken är att det ska ligga en bankskiva i ek ovanpå och att den är rundad (R=600mm) i avslutningen. Skåpet med Micro ska stå på bänkskivan.
 
  • Bild1_1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild2_1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.