Vad finns det för gräsklippare med B&S- eller riktig Honda motor?
Självgående är ett krav och gärna minst 50cm klippbredd.

Vad hade ni köpt för klippare idag? Har 1600m2 tomt.

En fin begagnad Klippo hade varit ett givet köp men de fina går direkt.
Ser ut som alla nyare klippare idag har Kinesiska Honda-kopia-motorer. Även de kändare märkena.
Har dålig erfarenhet av en nästan ny Stiga med Kinesisk Honda-klon motor eller vad det nu är för skräp de använder. 🤪
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Det finns väl mängder med motorgräsklippartillverkare som har valt att sätta B&S motorer på sina gräsklippare. Dock inte lika många har valt att sätta Hondamotorer på sina gräsklippare. Enl mig tillhör KLIPPO det absoluta toppskiktet. Troligen Sveriges bästa gräsklippare. Har själv enbart ägt KLIPPO sedan början av 1970-talet. Har idag två stycken KLIPPO varav den äldre är en Excellent med B&S motor (utan drivning) och den nyare är en Excellent H med GCV 140 Hondamotor (140cc) som är ca 5-6 år gammal. Även den utan drivning.

Visst finns många KLIPPO som bjuds ut till försäljning idag. Många går över till robotgräsklippare och då gäller att snabbt vara framme. Kanske inte är "prutarens" marknad som gäller när man köper KLIPPO idag utan man får vara beredd på "privatauktion" om flera spekulanter kommer samtidigt.

Har någon en KLIPPO till salu i Kalmar närområde får ni gärna höra av er till mig. 😉
 
Öland4ever Öland4ever skrev:
Det finns väl mängder med motorgräsklippartillverkare som har valt att sätta B&S motorer på sina gräsklippare.
Trodde jag med. Men idag 2024 ser jag uteslutande Kinesiska? klon-motorer.
Därav frågan. Vad finns det för nya gräsklippare idag, 2024, med B&S- eller riktig Honda motor?

Jag får hoppas min reservklippare. Ett 35år gammalt Stiga lik med 3,5hk B&S håller någon månad till undertiden jag dammsuger Blocket och Marketplace efter en Klippo med B&S eller Honda.
Under semestern v25 och v26 skulle jag absolut kunna ta en roadtrip på 20 mil för den rätta Klippon.
 
R
Jag köpte en Husqvarna med Honda motor, det är en orange klippo då Husqvarna tydligen har förvärvat Klippo..
Är inne på fjärde året och inga problem än bara o tanka och klippa..
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
S SirKnasen skrev:
Trodde jag med. Men idag 2024 ser jag uteslutande Kinesiska? klon-motorer.
Därav frågan. Vad finns det för nya gräsklippare idag, 2024, med B&S- eller riktig Honda motor?

Jag får hoppas min reservklippare. Ett 35år gammalt Stiga lik med 3,5hk B&S håller någon månad till undertiden jag dammsuger Blocket och Marketplace efter en Klippo med B&S eller Honda.
Under semestern v25 och v26 skulle jag absolut kunna ta en roadtrip på 20 mil för den rätta Klippon.
Jag är inte säker på vad du menar med "kinesiska klonmotorer"?

I princip alla större tillverkare, oavsett om det gäller gräsklipparmotorer, bilar, mobiltelefoner eller datorer har fabriker utspridda över hela vår planet. Inkl fabriker i Kina naturligtvis. Men det gör inte prylarna sämre på något sätt eftersom även dessa kinesiska fabriker ägs av moderbolaget och har samma höga kvalitet som om de skulle varit tillverkade i Japan. Eller i vart fall får vi hoppas det. Har svårt att tro att företag som Honda (gräsklipparmotorer) eller Apple (mobiltelefon & datorer) skulle riskera sitt goda rykte på sämre kvalitet på produkter tillverkade i Kina.

Däremot ska du naturligtvis vara extra vaksam på RENA FÖRFALSKNINGAR SK COUNTERFEITS!!! 😡
 
Redigerat:
  • Gilla
Masthugg
  • Laddar…
Köp en Hondaklippare. Har en Klippo Comet från 2003 och en Honda HRX 537 från 2017. På Hondaklipparen med plastkåpa behöver man inte göra rent under, inget fastnar. Och den kan mulcha eller samla upp med en spak för att välja, samt knivstop.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Öland4ever Öland4ever skrev:
Jag är inte säker på vad du menar med "kinesiska klonmotorer"?
Stigas egna motorer verkar exempelvis vara snarlika Hondas motorer. Därav uttrycket Honda-klon.
Om de är tillverkade i Kina ska jag låta vara osagt men jag hoppas du förstår min frustration över trilskande motorer med okänt ursprung.

Jag vill ha en riktigt skottsäker motor vilket en hederlig B&S- eller en riktig äkta Honda-motor verkar vara.
 
S SirKnasen skrev:
Stigas egna motorer verkar exempelvis vara snarlika Hondas motorer. Därav uttrycket Honda-klon.
Om de är tillverkade i Kina ska jag låta vara osagt men jag hoppas du förstår min frustration över trilskande motorer med okänt ursprung.

