Jag är väldigt konfunderad. Vi har renoverat vår källare och idag noterade jag detta. Det är vattenrör som från källaren går vidare upp till ovanvåning där vi har dusch och tvättmaskin. Plasten är bortsmält och träet runtomkring är bränt. Jag har inget bra svar om detta funnits där innan vi flyttade in 2021 eller om det kommit under tiden.

Kan vattenrör skadas på detta sätt av varmvatten? Jag fattar ingenting. Är smått stressad. Tacksam för svar!

Imorgon kontaktar vi VVS som får komma och göra en bedömning.
 
  • Skadade vattenrör med bortsmält plast och bränt trä i en renoverad källare, tecken på möjlig värmeskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrör i källare med bortsmält plast och bränt trä runtomkring, tecken på värme- eller brandskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror det beror på att de värmt rören för att kunna skarva dem genom att löda ihop dem. Inte snyggt gjort men ingen fara på något sätt.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Skarven är lödad, då värmdes den upp vanligtvis med gas. Det brända hände då. Vattnets värme kan inte göra detta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är en lödd skarv. Lödning kräver värme.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
ja, boka av rörgubben. Detta har blivit man monterade rören och den skarv som sitter där. Lite slarvigt men inget som är något att fundera på nu.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Det är som sagt en lödd skarv och när man lött den har man använt en gassvets, värmen har då smält plast och sotat trä.
 
Snyggt. Tack för snabba svar och ett lugnande besked 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.