Är det någon som vet nåt om det här? Jag har en avstyckad tomt som jag köpte för många år sedan och har använt den mest för uppställning av båtar och bilar. Nu har jag börjat fundera på att bygga ett litet hus på den. Jag ringde stadbyggnadskontoret för att höra mig för om det var görligt, och bortsett från några tekniska frågor kring markstabilitet så fanns det ett betydande hinder, och det var att tomten låg utanför detaljplan. Kravet för att bebygga tomten blev att jag själv skulle bekosta upprättandet av en detaljplan och detta på löpande räkning. Jag ser ju inte varför jag skall betala något som mest gynnar kommunen. Omkring min tomt är det sammanhängande bebyggelse. Jag tänker att om de så gärna vill ha en plan får de väl bekosta den själva. Priset, ja det var ju flytande men omkring 100 000 trodde byggnadsinspektören (men det kunde bli mer). Min fundering, kan jag nekas bygglov för att det saknas en detaljplan?
 
Om du kan nekas vet jag inte men 100.000 låter onekligen i minsta laget.

Runt 350.000 brukar man höfta till.
Ekoutredning, trafikutredning, 100 årsregnutredning osv
 
  • Gilla
Tänka
  • Laddar…
P
Det låter som standardförfarande utanför detaljplan?
 
W W-Olsson skrev:
Är det någon som vet nåt om det här? Jag har en avstyckad tomt som jag köpte för många år sedan och har använt den mest för uppställning av båtar och bilar. Nu har jag börjat fundera på att bygga ett litet hus på den. Jag ringde stadbyggnadskontoret för att höra mig för om det var görligt, och bortsett från några tekniska frågor kring markstabilitet så fanns det ett betydande hinder, och det var att tomten låg utanför detaljplan. Kravet för att bebygga tomten blev att jag själv skulle bekosta upprättandet av en detaljplan och detta på löpande räkning. Jag ser ju inte varför jag skall betala något som mest gynnar kommunen. Omkring min tomt är det sammanhängande bebyggelse. Jag tänker att om de så gärna vill ha en plan får de väl bekosta den själva. Priset, ja det var ju flytande men omkring 100 000 trodde byggnadsinspektören (men det kunde bli mer). Min fundering, kan jag nekas bygglov för att det saknas en detaljplan?
Varför skulle du behöva göra en detaljplan enligt kommunen? Jag hjälper till med många hus och avstyckningar utanför detaljplan utan en ny detaljplan eftersom vi bygger i närheten av befintlig bebyggelse och detaljplanekravet inte behövs i de fallen enligt kommunen. Ska du bygga kanske fyra fem hus då kommer kommunen vilja ha en detaljplan för att reda ut trafik och andra frågor.
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Varför skulle du behöva göra en detaljplan enligt kommunen? Jag hjälper till med många hus och avstyckningar utanför detaljplan utan en ny detaljplan eftersom vi bygger i närheten av befintlig bebyggelse och detaljplanekravet inte behövs i de fallen enligt kommunen. Ska du bygga kanske fyra fem hus då kommer kommunen vilja ha en detaljplan för att reda ut trafik och andra frågor.
Ja, och jag vill ju bara bygga ett hus. Anledningen att de behöver en detaljplan är för att de inte vet om de skall acceptera eller inte acceptera bygglov. Tomten gränsar till en detaljplan, men det hjälper inte i detta fallet. Som John skrev alldeles nyss, runt 350 000 (det kanske är närmare sanningen). Ja där spricker ju snart mina byggnadsplaner med en rejält tilltagen extrakostnad, och dessutom utan att jag kan garanteras att få bygga. Jag kanske står där med en rejäl detaljplanefaktura utan att jag fått bygglov i slutänden. Känns lite som maffiametoder.
 
W W-Olsson skrev:
Är det någon som vet nåt om det här? Jag har en avstyckad tomt som jag köpte för många år sedan och har använt den mest för uppställning av båtar och bilar. Nu har jag börjat fundera på att bygga ett litet hus på den. Jag ringde stadbyggnadskontoret för att höra mig för om det var görligt, och bortsett från några tekniska frågor kring markstabilitet så fanns det ett betydande hinder, och det var att tomten låg utanför detaljplan. Kravet för att bebygga tomten blev att jag själv skulle bekosta upprättandet av en detaljplan och detta på löpande räkning. Jag ser ju inte varför jag skall betala något som mest gynnar kommunen. Omkring min tomt är det sammanhängande bebyggelse. Jag tänker att om de så gärna vill ha en plan får de väl bekosta den själva. Priset, ja det var ju flytande men omkring 100 000 trodde byggnadsinspektören (men det kunde bli mer). Min fundering, kan jag nekas bygglov för att det saknas en detaljplan?
Jag skulle rekommendera att du söker förhandsbesked. Stadsbyggnadskontoret gör då en lokaliseringsprövning huruvida det är lämpligt att uppföra ett bostadshus och huruvida plankravet kickar in. Du erhåller då ett överklagningsbart beslut. Detta kostar en slant, men är betydligt billigare än att ta fram projekterade handlingar för husprojektet som du sedan riskerar att sedan få nej till bygglov. Ett förhandsbesked är bindande i 2 år. Skulle du få ett positivt förhandsbesked kan du då räkna med att få ett godkänt bygglov om du skickar in en ansökan inom de 2 åren så länge du uppfyller krav som specas i förhandsbeskedet
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…

Bästa svaret

LaszloToth LaszloToth skrev:
Varför skulle du behöva göra en detaljplan enligt kommunen? Jag hjälper till med många hus och avstyckningar utanför detaljplan utan en ny detaljplan eftersom vi bygger i närheten av befintlig bebyggelse och detaljplanekravet inte behövs i de fallen enligt kommunen. Ska du bygga kanske fyra fem hus då kommer kommunen vilja ha en detaljplan för att reda ut trafik och andra frågor.
Delar detta resonemang! Jobbar som konsulterande planarkitekt och jobbat i flera kommuner (både på kommunens sida och på fastighetsägares sida). Jag har aldrig varit med om, eller ens hört talas om, att kommunen skulle vilja upprätta en ny detaljplan för en enskild fastighet för att uppföra ett enbostadshus. Jag har däremot gjort närmare ett dussin ändringar av befintliga planer för att möjliggöra en viss byggnation (även för enbostadshus).

Det enda undantaget till ovan skulle vara om det inkommit flertalet bygglovsansökningar/ förhandsbesked inom ett avgränsat område. Det talar för behovet av att en utbyggnad behöver ske samordnat.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
D DBSP skrev:
Delar detta resonemang! Jobbar som konsulterande planarkitekt och jobbat i flera kommuner (både på kommunens sida och på fastighetsägares sida). Jag har aldrig varit med om, eller ens hört talas om, att kommunen skulle vilja upprätta en ny detaljplan för en enskild fastighet för att uppföra ett enbostadshus. Jag har däremot gjort närmare ett dussin ändringar av befintliga planer för att möjliggöra en viss byggnation (även för enbostadshus).

Det enda undantaget till ovan skulle vara om det inkommit flertalet bygglovsansökningar/ förhandsbesked inom ett avgränsat område. Det talar för behovet av att en utbyggnad behöver ske samordnat.
Att lägga till är då att kommunen bör upprätta en ny detaljplan för ett större område och att kostnaden fördelas på samtliga fastighetsägare, eller att planavgift tas ut i samband med bygglov.
 
Stort tack flör klargörande svar. Jag skall begrunna byggnation och så hoppas jag att detaljplaneförslaget var ett misstag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.