Första gången jag ska hänga upp en taklampa och jag fattar ingenting. Har försökt hitta youtube klipp eller läsa instruktionerna som medkom, men är fortfarande ett frågetecken.

Hjälp😁😆😅

Om man ska borra upp dem, så finns liksom inget utrymme för sladden att komma ut från själva kupan.
 
  • Hand håller en taklampas elanslutning med ikke monterad dekorativ lampa med lövformade element på en säng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person som håller i en omonterad taklampa med sladdar redo att anslutas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Taklampa ovanifrån med synlig monteringsplatta och elanslutningar mot suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Ni är alltså två personer, som inte vet hur ni stoppar i en kontakt och hänger upp en lampa på en krok?
 
Den där armaturen är tänkt att skruvas fast mot taket, via två av skruvhålen i metallblecket som kabeln går genom.

Sen får det inte vara några enkelisolerade trådar synliga. Istället för skarvplinten kan du sätta en lampkontakt direkt på lampsladden.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Ni är alltså två personer, som inte vet hur ni stoppar i en kontakt och hänger upp en lampa på en krok?
Den där armaturen ska inte hänga på någon krok.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Den där armaturen är tänkt att skruvas fast mot taket, via två av skruvhålen i metallblecket som kabeln går genom.

Sen får det inte vara några enkelisolerade trådar synliga. Istället för skarvplinten kan du sätta en lampkontakt direkt på lampsladden.
Tack för bra svar! Hade du velat utveckla lite på ”sätta en lampkontakt direkt på lampsladden?”
 
Det är ett äldre lamputtag i taket med centrumskruv och din armatur är för en takdosa, eller att skruva fästet i take, du ska ha en armator med en ögla i överdelen och en kopp som trycks upp mot taket för att skyla kontakten. Det fästet som är, går inte att fästa direkt på dosan i taket, utan då måste det borras på sidan om, vad är det för tak, betong/gips.
 
J jonaserik skrev:
Det är ett äldre lamputtag i taket med centrumskruv och din armatur är för en takdosa, eller att skruva fästet i take, du ska ha en armator med en ögla i överdelen och en kopp som trycks upp mot taket för att skyla kontakten. Det fästet som är, går inte att fästa direkt på dosan i taket, utan då måste det borras på sidan om, vad är det för tak, betong/gips.
Tack för svar! Taket är trä.
 

Bästa svaret

E Ella Frejsson skrev:
Tack för bra svar! Hade du velat utveckla lite på ”sätta en lampkontakt direkt på lampsladden?”
Följande lampkontakt istället för skarvboxen,
Vit och gul lampkontakt med skruvar och kontaktstift synlig.
Tex, https://www.clasohlson.com/se/p/22-3438
 
Tack ska beställa och prova. Vilken ska jag välja?
3-pol (kron)

Jordad

Ojordad
 
  • En ojordad eluttag monterad på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Lampproppen ska väljas utifrån lampan och inte utifrån takuttaget. Det är ju meningen att man ska kunna flytta lampan till ett annat rum som kanske har ett annat takuttag.

Om det är två ledare som kommer från lampan ska det vara en ojordad lamppropp.
Om det är tre ledare finns det två alternativ, men eftersom lampan inte ser ut vara gammal, med tanke på etikettens utseende, så ska det då en jordad lamppropp.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Ni är alltså två personer, som inte vet hur ni stoppar i en kontakt och hänger upp en lampa på en krok?
Dvs du och en till?
 
  • Haha
ClasseClas och 3 till
  • Laddar…
Låt oss sedan få se resultatet 😋
 
E Ella Frejsson skrev:
Tack ska beställa och prova. Vilken ska jag välja?
Det framgår av märkskylten på lampan, men det syns inte på bilderna. Ser du symbolen för dubbelisolering där? Symbol för dubbelisolering på armaturens märkskylt, suddig i bakgrunden. Då ska du ha en ojordat stickpropp.

Men sedan ska den monteras. Armaturen är inte gjord för Svenska takuttag, så i första hand borde ni byta armatur. Vem har sålt den i Sverige??

Den tråkiga lösningen är att plocka bort uttaget i taket och hoppas på att skruvhålen i metallbygeln passar skruvarna i dosan. Detta arbete är behörighetskrävande. Man behöver isolera armaturen från sladdarn i dosan på något sätt. Man bör försöka behålla uttag och stickpropp, men det kanske inte finns plats. Så jag rekommenderar att du lämnar bort det jobbet, och skickar räkningen till lampbutiken...
 
S
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Dvs du och en till?
Sök hjälp gubbe
 
  • Haha
  • Arg
ClasseClas och 2 till
  • Laddar…
S
Demmpa Demmpa skrev:
Den där armaturen ska inte hänga på någon krok.
Nej det vet jag och ser, men det var heller inget som jag skrev. Vill man hänga upp den i en krok, går det givetvis att göra, men det är vare sig snyggt eller korrekt.
 
  • Haha
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.