D Dilato skrev:
Nu var det ju inte gängan jag såg utan rörets kant v.s. pluggens kant.
Mäter man en mutter och en skruv ligger dom i 90 graders vinkel mot varandra oavsett stigning.

Jag tycker fortfarande den sitter snett, men det är bara baserat på ett (dåligt) foto och lite tafflig mätning..

[bild]
Nej, det där är en gänga du mätt mot. Inte pluggens kant, eftersom pluggen inte har någon kant där.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nej, eftersom varken kröken eller pluggen har någon bearbetad slät yta som en packning kan täta mot kommer inte det att fungera.
 
MultiMan
D Dilato skrev:
Ok, så lösningen kan då vara att byta till en plugg med kant så man kan sätta en packning?
[bild]
[länk]
Då lär du också behöva borra ur och gänga om till ett rakt hål och inte koniskt, om godstjockleken räcker. Låter som en tveksam idé.

Det första man bör göra är att kontrollera så att pluggen är rakt iskruvad (som du själv varit inne på) och inte godset man skruvar i är skadat/spräckt. Hittar man inga fel och det läcker ändå är nog det minst jobbiga att köra olje/värmetåligt tätningsmedel.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Då lär du också behöva borra ur och gänga om till ett rakt hål och inte koniskt, om godstjockleken räcker. Låter som en tveksam idé.

Det första man bör göra är att kontrollera så att pluggen är rakt iskruvad (som du själv varit inne på) och inte godset man skruvar i är skadat/spräckt. Hittar man inga fel och det läcker ändå är nog det minst jobbiga att köra olje/värmetåligt tätningsmedel.
Ok, ja känns som om det ”fuktar” lite kring pluggen. Droppar inte. Man tänker att det hjälper att spänna den lite (och det gjorde det nog) men rädd dra för hårt….
 
D Dilato skrev:
Hela rörgrejen är ett eftermontage som inte är original
[bild]

Original på B&S ser ut så här
[bild]
Det tror jag inte. Är inne på min andra briggsmotor med exakt likadant rör.
 
D Dilato skrev:
Man kan ju lyxa till det och köpa ny vinkel för typ 15 spänn.
[länk]
Eller varför inte en i rödgods som har plankant i båda ändar och en plugg med packning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Eller varför inte en i rödgods som har plankant i båda ändar och en plugg med packning.
Eller sätta en kulventil så slipper man skruva överhuvudtaget 😇
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
RoTe
D Dilato skrev:
Eller sätta en kulventil så slipper man skruva överhuvudtaget 😇
Precis finns speciella kulventiler med säkerhetsfunktion för denna användning, man måste lyfta upp handtaget innan man vrider det.
 
N Niq skrev:
Det tror jag inte. Är inne på min andra briggsmotor med exakt likadant rör.
Ok, min Stiga Park hade inte nåt rör där.

Här har dom löst det med en fast slang
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.