Hej!

Bor i 2 plansvilla från 1977 Vi funderar på att riva några rum plan 2 och undrar om ni tror att denna är bärande?


Det är SADELTAK med taklutning 18.4 . Huset är inte tillbyggt någon gång


Se bifogade bilder med markerad vägg.
Tack!
 
  • Ritning av övre våningsplan i villa med markerad potentiellt bärande vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av övervåning i villa med markerad vägg, inkluderar sovrum, walk-in closet, balkong och tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översikt av byggritningar för en 2-plansvilla med markerad vägg som användaren frågar om den är bärande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Om det stämmer att det är fackverkstakstolar så är inga innerväggar på planet under bärande. Däremot kan väggar vara stabiliserande och nödvändiga för att förhindra att ytterväggar viker sig utåt.

Ovanstående gäller inte om det är någon sorts elementhus.

Tillägg: Sen ska ni tydligen ändra trappan också och där kan det finnas bärande delar för att hålla upp bjälklagret kring öppningen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om det stämmer att det är fackverkstakstolar så är inga innerväggar på planet under bärande. Däremot kan väggar vara stabiliserande och nödvändiga för att förhindra att ytterväggar viker sig utåt.

Ovanstående gäller inte om det är någon sorts elementhus.
Tack för info , gäller det även om det är w-takstolar ?
 
BirgitS
W-takstolar är normalt fackverkstakstolar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
W-takstolar är normalt fackverkstakstolar.
jag tänkte på den som du skrev ( kan väggar vara stabiliserande och nödvändiga för att förhindra att ytterväggar viker sig utåt.)
 
Herregud! Du tänker alltså ta bort 3 sovrum? Jag kan verkligen inte förstå hur man kommer på tanken. Du gör naturligtvis som du vill, men jag är ganska säker på att värdet på huset sjunker rejält.
Väggarna är av allt att dömma inte bärande.
 
A AG A skrev:
Herregud! Du tänker alltså ta bort 3 sovrum? Jag kan verkligen inte förstå hur man kommer på tanken. Du gör naturligtvis som du vill, men jag är ganska säker på att värdet på huset sjunker rejält.
Väggarna är av allt att dömma inte bärande.
jag har redan byggt 2 till somrum (se bilder )
 
O okaenrique skrev:
Hej!

Bor i 2 plansvilla från 1977 Vi funderar på att riva några rum plan 2 och undrar om ni tror att denna är bärande?


Det är SADELTAK med taklutning 18.4 . Huset är inte tillbyggt någon gång


Se bifogade bilder med markerad vägg.
Tack!
Ta bort tre rum??!! Oj då.
 
O okaenrique skrev:
jag har redan byggt 2 till somrum (se bilder )
Du är förlåten, missade den detaljen på ritningen😄.
 
  • Gilla
okaenrique
  • Laddar…
BirgitS
O okaenrique skrev:
jag tänkte på den som du skrev ( kan väggar vara stabiliserande och nödvändiga för att förhindra att ytterväggar viker sig utåt.)
Ja, det gäller även vid fackverkstakstolar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.