19 985 läst · 230 svar
20k läst
230 svar
Elbil eller behålla bensinare?
Det är en refresh på gång på model y vill jag minnas? De brukar "rea" ut föregående modell med sänkt ränta inför det.
Jag blir själv lite sugen, men enligt ryktena är det ganska mycket förbättringar i refreshen som jag minns det?
Med 0,74% rörlig ränta i dagsläget och med räntorna på väg ner i världen känns det nästan troligt att det på lite sikt blir ett helt ett räntefritt lån med den rabatten
Jag blir själv lite sugen, men enligt ryktena är det ganska mycket förbättringar i refreshen som jag minns det?
Med 0,74% rörlig ränta i dagsläget och med räntorna på väg ner i världen känns det nästan troligt att det på lite sikt blir ett helt ett räntefritt lån med den rabatten
Redigerat:
Ja jag har också hört om ny version på model y, avvaktar nog.A ajn82 skrev:Det är en refresh på gång på model y vill jag minnas? De brukar "rea" ut föregående modell med sänkt ränta inför det.
Jag blir själv lite sugen, men enligt ryktena är det ganska mycket förbättringar i refreshen som jag minns det?
Med 0,74% rörlig ränta i dagsläget och med räntorna på väg ner i världen känns det nästan troligt att det på lite sikt blir ett helt ett räntefritt lån med den rabatten
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 471 inlägg
Gör dom samma uppdatering som på 3:an är det nog värt att vänta.A ajn82 skrev:Det är en refresh på gång på model y vill jag minnas? De brukar "rea" ut föregående modell med sänkt ränta inför det.
Jag blir själv lite sugen, men enligt ryktena är det ganska mycket förbättringar i refreshen som jag minns det?
Med 0,74% rörlig ränta i dagsläget och med räntorna på väg ner i världen känns det nästan troligt att det på lite sikt blir ett helt ett räntefritt lån med den rabatten
Främst:
- 30% lägre ljudnivå
- Bättre fjädringskomfort
- Ventilerade säten
Det är bra att man har koll på ungefär vad månadskostnaden blir. Det är ju lätt att titta bara på cashflow för lånebetalningen och tänker att 4000 i månaden inte är så farligt och missar varför privatleasing är så mycket högre. Ser man då 9500 i månaden som en väldigt hög kostnad och glömmer bort att man i en bensin/diesel har högre bränslekostnad som jämnar ut sig en del.
Här är ett urval på hur jag uppskattar den totala månadskostnaden för ett urval av bilar för 1500mil/år
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 721 inlägg
Jag läste i förbifarten att Tesla sitter på närmare 50k osålda bilar just nu, så det kan också vara en anledning.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 471 inlägg
Var kommer de extra 5000 kr i månaden för model y ifrån i din kalkyl?Johannes Carlsson skrev:Gör dom samma uppdatering som på 3:an är det nog värt att vänta.
Främst:
- 30% lägre ljudnivå
- Bättre fjädringskomfort
- Ventilerade säten
Det är bra att man har koll på ungefär vad månadskostnaden blir. Det är ju lätt att titta bara på cashflow för lånebetalningen och tänker att 4000 i månaden inte är så farligt och missar varför privatleasing är så mycket högre. Ser man då 9500 i månaden som en väldigt hög kostnad och glömmer bort att man i en bensin/diesel har högre bränslekostnad som jämnar ut sig en del.
Här är ett urval på hur jag uppskattar den totala månadskostnaden för ett urval av bilar för 1500mil/år
[bild]
Eller du med högre värdeminskning än Tesla gör i sin kalkyl?
För 2000 mil per år med privatavbetalning med deras kampanj med 0,79% ränta får jag 4.3k / månad, räknar man den 5% alternativ avkastning på kontantinsatsen blir det i runda slängar 5k / månad totalt.
(Jag räknade på 60 månaders lån, eftersom 0,79% ränta i praktiken är gratis pengar)
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 471 inlägg
Låter som du bara tittar på cashflow för betalningen av lånet?A ajn82 skrev:Var kommer de extra 5000 kr i månaden för model y ifrån i din kalkyl?
Eller du med högre värdeminskning än Tesla gör i sin kalkyl?
För 2000 mil per år med privatavbetalning med deras kampanj med 0,79% ränta får jag 4.3k / månad, räknar man den 5% alternativ avkastning på kontantinsatsen blir det i runda slängar 5k / månad totalt.
