Skall tvätta och måla om foder runt garaget. Har förstått att det är viktigt att använda rätt färg.

Behöver man tvätta bort all färg när man ska måla om? Eller kan man måla över slamfärg med ny slamfärg där det inte varit lika utsatt?
 
  • Närbild av ett fönsterfoder runt garaget som behöver tvättas och målas om, med gammal slamfärg flagnande på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tumme skrapar gammal vit slamfärg från ett träfoder vid en garageport för att förbereda omålning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den röda färgen ser ut som slamfärg. Den vita färgen på fodren ser ut att vara någon annan typ av färg.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Den röda färgen ser ut som slamfärg. Den vita färgen på fodren ser ut att vara någon annan typ av färg.
Ja det röda är falu slamfärg, foderna känns nästan helt ”lena”. Undra vilken färg kan man måla dessa med.
 
MultiMan
Gnugga en liten stund med rödsprit (eller ytdesinfektion 75 eller liknande, är etanolbaserad). Om färgen löses upp och blir vitt på trasan så är det akrylat. Om inte, alkyd eller linoljefärg.

Jag gissar på alkyd med tanke på utseendet, men man måste alltid testa.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Gnugga en liten stund med rödsprit (eller ytdesinfektion 75 eller liknande, är etanolbaserad). Om färgen löses upp och blir vitt på trasan så är det akrylat. Om inte, alkyd eller linoljefärg.

Jag gissar på alkyd med tanke på utseendet, men man måste alltid testa.
Hur skiljer man alkyd och linoljefärg åt? Eller spelar det ingen roll vad jag använder i detta fall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.