Jag har en imkanal som (om den dras rakt upp) tittar ut mitt i ett rum på övervåningen, ca en meter från en lämplig vägg att gömma den i.
Är det ok att lägga den ca en meter nästan vågrätt i mellanbjälklaget (220mm bjälkar) eller är det aja baja?
 
  • Image1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har en kompis som jobbar i ventilationsbranschen och jag har för mig att han sa att en 90 graders krök ger lika stort motstånd som 7 rakmeter...

Någon som kan bekräfta eller dementera?

/V
 
Tittade i diagram som jag har. 7 rakmeter kan det motsvara för större kanaler, tex 315 mm. För imkanaldimension rör det sig om i storleksordningen 2 rakmeter för en böj. Ju smalare rör desto större betydelse har friktionen mot väggarna.
 
Tänkte mer på vad sotaren kan tänkas säga...
 
Sotaren kommer nog att vara lite gnällig, då han inte kan rensa runt en 90 graders böj.
Så tror nog att sotaren vill att du skall fixa in en renslucka någonstans på den horisontella kanalen (mellan böjarna),
 
Kan du inte sätta en inspektionslucka och ett t-rör när du går upp i väggen på planet över så ska du inte ha några problem med rensningen.
 
duell skrev:
Tänkte mer på vad sotaren kan tänkas säga...
Sotaren säger väl ingenting om imkanaler nu för tiden om det inte gäller storkök och restauranger? Annat var det förr när dom stod och blaskade i köket och svinade ner när de rengjorde spisfläkten... Men dom kanske fortfarande gör en installationsbesiktning?

Med reservation för att reglerna ändras titt som tätt...
 
FrittDrag_II skrev:
Sotaren kommer nog att vara lite gnällig, då han inte kan rensa runt en 90 graders böj.
Så tror nog att sotaren vill att du skall fixa in en renslucka någonstans på den horisontella kanalen (mellan böjarna),
Sotaren klarar 1 st 90 graders böj, om han nu alls skall sota där men dom klarar det med sina viskor som är ca 4 meter då kan dom klara en böj, Det kan vara så att han klarar 2 stycken också. Om det blir för långt så får man sätta en renslucka
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.