Min bror sa jag behöver en nippel för kunna montera vattnet till tvättmaskin här för att kunna montera slangen direkt.

Är det någon standard på denna nippel är då min fråga? Gärna en länk till rätt om någon har möjlighet att hjälpa.
 
  • Vattenanslutning med termostatventil och omonterad nippel för tvättmaskinsslangeanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
MultiMan
Ser ut som vanlig 1/2"-gänga. Bara att skruva på slangen som följer med tvättmaskinen.

Vad är det för "nippel" han pratar om?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Krilleman
Om inte det är 3/4" gänga på anslutningen av slangen.
Det vill jag påstå är standard.

Men det finns maskiner med 1/2" också. Då passar allt direkt då du har just 1/2" anslutning.
Kontrollera bara så du har slätända för packning och inte vass klämringsända.

Det brukar medfölja en bussing i plast med invändig planpackning för detta i maskinen.
Brukar se ut såhär:
Vit plastövergångsnippel med gängade anslutningar för vattenanslutning.

Finns inte denna så går den att köpa...
https://www.bauhaus.se/overgangsnip...RBR1aXAX3EAQYAyABEgKIefD_BwE#go-to-attributes

Illustration av en övergångsnippel med gängor märkta G15 och G20 och måttet 21 mm specifierat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Aldrig köpt eller installerat en tvättmaskin som inte haft den adaptern mellan 3/4->1/2" medföljande, därför jag inte skrev i detalj. De BSH jag köpt själv har haft en kanske 4mm tjock mässingsring som man skruvar ner och den inte bygger något alls på höjden. Syns inte att den sitter där.

Edit: Kollade nu och senaste maskinen jag fick har mycket riktigt @Krilleman första adaptertyp i plast medföljande från fabrik. Måste varit den innan som hade mässingsringen. Men i vilket fall, jag har hjälpt andra att installera maskiner och det har alltid följt med adapter till 1/2" om tvättmaskinsslangen är 3/4".
 
Redigerat:
MultiMan MultiMan skrev:
Aldrig köpt eller installerat en tvättmaskin som inte haft den adaptern mellan 3/4->1/2" medföljande, därför jag inte skrev i detalj. De BSH jag köpt själv har haft en kanske 4mm tjock mässingsring som man skruvar ner och den inte bygger något alls på höjden. Syns inte att den sitter där.

Edit: Kollade nu och senaste maskinen jag fick har mycket riktigt @Krilleman första adaptertyp i plast medföljande från fabrik. Måste varit den innan som hade mässingsringen. Men i vilket fall, jag har hjälpt andra att installera maskiner och det har alltid följt med adapter till 1/2" om tvättmaskinsslangen är 3/4".
Köpt den beg. Det som kommer med är slangen. Väntar på bärhjälp så inte testat.

Men alla slangar har väl en standard antar jag.
 
  • Hand håller en vit slang med metallanslutning mot en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätverktyg hållen mot en röranslutning för att visa dess diameter med suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en begagnad slanganslutning med gängade metallytor mot en ensfärgad bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätning av diametern på en vit slanganslutning med en tumstock på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Krilleman
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Ser rent visuellt ut som 3/4" gänga (20).

Så du behöver med största sannolikhet bussning...

Men det är även vass klämringsände på anslutningen, så du måste även införskaffa en planadapter 15mm från Vatette.

Planadapter 15mm:
[länk]

Bussning med planpacking på 15-sidan:
[länk]
Laddade upp en bild till, kika gärna igen. Men är väl 3/4 som du sa.

Vi har inte bauhaus där jag bor, du får gärna kika på biltema så jag vet jag får rätt grejer med mig hem, får nog ett psykbryt om jag köper fel 😂
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.