Vann en auktion på en Waco SHV MD 1949. Tänkte höra om nån har erfarenheter av den? tar gärna emot tips och råd. Vilken modell är detta, finns det mindre och större waco maskiner?
Nån som har koll på hur mycket denna väger?
Finns det manual att få tag på? Hittar inget på nätet (inte så bra på att leta..) finns det andra ställen att leta?

Waco SHV MD 1949 stämborrsmaskin i ett verkstadsutrymme med diverse verktyg och utrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övriga diskussioner om stämborrar och dess tillbehör är välkomna!
Vad har ni för stämborrsmaskin?

Tack på förhand!
 
@heimlaga brukar ha info om de flesta gamla maskiner, så jag pingar in honom i tråden.

Mitt enda råd borde vara att sluta köpa fler maskiner innan du har plats att förvara dem inomhus, men det är ett så tråkigt råd att det får du inte av mig.
 
Tackar för det iaf.

Vad får du det ifrån? Maskinen ska användas på mitt jobb
 
S
En klassisk modell. Är den komplett? Det sitter ingen stämborrhållare på bilden.
 
B Bjelkan skrev:
Tackar för det iaf.

Vad får du det ifrån? Maskinen ska användas på mitt jobb
Pelarborren du tänkte förvara utomhus. Att stämborren får ett aktivt liv glädjer mig.
 
Den ser ut som en mer välgjord motsvarighet till min Naula stämborrmaskin. Tillräckligt kraftig maskin för att fungera ordentligt men inget stort åbäke.

Jag gissar att den väger någonstans kring 300 kilo

Det lönar sig att köpa borrar av bra kvalitet. Japansktillverkade StarM är prisvärda.

Stången med ändstopp för arbetsstrycket ser ut att fattas. Den behövs vid serietillverkning. Det är relativt enkelt att göra en ny. Det gjorde jag.

Waco höll vanligen absolut toppkvalitet på sina maskiner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.