Har putsat betonghålsten n med murbruk B 0-3 mm. Använt nät o sen tunnare bruk som grund. Pustat typ 10 mm. Nu är det lite bomljud ut i kanten på ett ställe på putsen där jag slutade. Första gången jag putsar så här så undrar hur jag ska undvika det, har försökt att slå på putsen liksom.
Sen undrar jag hur det är med regn, putsen har ju stelnat nu o jag vattnar men bör den täckas för skydd mot kraftigare regn eller är det bara bra liksom?

Bifogar bild
 
  • Närbild på en grå putsad betongvägg med synligt armeringsnät vid kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du får bom när du slår på de så skulle jag misstänka torrt bruk... visa bild på ditt nruk om du kan eller video
 
Redigerat:
  • Gilla
Sigward
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Om du får bom när du slår på de så skulle jag misstänka tort bruk... visa bild på ditt nruk om du kan eller video
Ok, tror inte det var torrt här, använde lite mer vatten än rekommenderat o blev ganska så löst. Kanske för löst? Kollar på det imorrn.
 
Torrt underlag ger lite samma problem
Men ironiskt nog så ska de inte vara för vått heller.
Men när det börjat stelna så klarar de mer fukta
 
  • Gilla
Sigward
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Torrt underlag ger lite samma problem
Aha. Kanske det som var kruxet. Trodde förvattningen inte skulle vara så nära inpå
 
S Sigward skrev:
Aha. Kanske det som var kruxet. Trodde förvattningen inte skulle vara så nära inpå
Nja... du vill ha in fukta i väggen, Men du vill samtidigt att bruket inte ska blir av med sin fukta direkt när de möter väggen..

Sen härdar bruket i en kombination av fukta och luft. Till skillnad från cement som härdar mer eller.mindre utan luft

När du slängt på och är nöjd så kan man prova att skära bort de och se hur de "släppt"
 
  • Gilla
Sigward
  • Laddar…
Yes, får prova lite. Det är väl ingen katastrof om det är lite bom nånstans kanske? Släpper det får jag väl laga tänker jag
 
S Sigward skrev:
Yes, får prova lite. Det är väl ingen katastrof om det är lite bom nånstans kanske? Släpper det får jag väl laga tänker jag
Katastrof o katastrof...
Men nätet räddar de lite..
Problemet är mer beroende på hur väggen utsätts för fukta i framtiden.
Får du fukt i bommen så kommer de bli frostsprängning.
 
  • Gilla
Sigward
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Katastrof o katastrof...
Men nätet räddar de lite..
Problemet är mer beroende på hur väggen utsätts för fukta i framtiden.
Får du fukt i bommen så kommer de bli frostsprängning.
Det är en mur vid en källartrapp, ska på plåttak men visst kommer det komma ren o snö mot. Förhoppningvis inte uppifrån bara
 
N
Ser ut som det är 1 cm glipa mellan putsen och grundning, vilket inte är bra alls.
Men dra på tunnare utanför nätet, behöver inte vara 10 mm.
 
N neo11 skrev:
Ser ut som det är 1 cm glipa mellan putsen och grundning, vilket inte är bra alls.
Men dra på tunnare utanför nätet, behöver inte vara 10 mm.
Jag vet inte riktigt hur du menar nu. Är putsen för tjock? Behöver tjockleken för att bygga jämnt. Det jag såg igår var att det såg ut som en glipa på kanske en knapp mm på två ställen, tänkte försöka få in lite tunnare puts där idag.
 
Lägger något tunnare på andra sidan, men får fortsätta så här på denna, är bara en halvmeter kvar
 
N neo11 skrev:
Ser ut som det är 1 cm glipa mellan putsen och grundning, vilket inte är bra alls.
Men dra på tunnare utanför nätet, behöver inte vara 10 mm.
Gissar att du menar 1mm
Men jag tror att de är avdragningsbanan som jävlas på bilden.
Inte alls ovanligt att de ser ut så när man tar bort dem.
Därav att man gärna ska ta bort dem direkt och slänga i bruk där.
 
  • Gilla
Sigward
  • Laddar…
N
Förvattna lite, o dra på 3-5 mm.
Sen dagen efter, förvattna lite igen o dra på resten.
 
  • Gilla
Sigward
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.