Hej!

Jag ska bygga garage till våren, måtten kommer att vara ca 4,5 x 8,5 m, i bakkant är det en höjdskillnad på ca 1-1,2 m och jag vet inte riktigt hur jag ska lösa detta. Är det någon som har något förslag?

Ett alternativ är givetvis att gräva ur mer av tomten för att slippa göra någon form av stödvägg men jag vill hellre utnyttja tomten till fullo.

Fungerar det att bara bygga upp en vägg av leca i bakkant och sedan en bit på långsidorna?

Tacksam för alla bra svar.
 
Låter väl bra med leca. Armera muren ordentligt och välj tjocka leca block. Det finns utförliga instruktioner på tillverkarnas hemsidor. Hur armeringen ska läggas i hörnen kan vara lite klurig. Har för mig att Finja hade de bästa instruktionerna. Tänk på att långsidorna på garaget bara kan ta begränsat med marktryck eftersom de bara har stöd i ena änden av muren.
Så här såg det ut hos mig. Ca 140-160 cm höjdskillnad hade jag.
 
  • image030.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ju riktigt bra ut!
Har jag förstått det rätt att du inte har gjort något annat än murat upp en leca vägg, utan stöd mitt på?
Jag kommer endast ha jordtryck på gaveln, så det känns som att det bör kunna fungera eller?
 
Ja det låter som det ska fungera. Min bakre vägg är dessutom 7,3m bred. Jag använde 25 cm tjocka lecablock och armerade enligt instruktioner. Har för mig att instruktionerna sa armering i vart tredje varv. Jag la armering i alla de nedersta varven och sedan vartannat i de övre.
Sedan diskuteras det om hur muren ska förankras i plattan, vissa bultar fast ett vinkeljärn som hindrar murens glidning. Jag dubbade med 12mm armering i varje stötfog.
Mitt garage har klarat en och en halv vinter, inga sprickor i muren. Vill man förbättra oddsen ytterliggare kan man fylla icke tjälfarligt material bakom muren samt markisolera.
 
Jag får tacka så mycket för de kanon bra råden!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.