Storsockret
M m@nge skrev:
Nu hänger jag inte med, vad är rabatten på?
5,74 (tidigare 5,99) är vad deras "vanliga" ränta är på. Erbjudandet nu är 0,74 respektive 2,74 beroende på modell, så -3/-5.
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
Det är en refresh på gång på model y vill jag minnas? De brukar "rea" ut föregående modell med sänkt ränta inför det.
Jag blir själv lite sugen, men enligt ryktena är det ganska mycket förbättringar i refreshen som jag minns det?

Med 0,74% rörlig ränta i dagsläget och med räntorna på väg ner i världen känns det nästan troligt att det på lite sikt blir ett helt ett räntefritt lån med den rabatten
 
Redigerat:
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Det är en refresh på gång på model y vill jag minnas? De brukar "rea" ut föregående modell med sänkt ränta inför det.
Jag blir själv lite sugen, men enligt ryktena är det ganska mycket förbättringar i refreshen som jag minns det?

Med 0,74% rörlig ränta i dagsläget och med räntorna på väg ner i världen känns det nästan troligt att det på lite sikt blir ett helt ett räntefritt lån med den rabatten
Ja jag har också hört om ny version på model y, avvaktar nog.
 
A ajn82 skrev:
Det är en refresh på gång på model y vill jag minnas? De brukar "rea" ut föregående modell med sänkt ränta inför det.
Jag blir själv lite sugen, men enligt ryktena är det ganska mycket förbättringar i refreshen som jag minns det?

Med 0,74% rörlig ränta i dagsläget och med räntorna på väg ner i världen känns det nästan troligt att det på lite sikt blir ett helt ett räntefritt lån med den rabatten
Gör dom samma uppdatering som på 3:an är det nog värt att vänta.
Främst:
- 30% lägre ljudnivå
- Bättre fjädringskomfort
- Ventilerade säten

Det är bra att man har koll på ungefär vad månadskostnaden blir. Det är ju lätt att titta bara på cashflow för lånebetalningen och tänker att 4000 i månaden inte är så farligt och missar varför privatleasing är så mycket högre. Ser man då 9500 i månaden som en väldigt hög kostnad och glömmer bort att man i en bensin/diesel har högre bränslekostnad som jämnar ut sig en del.
Här är ett urval på hur jag uppskattar den totala månadskostnaden för ett urval av bilar för 1500mil/år

Tabell som jämför total månadskostnad för olika bilar med data om årsmodell, modell, miltal, pris och kostnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
Jag läste i förbifarten att Tesla sitter på närmare 50k osålda bilar just nu, så det kan också vara en anledning.
 
La in en Kia Ceed liknande vad jag gissar att TS har

Färgkodad kostnadskalkyl i Excel för olika bilmodeller inkluderande en Kia Ceed med mileage, pris och månadskostnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Gör dom samma uppdatering som på 3:an är det nog värt att vänta.
Främst:
- 30% lägre ljudnivå
- Bättre fjädringskomfort
- Ventilerade säten

Det är bra att man har koll på ungefär vad månadskostnaden blir. Det är ju lätt att titta bara på cashflow för lånebetalningen och tänker att 4000 i månaden inte är så farligt och missar varför privatleasing är så mycket högre. Ser man då 9500 i månaden som en väldigt hög kostnad och glömmer bort att man i en bensin/diesel har högre bränslekostnad som jämnar ut sig en del.
Här är ett urval på hur jag uppskattar den totala månadskostnaden för ett urval av bilar för 1500mil/år

[bild]
Var kommer de extra 5000 kr i månaden för model y ifrån i din kalkyl?

Eller du med högre värdeminskning än Tesla gör i sin kalkyl?
För 2000 mil per år med privatavbetalning med deras kampanj med 0,79% ränta får jag 4.3k / månad, räknar man den 5% alternativ avkastning på kontantinsatsen blir det i runda slängar 5k / månad totalt.

(Jag räknade på 60 månaders lån, eftersom 0,79% ränta i praktiken är gratis pengar)
 
Redigerat:
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag läste i förbifarten att Tesla sitter på närmare 50k osålda bilar just nu, så det kan också vara en anledning.
framförallt är det en anledning att inte KÖPA en bil eller ha ett leasingkontrakt utan garanterat restvärde.
 
A ajn82 skrev:
Var kommer de extra 5000 kr i månaden för model y ifrån i din kalkyl?

Eller du med högre värdeminskning än Tesla gör i sin kalkyl?
För 2000 mil per år med privatavbetalning med deras kampanj med 0,79% ränta får jag 4.3k / månad, räknar man den 5% alternativ avkastning på kontantinsatsen blir det i runda slängar 5k / månad totalt.

(Jag räknade på 60 månaders lån, eftersom 0,79% ränta i praktiken är gratis pengar)
Låter som du bara tittar på cashflow för betalningen av lånet?

