19 845 läst · 230 svar
20k läst
230 svar
Elbil eller behålla bensinare?
Extremt seg emellanåt. Ibland kan jag inte komma in i klimatmenyn. Ibland startar plötsligt android auto utan att jag gjort något, använder inte ens den men har jag lyssnat på musik via telefon på arbetet nån dag så kan den sätta igång utan att jag bett om det.Attitudeswe skrev:Vilka störande buggar har en id3 med 3.2+ mjukvara kvar? Vår Enyaq med 3.2 är helt ok i mjukvaran. Lite seg infotainment men den gör sitt jobb stabilt.
Kona / Niro är en välbyggd bil, men elektroniken varnar gärna för minsta lilla vingel / parkering i fel ordning etc, så jag blev aldrig riktigt kompis med våran under det år vi körde den. Dom är nog fortsatt lite dyra också.
E-golf av sista årsmodellerna hade hyfsad batteristorlek och stabil mjukvara....dom såg jag billigt på blocket i vintras när jag sökte ny andrabil.
En leaf är för övrigt den näst tråkigaste bil jag någonsin kört (efter ur-prius)
Och lite annat smått och gott.
Och filhållaren funkar bara bedrövligt som alltid. Den kommer nog aldrig bli bra.
Mycket snack om många bilmärken…förutom Kia. Massor med kia på vägarna! Min plugin optima 2018 väger massor, jag har nästan inte haft några problem (en givare gav upp en gång vilket stannade bensinmotorn på e4:an men jag kunde köra på batteri till vägficka vilket var skönt). Givarn (vevaxel) gick på garanti.
Den är STOR. Speciellt LÅNG! Inte 745-känsla direkt men fäll sätena åk fram lite där fram så får du in det mesta.
61 km räckvidd och det stämmer nog rätt bra fortfarande efter fyra års ägande. Mellansverige. Hade den gått 70 km hade den varit optimal.
0.41 på helåret vilket då inkluderar alla ”bensin”-resor då vi aldrig laddar längs vägarna. Vi har inte ens brytt oss om att köpa en riktig laddkabel. 🤷🏼♂️
Jag sticker ut hakan här och påstår att plugin:er fortfarande är ”in-play” till stor del. Och jag har flera vänner som uppskattar hel-el-kiorna också.
Infrastrukturen haltar i Sverige. Regeringen tog bort subventionerna OCH inblandningskraven. Ingenting som talar för helelbilar faktiskt. Speciellt när man inser att de är dyra i inköp. Men, man måste beakta servicekostnaderna som jag förstått är låga.
När jag köpte min Kia fanns det inte så jäkla mycket att välja på om jag skall vara ärlig. Nu kan man välja och vraka nästan. Men räckvidden är fortfarande inte riktigt där skulle jag säga! Om tio år. Då har vi nog hel-el:are till rimligt pris med tillräcklig räckvidd för alla. Jag vill (helst) kunna åka 40 mil i minus tjugo utan att behöva tanka. En del dråpliga videos finns därute med Tesla-ägare som försöker ladda i minus 35. Går sådär tydligen. Och så infrastrukturen på det. Jag vet inte, jag tycker det är mycket som fortfarande talar för bensinare och plugin:er OCH hel-el:are!
Vore väl förargligt om ALLA bytte samtidigt och hela skiten brakar ihop. Köer vid mackarna. Villor som brinner upp pga last. Besvikna ägare i minus 25. Och ett elpris som drar iväg och varje tankning hemma blir inte lika angenäm?
Oavsett vad så blir min nästa bil en elbil. Jag har tröttnat att åka in på macken och tanka norsk (?) bensin. Det absolut bästa med elbilar som kan laddas är att det går vääääldigt lång tid mellan mackbesöken då man laddar hemma. Väldigt trevligt. Vet inte om ni andra tänker på detta men det är tyst, rappt och avgasfritt med el! Om bara skiten fungerar över tid så…
Den är STOR. Speciellt LÅNG! Inte 745-känsla direkt men fäll sätena åk fram lite där fram så får du in det mesta.
61 km räckvidd och det stämmer nog rätt bra fortfarande efter fyra års ägande. Mellansverige. Hade den gått 70 km hade den varit optimal.
0.41 på helåret vilket då inkluderar alla ”bensin”-resor då vi aldrig laddar längs vägarna. Vi har inte ens brytt oss om att köpa en riktig laddkabel. 🤷🏼♂️
Jag sticker ut hakan här och påstår att plugin:er fortfarande är ”in-play” till stor del. Och jag har flera vänner som uppskattar hel-el-kiorna också.
Infrastrukturen haltar i Sverige. Regeringen tog bort subventionerna OCH inblandningskraven. Ingenting som talar för helelbilar faktiskt. Speciellt när man inser att de är dyra i inköp. Men, man måste beakta servicekostnaderna som jag förstått är låga.
När jag köpte min Kia fanns det inte så jäkla mycket att välja på om jag skall vara ärlig. Nu kan man välja och vraka nästan. Men räckvidden är fortfarande inte riktigt där skulle jag säga! Om tio år. Då har vi nog hel-el:are till rimligt pris med tillräcklig räckvidd för alla. Jag vill (helst) kunna åka 40 mil i minus tjugo utan att behöva tanka. En del dråpliga videos finns därute med Tesla-ägare som försöker ladda i minus 35. Går sådär tydligen. Och så infrastrukturen på det. Jag vet inte, jag tycker det är mycket som fortfarande talar för bensinare och plugin:er OCH hel-el:are!
