Vi har en stödmur av slipers mellan mig och grannen som börjar ge med sig och behöver bytas.
Enligt tomtpinnen står muren på grannens tomt men samtidigt har ju jag ett intresse i stödmurens funktion så inte min tomt faller över på grannens.
Vi har god relation med grannen och kommer troligen inom snar framtid börja diskutera detta.
Runt grannens övriga tomt går en finare stenmur och jag tror han vill ha liknande.
Ska vi dela 50/50 eller bör någon av oss ta större del?
 
  • Slitna slipers som stödmur mellan tomter, delvis kollapsad, intill stenmur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kom överens med grannen om en schysst fördelning som båda är nöjda med. Det behöver inte vara millimeterrättvisa.

Observera att slipers betraktas som miljöfarligt avfall och skall deponeras på närmaste återvinnings/sortergård.
 
  • Gilla
gerva252 och 11 till
  • Laddar…
S
Det ser ut som det är din tomt som höjd snarare än din grannens tomt som är sänkt.
Du skulle kunna ha en slänt istället för stödmur.

Om grannen går med på att dela kostnaden är det ju bra men jag tror inte du kan kräva det.

Bygg den nya muren på din sida av tomtgränsen.
 
  • Gilla
styren och 3 till
  • Laddar…
Först få tillstånd av grannen att riva muren. Ordna sedan slänt eller bygg ny mur på egen tomt. Om grannen sedan går med på att sponsra "din" stödmur på hans tomt, så varsågod, tacka och ta emot . Eller kanske blir det ni som sponsrar deras mur på deras tomt..
 
Redigerat:
  • Gilla
styren och 4 till
  • Laddar…
Nissens
H Henrik Vamos skrev:
Vi har en stödmur av slipers mellan mig och grannen som börjar ge med sig och behöver bytas.
Enligt tomtpinnen står muren på grannens tomt men samtidigt har ju jag ett intresse i stödmurens funktion så inte min tomt faller över på grannens.
Vi har god relation med grannen och kommer troligen inom snar framtid börja diskutera detta.
Runt grannens övriga tomt går en finare stenmur och jag tror han vill ha liknande.
Ska vi dela 50/50 eller bör någon av oss ta större del?
Skulle tro att det är ditt ansvar att inte förstöra grannens tomt, och stödmuren borde stå på din tomt…
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Nissens
M Mikael Karlsson4999 skrev:
Först få tillstånd av grannen att riva muren. Ordna sedan slänt eller bygg ny mur på egen tomt. Om grannen sedan går med på att sponsra "din" stödmur på hans tomt, så varsågod, tacka och ta emot .
Håller helt med om detta.
M Mikael Karlsson4999 skrev:
Eller kanske blir det ni som sponsrar deras mur på deras tomt..
Men inte om detta
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle ha pratat med grannen först och undrat om han vill ha bredare grusgång eller infart eller vad det nu är på hans sida. Sedan skulle jag gräva ur och fortsätta med L-stöd runt hörnet och då se till att muren blir på din sida tomtgränsen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Tack för er input!
Som sagt vi har väldigt god relation med grannen så vi kommer ta ett snack över ett glas rött.
De har redan sagt att vi ska dela men jag håller med ovanstående att det känns som om stödmuren borde vara mer i vårt intresse då den är för vår tomts funktion.
Vet inte varför man en gång placerat den på grannens tomt.
Enligt grannen ska det finnas något avtal om delad skötsel av muren men ingen av oss har lyckas inte hitta något sådant.

Men jag är säker på att vi kommer hitta en bra lösning!
 
  • Gilla
Fairlane och 10 till
  • Laddar…
Om ni tycker stenblock är snyggt så är det några tusenlappar och nån dags slit. Beroende på hur lång och hur hög ni vill ha den.

Ni skall bara vara överens först.
 
  • Gilla
Henrik Vamos och 2 till
  • Laddar…
Fadai
Om ni fixar det så det fortf är mur på hans tomt är det bra om ni skriver några rader om vad som är vems ansvar, och undertecknar. Då minskar risken för osämja mellan framtida ägare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Jag har liknande problem men är den nedre fastighetsägaren. Muren är dock 2 meter hög ingen av oss vet vems ansvar muren är.
 
T
H Henrik Vamos skrev:
Tack för er input!
Som sagt vi har väldigt god relation med grannen så vi kommer ta ett snack över ett glas rött.
De har redan sagt att vi ska dela men jag håller med ovanstående att det känns som om stödmuren borde vara mer i vårt intresse då den är för vår tomts funktion.
Vet inte varför man en gång placerat den på grannens tomt.
Enligt grannen ska det finnas något avtal om delad skötsel av muren men ingen av oss har lyckas inte hitta något sådant.

Men jag är säker på att vi kommer hitta en bra lösning!
Bra ni har god relation. Försök att hålla det så (ta inte för många glas rött innan ni diskuterar 😆). Var glad att grannen kan tänka sig att dela kostnaden och kör på 50/50? Tänk på att du nu har turen att få ha den på dennes tomt, det är värt en del då din tomt kan nyttjas till större grad.

Nu när ni har så god relation så se till då att skriva ett nytt avtal som ni kan hitta nästa gång 😁
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Det är ju omöjligt att idag veta om det är grannen som har sänkt sin tomt vid gränsen, eller den som byggt ert hus som har höjt marken där. Det är tänkbart att det går att utreda om man studerar gamla bygglov och nybyggnadskartor från byggtiden.

Rent formellt så är det den som förändrar höjden vid tomtgränsen som ansvarar för att det inte rasar in material åt ena eller andra hållet. I vissa detaljplaner verkar det som man skrivit in att ansvaret ligger på den högre tomten. Det är då ofta i fall med kuperad mark, där alla höjder ändras vid exploateringen.

Men nu har ni tydligen en bra relation med grannen, då behöver man inte titta så mycket på svårtolkad formalia.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H Henrik Vamos skrev:
Tack för er input!
Som sagt vi har väldigt god relation med grannen så vi kommer ta ett snack över ett glas rött.
De har redan sagt att vi ska dela men jag håller med ovanstående att det känns som om stödmuren borde vara mer i vårt intresse då den är för vår tomts funktion.
Vet inte varför man en gång placerat den på grannens tomt.
Enligt grannen ska det finnas något avtal om delad skötsel av muren men ingen av oss har lyckas inte hitta något sådant.

Men jag är säker på att vi kommer hitta en bra lösning!
Ett bra tillfälle att skaffa ett sådant avtal, utifall någon utav er skulle behöva/vilja sälja. Om inte för er del så för eventuella arvtagare längre fram i tiden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H Henrik Vamos skrev:
Tack för er input!
Som sagt vi har väldigt god relation med grannen så vi kommer ta ett snack över ett glas rött.
De har redan sagt att vi ska dela men jag håller med ovanstående att det känns som om stödmuren borde vara mer i vårt intresse då den är för vår tomts funktion.
Vet inte varför man en gång placerat den på grannens tomt.
Enligt grannen ska det finnas något avtal om delad skötsel av muren men ingen av oss har lyckas inte hitta något sådant.

Men jag är säker på att vi kommer hitta en bra lösning!
Man blir tamigBjarne varm i hjärtat av att få läsa sånt här istället för alla "Min granne äter surströmming på en söndag när vinden ligger på åt mitt håll hur kommer jag undan med mord?" Tillsammans kommer ni att komma överens om hur muren ser ut, kostnad och delad svett....L-stöd och öl är bättre än vin när man gräver under varma semesterveckor är väl mina enda inlägg. Lycka till, du har gjort min dag!
 
  • Gilla
  • Haha
Processengine och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.