R RoAd skrev:
Ja, det många missar är att ismaskiner normalt inte har ett frysfack för isen. Den smälter kontinuerligt och rinner ut i avloppet. Så att ha en sådan igång hela tiden är mer eller mindre vansinnigt i ett normalt hushåll.

Jag funderade ett tag på att skaffa en riktig ismaskin (de man kan köpa på elgiganten, jula, och liknande är riktiga skitmaskiner och isen blir vördelös) men gav upp när jag insåg hur mycket jobb (de ska rengöras rätt ofta) och hur dyrt det skulle bli.

Jag köper min is i 2KG påsar numera och har ständigt 4-6Kg i frysen. Smidigare och billigare i.a.f. de första åren.
Jag har en sån typ Jula ismaskin, jag tycker den är helt ok.
Men jag slår på den på fm om jag ska ha is till kvällen, första bitarna är inte alls roliga eller speciellt stora eller kalla/hårda, men efter nån timme så blir det helt ok bra.
Slår så klart inte riktiga isbitar man gör eller köper men dom kyler GTn iaf 🙂
 
R
nino nino skrev:
Jag har en sån typ Jula ismaskin, jag tycker den är helt ok.
Men jag slår på den på fm om jag ska ha is till kvällen, första bitarna är inte alls roliga eller speciellt stora eller kalla/hårda, men efter nån timme så blir det helt ok bra.
Slår så klart inte riktiga isbitar man gör eller köper men dom kyler GTn iaf 🙂
Jag testade en sådan innan jag köpte den jag har nu. Jag tyckte att den var värdelös. Små isbitar, tog lång tid att göra dem (inte en chans att vara spontan), och dessutom i en liten mängd innan det var dags att tömma den och fylla på vatten. Det var enklare att frysa in manuellt kände jag.

Trots att den kostar mindre än en tiondel av vad jag gav för den jag har nu så kändes den inte värd priset.

Sorry, kan tyvärr inte säga något gott om den :)

@Sernando , vad var roligt i det jag skrev? Det var oavsiktligt i.s.f.
 
Får 8bitar på 9min från start eller om det var tvärtom, men dom är små och dåliga.
Jag låter som sagt min stå på, blir den full så startar den om när fotocellen? blir fri.
Men en riktig är så klart mycket bättre, men den är nog svår att få med i husvagn/båt
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
nino nino skrev:
Får 8bitar på 9min från start eller om det var tvärtom, men dom är små och dåliga.
Jag låter som sagt min stå på, blir den full så startar den om när fotocellen? blir fri.
Men en riktig är så klart mycket bättre, men den är nog svår att få med i husvagn/båt
Ja, min är inte speciellt mobil :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Sedan jag skrev mina inlägg i denna tråd så har jag faktiskt köpt en ismaskin. En rejäl restaurangmaskin som ger 22kg is per dygn.

Ett av de bättre köp jag gjort. Efter knappt en halvtimme så har man de första, stora, glasklara, isbitarna. Och efter några timmar så är bingen som rymmer 6kg full. Ren lyx att inte längre behöva fundera på att snåla med den eller att behöva åka och köpa.

Rengöringen är inte speciellt jobbig. Man häller i ättika och kör ett speciellt program som tar en halvtimme. Sedan torkar man av de delar man kommer åt. Lägger kanske 45 minuter varannan månad på det.
Får man fråga vilken modell du köpte? Är den integrerad under bänk?
 
R
Aramil Aramil skrev:
Får man fråga vilken modell du köpte? Är den integrerad under bänk?
Jag köpte en sådan här: https://www.gastrobutiken.se/PRI/Produkter/Maskiner/ISMASKINER/Porkka-ismaskin-KL22?id=KL22

Den står i ett skåp under köksbänken så det går väl att argumentera för att den är inbyggd. Den kan dock även stå fritt för den har riktiga sidor.

Ser att jag verkar ha länkat till den luftkylda modellen. Jag köpte den vattenkylda för att inte riskera någon överhettning i skåpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.