Vore väl förargligt om ALLA bytte samtidigt och hela skiten brakar ihop. Köer vid mackarna. Villor som brinner upp pga last. Besvikna ägare i minus 25. Och ett elpris som drar iväg och varje tankning hemma blir inte lika angenäm?
Oavsett vad så blir min nästa bil en elbil. Jag har tröttnat att åka in på macken och tanka norsk (?) bensin. Det absolut bästa med elbilar som kan laddas är att det går vääääldigt lång tid mellan mackbesöken då man laddar hemma. Väldigt trevligt. Vet inte om ni andra tänker på detta men det är tyst, rappt och avgasfritt med el! Om bara skiten fungerar över tid så…
Tesla kör en kampanj med 0.74% ränta. Försöker få en uppfattning om vad jag faktiskt kommer få betala om jag beställer en.
Byggde en model y long range och kontantpriset är 661.159kr. Betalar 180.000kr direkt och väljer villkor 36 månader och 15.000km/år.
Detta hamnar på 4070kr/mån. Men vad menas med detta? Betalar jag 4070kr/mån, som är ”amortering och ränta, men vad händer efter 36 månader?
Har alltid förut lagt billån på huslånet och det är inte lika krångligt
Byggde en model y long range och kontantpriset är 661.159kr. Betalar 180.000kr direkt och väljer villkor 36 månader och 15.000km/år.
Detta hamnar på 4070kr/mån. Men vad menas med detta? Betalar jag 4070kr/mån, som är ”amortering och ränta, men vad händer efter 36 månader?
Har alltid förut lagt billån på huslånet och det är inte lika krångligt
Rörlig exempelränta 0,74%, effektivränta 0,99% vid bilpris 634 170 kr, 36 månader, 29% kontantinsats samt 52% restvärde, 60 kr administrationsavgift, 695 kr uppläggningsavgift. Rekommenderat restvärde vid 15 000 km körning per år, restvärde garanteras inte av Tesla.M m@nge skrev:Tesla kör en kampanj med 0.74% ränta. Försöker få en uppfattning om vad jag faktiskt kommer få betala om jag beställer en.
Byggde en model y long range och kontantpriset är 661.159kr. Betalar 180.000kr direkt och väljer villkor 36 månader och 15.000km/år.
Detta hamnar på 4070kr/mån. Men vad menas med detta? Betalar jag 4070kr/mån, som är ”amortering och ränta, men vad händer efter 36 månader?
Har alltid förut lagt billån på huslånet och det är inte lika krångligt
4070kr/mån x 36 mån blir 146.520kr. Inkl min kontantinsats på 180.000kr blir totalen på 36 mån 326.520kr. Det motsvarar 9070kr/mån under perioden.
Tänkte först att deras kampanj var intressant. Men nästan 10k per mån för en bil känns inte aktuellt. Alltså bilar har blivit dyra. Naturligtvis finns det billigare, men elbilar är för dyra i nuläget.
Tänkte först att deras kampanj var intressant. Men nästan 10k per mån för en bil känns inte aktuellt. Alltså bilar har blivit dyra. Naturligtvis finns det billigare, men elbilar är för dyra i nuläget.
På sista fakturan betalar du hela restskulden eller så binder du upp dig på ytterligare år och får räntan som är aktuell då.M m@nge skrev:Tesla kör en kampanj med 0.74% ränta. Försöker få en uppfattning om vad jag faktiskt kommer få betala om jag beställer en.
Byggde en model y long range och kontantpriset är 661.159kr. Betalar 180.000kr direkt och väljer villkor 36 månader och 15.000km/år.
Detta hamnar på 4070kr/mån. Men vad menas med detta? Betalar jag 4070kr/mån, som är ”amortering och ränta, men vad händer efter 36 månader?
Har alltid förut lagt billån på huslånet och det är inte lika krångligt
Så nog vettigt att ta det på så lång tid som möjligt men ammortera extra istället, för att behålla den fördelaktiga räntan längre.
Ska du sälja efter 36 månader så är det även attraktivt att nästa köpare kan ta över ett lån med låg ränta.
Väljer jag villkor 60 mån är månadskostnaden 3626kr. Men räntan på 0.74% är nog inte fast och kan sticka iväg antar jag.Storsockret skrev:På sista fakturan betalar du hela restskulden eller så binder du upp dig på ytterligare år och får räntan som är aktuell då.
Så nog vettigt att ta det på så lång tid som möjligt men ammortera extra istället, för att behålla den fördelaktiga räntan längre.
Ska du sälja efter 36 månader så är det även attraktivt att nästa köpare kan ta över ett lån med låg ränta.
Har aldrig köpt en sprillans bil och bara haft den i tre år, snarare runt sex år och villkor 60 mån känns rimligt.
Nackdelen efter tre år är att försäkringen gissningsvis hamnar på 10k per år.
Ja räntan kan förändras, du har en fast ränterabatt. Så den kan gå både upp och ned.M m@nge skrev:Väljer jag villkor 60 mån är månadskostnaden 3626kr. Men räntan på 0.74% är nog inte fast och kan sticka iväg antar jag.
Har aldrig köpt en sprillans bil och bara haft den i tre år, snarare runt sex år och villkor 60 mån känns rimligt.
Nackdelen efter tre år är att försäkringen gissningsvis hamnar på 10k per år.