Hej!
Funderar på om en vägg i källaren är möjlig att ta bort. Den är mellan vad som idag är syrum och tvättstuga. Tvättstuga ska byggas i annan del av huset och ihopslagna skulle rummen kunna vara sovrum.

Det är källarvåning med full takhöjd o fullstora fönster (souterräng). Väggen är i lättbetong. Bjälklag av betong.

Hur vet jag om jag kan ta ned väggen?
 
  • Ritning av källarvåning där en vägg markerad med rött kryss föreslås att tas bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Enkelt!

1. Du litar inte på ett utlåtande från en anonym obetald skribent på internet.

2. Du kontaktar en konstruktör som gör ett skriftligt utlåtande.
 
Suck.

Det går utmärkt att be om råd här för att få en uppfattning om vad som gäller. Vi har haft enastående duktiga forummedlemmar inom detta område. Tyvärr har den jag främst tänker på tyvärr gått bort.

Med den inställningen du torgför så kan man ju lika gärna lägga ner hela forumet.

Det är ingen motsättning mot att det är ytterst klokt att anlita en konstruktör innan man skrider till verket. Är det en bärande del så ska man ju även kontakta sitt bygglovskontor som sannolikt kommer kräva att det finns ett utlåtande från en konstruktör..
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
MultiMan
Det jag kommer att tänka på från liknande trådar med källare är att väggen som eventuellt ska tas bort kanske fungerar stöttande mot jordmassorna som verkar på ytterväggen, dvs inte bara belastning från våningarna ovanför.
 
D
mexitegel mexitegel skrev:
Suck.

Det går utmärkt att be om råd här för att få en uppfattning om vad som gäller. Vi har haft enastående duktiga forummedlemmar inom detta område. Tyvärr har den jag främst tänker på tyvärr gått bort.

Med den inställningen du torgför så kan man ju lika gärna lägga ner hela forumet.

Det är ingen motsättning mot att det är ytterst klokt att anlita en konstruktör innan man skrider till verket. Är det en bärande del så ska man ju även kontakta sitt bygglovskontor som sannolikt kommer kräva att det finns ett utlåtande från en konstruktör..
Jag ser få moment med lika höga insatser som att riva potentiellt bärande strukturer. El- och vatteninstallationer kan ha snarlika konsekvenser men där är lösningarna mer likartade och mindre plats- och byggnadsunika. Därför tycker jag att din tanke om att forumet lika gärna kan läggas ner med en sån inställning är haltande.

Problemet för TS är att veta vad som är ett gott råd och inte. I nästan varje tråd finns det någon som har fel i sak, men som är tvärsäkr i sitt inlägg. Det vill säga det blir svårt att agera utifrån svaren. Det kommer ändå behövas en konstruktör innan väggen rivs (om inte TS är vårdslös men då hade nog väggen redan varit borta).
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Jag ser få moment med lika höga insatser som att riva potentiellt bärande strukturer. El- och vatteninstallationer kan ha snarlika konsekvenser men där är lösningarna mer likartade och mindre plats- och byggnadsunika. Därför tycker jag att din tanke om att forumet lika gärna kan läggas ner med en sån inställning är haltande.

Problemet för TS är att veta vad som är ett gott råd och inte. I nästan varje tråd finns det någon som har fel i sak, men som är tvärsäkr i sitt inlägg. Det vill säga det blir svårt att agera utifrån svaren. Det kommer ändå behövas en konstruktör innan väggen rivs (om inte TS är vårdslös men då hade nog väggen redan varit borta).
Hej!
Jag tar gärna emot tankar i sakfrågan från andra kunniga i forumet. Att anlita en konstruktör i slutändan behövs säkert, men i forumet hoppas jag det finns kunskap för att jag ska veta om det är värt att satsa på denna idé
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
BirgitS
Skulle det fungera att bara ha en dörröppning (med eller utan dörr) mellan de två rummen?
Beroende på rumsmåtten skulle det mindre rummet kunna fungera som en sovalkov, skrivbordshörn eller klädkammare. Det blir ju mindre jobb oavsett om väggen är bärande eller inte.

Har ni funderat något på ventilationen?
Ett sovrum bör ha tilluft medan en tvättstuga och en toalett normalt har frånluft.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Jag ser få moment med lika höga insatser som att riva potentiellt bärande strukturer. El- och vatteninstallationer kan ha snarlika konsekvenser men där är lösningarna mer likartade och mindre plats- och byggnadsunika. Därför tycker jag att din tanke om att forumet lika gärna kan läggas ner med en sån inställning är haltande.

Problemet för TS är att veta vad som är ett gott råd och inte. I nästan varje tråd finns det någon som har fel i sak, men som är tvärsäkr i sitt inlägg. Det vill säga det blir svårt att agera utifrån svaren. Det kommer ändå behövas en konstruktör innan väggen rivs (om inte TS är vårdslös men då hade nog väggen redan varit borta).
Och du läser eller väljer att inte förstå vad jag skriver. Jag drog det bara till en extrem på samma sätt som du gjorde i ditt första inlägg.
 
D
mexitegel mexitegel skrev:
Och du läser eller väljer att inte förstå vad jag skriver. Jag drog det bara till en extrem på samma sätt som du gjorde i ditt första inlägg.
Fast mitt inlägg är ingen extrem. Det är det rimliga sättet att *veta* om väggen kan rivas, vilket var TS fråga.
 
Jo
 
D
mexitegel mexitegel skrev:
Jo
Sí.

Håll i hatten i blåsten. :)
 
Har du ingen ritning över nästa bjälklag och en sektionsritning? Då blir det lättare att hjälpa dig.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen och 1 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Har du ingen ritning över nästa bjälklag och en sektionsritning? Då blir det lättare att hjälpa dig.
Hej!
Sektionsritning har jag. Jag tar med övre plan också här.

Vad gäller ventilation så kommer den oavsett ses över. Finns gammal mekanisk.
 
  • Sektionsritning av hus med måttangivelser och textnoteringar, suddig förgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sektionsritning av ett övre plan i en byggnad med måttangivelser och rum betecknade som sovrum och allrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den är inte bärande men kan vara stabiliserande för källarytterväggen
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag skulle spontant inte räkna bort den som bärande.
Du har ingen armeringsritning av betongbjälklaget?
 
  • Gilla
NL12345 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.