(Jag räknade på 60 månaders lån, eftersom 0,79% ränta i praktiken är gratis pengar)
Jag har högre restvärde då jag räknar snålt med 10% värdeminskning per år, men har 6% som referensränta. Lätt att justera iofs om man har säkrare värde. Men försöker hålla samma siffror på alla bilar så det blir lättare att göra en fingervisning. Min kalkyl är bara för år 1. Sen har ju värdet sjunkit med 10% och värdeminskningen avtar något
Lite slarvigt räknat:
Handpenning 200'/36=5500:-
Värdeminskning 655*0,47/36=8500
ränta (655-200)*0,01/12=397:-
Totalt: 14397
Tesla räknar väl ränta typ 400:- i månaden och sen avbetalning 53% på 36 månader
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 471 inlägg
Om effektiv ränta är 1% och bilen då har 44% restvärde efter 60 månader/5 årA ajn82 skrev:Var kommer de extra 5000 kr i månaden för model y ifrån i din kalkyl?
Eller du med högre värdeminskning än Tesla gör i sin kalkyl?
För 2000 mil per år med privatavbetalning med deras kampanj med 0,79% ränta får jag 4.3k / månad, räknar man den 5% alternativ avkastning på kontantinsatsen blir det i runda slängar 5k / månad totalt.
(Jag räknade på 60 månaders lån, eftersom 0,79% ränta i praktiken är gratis pengar)
661.000*0,56/60=6169:-/månaden i värdeminskning
lån: (((661-180)'-(661*0,44))/60=3183:-/månaden avbetalning + ränta ~snitt 280:- = 3463:-
Handpenning 180'*1,05^5/60=3828:- Månad (5% kapitalkostnad, 50% index, 50% ränta typ)
Försäkring, skatt, drivmedel = 1776:-/månad
Kostnad:
6169+280+3828+1776=12053:-/månaden
Cashflow
3183+280+1776=5239:-/månaden, sen har man ingen handpenning kvar heller..
Redigerat:
Jag är ingen ekonom, men det kliar när jag ser det du kallar kapitalkostnad. Det är väl rimligen endast den uteblivna avkastningen som ska tas med, eftersom du får tillbaka handpenningen när du säljer bilen.Johannes Carlsson skrev:Om effektiv ränta är 1% och bilen då har 44% restvärde efter 60 månader/5 år
661.000*0,56/60=6169:-/månaden i värdeminskning
lån: (((661-180)'-(661*0,44))/60=3183:-/månaden avbetalning + ränta ~snitt 280:- = 3463:-
Handpenning 180'*1,05^5/60=3828:- Månad (5% kapitalkostnad, 50% index, 50% ränta typ)
Försäkring, skatt, drivmedel = 1776:-/månad
Kostnad:
6169+280+3828+1776=12053:-/månaden
Cashflow
3183+280+1776=5239:-/månaden, sen har man ingen handpenning kvar heller..
Så, med 180000 i aktier/fonder med en årlig avkastning på 5% så tjänar man 180*1,05^5 - 180 = 49731 kr, dvs kapitalkostnaden per månad borde väl vara 49731/60 = 829 kr och inte 3828 kr. Eller tänker jag fel?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 471 inlägg
Grejen är att i beräkningen på billånsidorna räknar dom att restvärdet och lånet är samma efter 3 år. Sälj bilen och lös lånet, tillbaka på 0 och inte 180×1,05^5A Alexander HB skrev:Jag är ingen ekonom, men det kliar när jag ser det du kallar kapitalkostnad. Det är väl rimligen endast den uteblivna avkastningen som ska tas med, eftersom du får tillbaka handpenningen när du säljer bilen.
Så, med 180000 i aktier/fonder med en årlig avkastning på 5% så tjänar man 180*1,05^5 - 180 = 49731 kr, dvs kapitalkostnaden per månad borde väl vara 49731/60 = 829 kr och inte 3828 kr. Eller tänker jag fel?
Men korrekt, på kostnaden. Jag var nog lite yr i bollen där, enklare i excel filen 😅. Det ska dras bort 3000:- i månaden från kostnaden. Amortering är inte en kostnad
9053:- månaden då
Ja, det är ju lite av en chock att en bil för 600-700 tusen dessutom ska behöva kosta pengar.M m@nge skrev:4070kr/mån x 36 mån blir 146.520kr. Inkl min kontantinsats på 180.000kr blir totalen på 36 mån 326.520kr. Det motsvarar 9070kr/mån under perioden.
Tänkte först att deras kampanj var intressant. Men nästan 10k per mån för en bil känns inte aktuellt. Alltså bilar har blivit dyra. Naturligtvis finns det billigare, men elbilar är för dyra i nuläget.
Om ni köper en Tesla till 0,74% ränta kan då ni få den räntan i tex 6 år eller stiger räntan till normala nivåer efter några år?
Tänker att Tesla knappast kan subventionera räntan i så många år?
Hur länge räcker tex 50’000kr (enl carup.se) i räntesubvention från Tesla till banken?
Tänker att Tesla knappast kan subventionera räntan i så många år?
Hur länge räcker tex 50’000kr (enl carup.se) i räntesubvention från Tesla till banken?