Jag har högre restvärde då jag räknar snålt med 10% värdeminskning per år, men har 6% som referensränta. Lätt att justera iofs om man har säkrare värde. Men försöker hålla samma siffror på alla bilar så det blir lättare att göra en fingervisning. Min kalkyl är bara för år 1. Sen har ju värdet sjunkit med 10% och värdeminskningen avtar något

Lite slarvigt räknat:
Handpenning 200'/36=5500:-
Värdeminskning 655*0,47/36=8500
ränta (655-200)*0,01/12=397:-
Totalt: 14397

Tesla räknar väl ränta typ 400:- i månaden och sen avbetalning 53% på 36 månader
 
A ajn82 skrev:
Var kommer de extra 5000 kr i månaden för model y ifrån i din kalkyl?

Eller du med högre värdeminskning än Tesla gör i sin kalkyl?
För 2000 mil per år med privatavbetalning med deras kampanj med 0,79% ränta får jag 4.3k / månad, räknar man den 5% alternativ avkastning på kontantinsatsen blir det i runda slängar 5k / månad totalt.

(Jag räknade på 60 månaders lån, eftersom 0,79% ränta i praktiken är gratis pengar)
Om effektiv ränta är 1% och bilen då har 44% restvärde efter 60 månader/5 år
661.000*0,56/60=6169:-/månaden i värdeminskning

lån: (((661-180)'-(661*0,44))/60=3183:-/månaden avbetalning + ränta ~snitt 280:- = 3463:-

Handpenning 180'*1,05^5/60=3828:- Månad (5% kapitalkostnad, 50% index, 50% ränta typ)
Försäkring, skatt, drivmedel = 1776:-/månad

Kostnad:
6169+280+3828+1776=12053:-/månaden

Cashflow
3183+280+1776=5239:-/månaden, sen har man ingen handpenning kvar heller..
 
Redigerat:
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Om effektiv ränta är 1% och bilen då har 44% restvärde efter 60 månader/5 år
661.000*0,56/60=6169:-/månaden i värdeminskning

lån: (((661-180)'-(661*0,44))/60=3183:-/månaden avbetalning + ränta ~snitt 280:- = 3463:-

Handpenning 180'*1,05^5/60=3828:- Månad (5% kapitalkostnad, 50% index, 50% ränta typ)
Försäkring, skatt, drivmedel = 1776:-/månad

Kostnad:
6169+280+3828+1776=12053:-/månaden

Cashflow
3183+280+1776=5239:-/månaden, sen har man ingen handpenning kvar heller..
Jag är ingen ekonom, men det kliar när jag ser det du kallar kapitalkostnad. Det är väl rimligen endast den uteblivna avkastningen som ska tas med, eftersom du får tillbaka handpenningen när du säljer bilen.

Så, med 180000 i aktier/fonder med en årlig avkastning på 5% så tjänar man 180*1,05^5 - 180 = 49731 kr, dvs kapitalkostnaden per månad borde väl vara 49731/60 = 829 kr och inte 3828 kr. Eller tänker jag fel?
 
A Alexander HB skrev:
Jag är ingen ekonom, men det kliar när jag ser det du kallar kapitalkostnad. Det är väl rimligen endast den uteblivna avkastningen som ska tas med, eftersom du får tillbaka handpenningen när du säljer bilen.

Så, med 180000 i aktier/fonder med en årlig avkastning på 5% så tjänar man 180*1,05^5 - 180 = 49731 kr, dvs kapitalkostnaden per månad borde väl vara 49731/60 = 829 kr och inte 3828 kr. Eller tänker jag fel?
Grejen är att i beräkningen på billånsidorna räknar dom att restvärdet och lånet är samma efter 3 år. Sälj bilen och lös lånet, tillbaka på 0 och inte 180×1,05^5

Men korrekt, på kostnaden. Jag var nog lite yr i bollen där, enklare i excel filen 😅. Det ska dras bort 3000:- i månaden från kostnaden. Amortering är inte en kostnad

9053:- månaden då
 
  • Gilla
Alexander HB
  • Laddar…
Hoppade på 1,99% tog det på 6år. Nu har dnb sänkt 0,25% 😁 välj inte santander vad ni en gör, de verkar vara trögare på att sänka räntan gentemot stibor och riksbanken
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
M m@nge skrev:
4070kr/mån x 36 mån blir 146.520kr. Inkl min kontantinsats på 180.000kr blir totalen på 36 mån 326.520kr. Det motsvarar 9070kr/mån under perioden.

Tänkte först att deras kampanj var intressant. Men nästan 10k per mån för en bil känns inte aktuellt. Alltså bilar har blivit dyra. Naturligtvis finns det billigare, men elbilar är för dyra i nuläget.
Ja, det är ju lite av en chock att en bil för 600-700 tusen dessutom ska behöva kosta pengar.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Om ni köper en Tesla till 0,74% ränta kan då ni få den räntan i tex 6 år eller stiger räntan till normala nivåer efter några år?
Tänker att Tesla knappast kan subventionera räntan i så många år?
Hur länge räcker tex 50’000kr (enl carup.se) i räntesubvention från Tesla till banken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.