När jag kom till fritidshuset gick köksklockan baklänges. Den är ansluten till 230V, gissningsvis en synkronmotor.
Fixades genom att dra ur sladden och sätta i den igen så snurrade den rätt. Jag vände inte på kontakten. Det har varit flera strömavbrott sedan jag var där sist.
Har inte en sådan motor bestämd rotationsriktning?

/Höghus


 
Kanke är i konstruktion som en motor i en microugn, den går åt olika håll vid start.
 
MultiMan
Det kanske är så för att man ska kunna ställa in tiden via matningen, utan att behöva pilla i klockan? Fanns sådana klockor i skolorna förr iaf. Ställdes in centralt.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Det kanske är så för att man ska kunna ställa in tiden via matningen, utan att behöva pilla i klockan?
Ställa om klockan till vintertid skulle då ta 23 timmar om den går motsols med samma fart som medsols 👿👿
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
MultiMan
Det fanns iaf sätt att få motorn att gå betydligt fortare, i det exempel jag gav tidigare.
 
S
MultiMan MultiMan skrev:
Det fanns iaf sätt att få motorn att gå betydligt fortare, i det exempel jag gav tidigare.

Skolornas klockor matas ju ofta av en betydligt lägre spänning och det sitter en central styrenhet som mycket riktigt kan snabbspola fram klockorna genom att öka intervallet på pulserna.

Aldrig sett direkt nätanslutna klockor, men kan tänka mig att det finns klockor idag med 4g modem i så att de kan fjärrstyras så :)
 
De gick på en puls per minut. Skickar man pulser fortare än en per minut så går de fortare.
 
Jag tror inte det är för att ställa klockan. Den har aldrig gått baklänges tidigare när jag stoppat i kontakten, och jag vet inte hur jag skulle kunna styra den till det.
Det finns en ratt på baksidan för att ställa tiden.

/Höghus
 
MultiMan MultiMan skrev:
Det fanns iaf sätt att få motorn att gå betydligt fortare, i det exempel jag gav tidigare.
Jepp beroende på som förr med impulser till uret, antingen en plus och en minus Westerstrands är väl störst ur i dag och ställdes in på centraluret. Nu kanske mer digitalt och automatisk omkoppling mellan sommar/vinter, lika som datorer och telefoner. Men nu bråkar vi inte om funktioner, hit eller dit, bara att det går att ställa om rotationen på en klocka är bra. Men första gången jag läser om att ändra rotationsriktnigen på en klocka.
 
Högst troligt sitter en synkronmotor i klockan som är avsedd att gå med rätt fart åt rätt håll på 50 Hz växelström, prydligt sinusformad. Jag gissar att klockan är 70-tal eller äldre?
Växelströmmen vi får ur uttagen har blivit betydligt skitigare sedan dess, övertoner, "spikar" osv, särskilt i samband med strömavbrott. Troligen något sådant problem, jag ger mig inte på att gräva djupare i ämnet.
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…

Bästa svaret

MultiMan

Probably this: The clock uses a synchronous AC motor. These will start and run randomly clockwise or anticlockwise. To make it run forward, there's a 'kicker' system which pushes it in the correct direction (it'll keep going once it starts in that direction). Your kicker is broken.

...


These synchronous clocks can easily run backwards. Most of them have a "shaded pole" to start them in the right direction, but not all.

If the motor is a bit stiff or blocked with grit, it can stall and then restart in the wrong direction. Perhaps the alarm mechanism is jammed somehow.

Switching it off and on again should fix it, but if it keeps doing it, the bearings are worn out or full of muck.
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
@Fotografen
Japp, en engelsk 60/70-talare.
@MultiMan
Jag tror inte jag ger mig på att öppna den och smörja.
"Kickern" verkar ju fungera oftast!
Tack för länken!

/Höghus
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Jag hade en sån typ av klocka, Tog bort "kickern"/backspärren( vet inte vad den heter på svenska fast jag varit urmakare). O startade den så att den gick baklänges, hade den spegelvänt tog en stund att vänja sej. efter strömavbrott startade den i random riktning. Det borde nästan vara under saker vi glömt-tråden.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ställa om klockan till vintertid skulle då ta 23 timmar om den går motsols med samma fart som medsols 👿👿
Tar det inte en timme?
Du ställer ju tillbaka tiden en timme för vintertid, går klockan baklänges borde det ta en timme.

Eller rättare sagt en halvtimme, då ”tiden” går samtidigt som din visare, så dom borde mötas halv.

Eller är jag helt ute och cyklar :)

Sommartid lär det ju bli 23 timmar.
 
R Robin Lindberg skrev:
Tar det inte en timme?
Du ställer ju tillbaka tiden en timme för vintertid, går klockan baklänges borde det ta en timme.

Eller rättare sagt en halvtimme, då ”tiden” går samtidigt som din visare, så dom borde mötas halv.

Eller är jag helt ute och cyklar :)

Sommartid lär det ju bli 23 timmar.
Av samma anledning tar det bara 11,5 h att ställa om till sommartid 😉.

EDIT: Nja, vid närmare eftertanke tar det bara 5,5 h eftersom det är 12 h på ett varv (inte 24).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.