Jag vill ha en riktigt skottsäker motor vilket en hederlig B&S- eller en riktig äkta Honda-motor verkar vara.
Jo, jag förstår hur du tänker. En gräsklippare kostar ju onekligen en slant. Och dessutom kan ju pengarna rulla iväg rejält om man köper en klippare som står mer på verkstaden än vad som är ute och rullar i egna trädgården. Själv meckar jag inte över huvud taget med mina klippare utan satsade istället på kvalitet från början. Och med KLIPPO, troligen även från HUSQVARNA som köpte märket och tillverkningen för ett antal år sedan, så vet man i vart fall att kvaliteteten är top of the line. HONDA är väl så vitt jag vill minnas världens största tillverkare av små motorer typ till gräsklippare, så de borde ju ha erfarenhet av vad de sysslar med.
 
Vi skaffade en Husqvarna TF225 jordfräs, levererades med en 3,5 kW RATO R180-motor (179 cc 4T OHV).

Extremt lättstartad, svinstark, inga som helst bekymmer. Är det detta som menas med "kina-klon" av Hondas klassiska förebilder så har jag absolut inget att klaga på.
 
A AndersS skrev:
Köp en Hondaklippare. Har en Klippo Comet från 2003 och en Honda HRX 537 från 2017. På Hondaklipparen med plastkåpa behöver man inte göra rent under, inget fastnar. Och den kan mulcha eller samla upp med en spak för att välja, samt knivstop.
Tack för tipset. Har tänkt att köpa en vanlig gräsklippare som komplement till åkgräsklipparen och tittat på HQ/Klippo och AL-KO för att jag helt har missat att Honda gör dylika också.
Ser i specarna att Honda är mkt tyngre än HQ/Klippo (HRX 537 vs LB453/553). Är vikten något du reflekterat över vid användandet? Vilken modell har du?
 
Tack för alla tippsen.

Har lyckats hitta en till synes jättefin begagnad Klippo Excellent S med drivning nyare än 2015 gissar jag med B&S på Marketplace. Förvisso bara 48cm klippbredd men det får jag ta.
Har förhandlat ned priset till 3500Kr vilket fortfarande kanske är lite högt men men... Alternativen är få och 13-tusen för en ny 53cm Husqvarna Klippo med Hondamotor känns hårt.
Snåltarmen vrider på sig 😉
Får hoppas säljaren inte drar sig ur nu bara.
 
de flesta motorerna fungerar utmärkt om de sköts från dag ett.........till saken hör ju att få ens byter olja så varför bry sig om nå annat. Skrev det i klippo gruppen på facebook och häromkring står det mer och mer fina klippo utställda till insamling av grovsopor. Skär i hjärtat men inte ens jag kan spara på allt även om man vill. De flesta är antagligen ganska så trasiga.....4-5k för en ny klippare med jämna mellanrum är inget som folk bryr sig i. En normal liten service på firma är ju typ en halv ny klippare nuförtiden så varför laga........om man ser till sånt folk köper alltså. Väldigt få köper ju en ny premiumklippare.
 
S SirKnasen skrev:
Tack för alla tippsen.

Har lyckats hitta en till synes jättefin begagnad Klippo Excellent S med drivning nyare än 2015 gissar jag med B&S på Marketplace. Förvisso bara 48cm klippbredd men det får jag ta.
Har förhandlat ned priset till 3500Kr vilket fortfarande kanske är lite högt men men... Alternativen är få och 13-tusen för en ny 53cm Husqvarna Klippo med Hondamotor känns hårt.
Snåltarmen vrider på sig 😉
Får hoppas säljaren inte drar sig ur nu bara.
När jag letar klippare på beg marknaden så skulle jag prioritera...
  • en klippare som bara haft en ägare
  • att klipparen förvarats inomhus i värmen vintertid och inte stått utomhus
  • att klipparen körts enbart på alkylatbensin
  • att verkligen oljebyten, filterbyten och byte av stift har skötts
 
S Stefan1972 skrev:
de flesta motorerna fungerar utmärkt om de sköts från dag ett.........till saken hör ju att få ens byter olja så varför bry sig om nå annat. Skrev det i klippo gruppen på facebook och häromkring står det mer och mer fina klippo utställda till insamling av grovsopor. Skär i hjärtat men inte ens jag kan spara på allt även om man vill. De flesta är antagligen ganska så trasiga.....4-5k för en ny klippare med jämna mellanrum är inget som folk bryr sig i. En normal liten service på firma är ju typ en halv ny klippare nuförtiden så varför laga........om man ser till sånt folk köper alltså. Väldigt få köper ju en ny premiumklippare.
Väldigt märkligt egentligen att folk "daltar" med sina bilar när de missköter sina gräsklippare så extremt mycket. Själv sköter jag min klippare främst av den anledningen att jag alltid förväntar mig av den att den ska starta på första draget i startsnöret.
 
K Kane skrev:
Tack för tipset. Har tänkt att köpa en vanlig gräsklippare som komplement till åkgräsklipparen och tittat på HQ/Klippo och AL-KO för att jag helt har missat att Honda gör dylika också.
Ser i specarna att Honda är mkt tyngre än HQ/Klippo (HRX 537 vs LB453/553). Är vikten något du reflekterat över vid användandet? Vilken modell har du?
Har modell utan elstart, tror den heter HRX VY, men behövs inte då den är så lättstartad. Tung beror på, full uppsamlingskorg ellet mulching.
Men visst har den vikt och stor motor som orkar, men man styr drivning steglöst med tummarna och en ratt för maxhastighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.