På måndag ska det installeras FTX hemma hos oss, tidigare självdrag. Planen var att även dra ventilation till källaren (oinredd med tvättstuga, oftast ca 15 grader).

Kör avfuktare ibland när det är som fuktigast och det är en otät gammal dörr upp till bottenplan. Lite radon, ca 200 men vi är sällan i källaren någon längre tid.

Kanalen i murstocken som var tänkt för tilluften upptäckte jag nu var igengjuten, kanske använts på något sätt till kakelugnen på våningen ovan. Har inget annat rimligt sätt att dra ner tilluft till källaren.

Finns det någon poäng med att dra ner enbart frånluft till källaren och låta tilluften läcka in från otäta källarfönster och dörren från övre plan?

Eller bättre att strunta helt i att ventilera källaren och försöka täta dörren upp till bottenvåningen och fortsätta med avfuktare?

Tacksam för alla tankar kring detta, måste bestämmas innan måndag morgon. 😅
 
BirgitS
Även en källare bör ventileras på ett eller annat sätt för att inte få problem i längden.

Finns det inga tilluftsventiler i källarens ytterväggar?
Pannor man eldar i behöver ju stora mängder tilluft. Har det inte funnits någon panna i huset?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Även en källare bör ventileras på ett eller annat sätt för att inte få problem i längden.

Finns det inga tilluftsventiler i källarens ytterväggar?
Pannor man eldar i behöver ju stora mängder tilluft. Har det inte funnits någon panna i huset?
Jo det finns åtminstone en tilluftsventil i källarens yttervägg. Precis som du skriver eldades det där nere tidigare men nu är det bergvärme.
 
BirgitS
Kan luft som kommer in genom den ventilen passera över/under dörrar till en frånluftskanal?

Sen behöver du kolla om det går att ställa in luftflödena i FTX:en så att det blir stor skillnad mellan till- och frånluft för det är ju det som behövs om tilluften i källaren ska komma utifrån för ett helt våningsplan.

Men generellt bör man väl bara ha kontrollerad tilluft när man har en FTX.

Kanske ventilera källaren med mekanisk frånluft (F) i stället om det inte fungerar att ha både till- och frånluft via FTX:en.
 
Pratar vi FTX handlar det om balanserad ventilation med kalkylerat undertryck. Börjar man öppna upp från utsidan kommer det inte fungera som tänkt. I världshistorien har det hittills inte funnits ett enda hus där det inte går att dra en kanal. Kan ni inte hitta någon lämplig plats frågar ni en ventilations firma. Det går på ett eller annat sätt
 
@BirgitS ja, tillfutten kommer in vid det gröna krysset och frånluften (till FTX då) är via murstocken på det röda krysset. Frågan är ju då om det inte är bättre att ta luften från våningen ovan via källartrappen och stänga ventilen.
3D-planritning av en husvåning med markerade till- och frånluftsplatser med grönt och rött kryss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


@MickeMörkö det går garanterat att dra kanal / schakt men innebär i så fall att jag måste bygga ett schakt till genom våningen ovan med tillkommande tapetsering och annat. Vill helst undvika detta och om det är en dålig idé med enbart frånluft kanske det är bättre att bara stänga igen källaren och köra avfuktare vid behov? Kommer vara en firma som gör detta och jag tror att de kommer luta åt att inte göra något alls med källaren.
 
Källaren är viktig. Är det betong eller trä mellan våningarna? Är det trä går det som regel att gå genom en garderob på våningen ovanför. Sen är det bara klä in genomfarten med lämpligt skivmaterial. Ge inte upp!
 
  • Badrumsinteriör med vita kakelväggar, spegel och taklampa, reflektion av person som tar fotot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
En matkällare bör ju vara tät mot omkringliggande rum så att den kan vara kallare än resten av källaren.

Sen bör ju tilluft och frånluft vara långt från varandra så att luftflödet verkligen cirkulerar luften i hela källaren. Jag skulle nog rekommendera mekanisk ventilation av källaren och inte bara en avfuktare. Även en toalett bör ju ha frånluft för att få bort dålig lukt fort.
 
M MickeMörkö skrev:
Källaren är viktig. Är det betong eller trä mellan våningarna? Är det trä går det som regel att gå genom en garderob på våningen ovanför. Sen är det bara klä in genomfarten med lämpligt skivmaterial. Ge inte upp!
Det är trä mellan våningarna så det är nog inga problem att ta hål. Däremot blir det som sagt ett schakt genom vardagsrummet vilket jag helst skulle undvika... Vad är det som gör källaren viktig? Vi använder den idag bara till förvaring, lite hemgym och tvättstuga. Avfuktaren verkar göra sitt jobb när det är som fuktigast.
 
BirgitS BirgitS skrev:
En matkällare bör ju vara tät mot omkringliggande rum så att den kan vara kallare än resten av källaren.

Sen bör ju tilluft och frånluft vara långt från varandra så att luftflödet verkligen cirkulerar luften i hela källaren. Jag skulle nog rekommendera mekanisk ventilation av källaren och inte bara en avfuktare. Även en toalett bör ju ha frånluft för att få bort dålig lukt fort.
Det är i praktiken mer av ett skafferi - vi har alltid dörren öppen till övriga källaren. :)

Toaletten har vi inte använt sedan vi flyttade in för 8 år sedan så där är det aldrig någon dålig lukt i dagsläget.

Med tanke på vad både du och @MickeMörkö skriver så känns det som att jag helst borde få till tilluft där nere och om det inte är möjligt så är det bättre att även skippa frånluften?
 
BirgitS
Tilluft kan du ju få genom en tilluftsventil och frånluft genom en fläkt i murstocken (ej kopplad till FTX) eller i en yttervägg.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Tilluft kan du ju få genom en tilluftsventil och frånluft genom en fläkt i murstocken (ej kopplad till FTX) eller i en yttervägg.
Otydligt skrivet av mig - menade så här. :)

Med tanke på vad både du och @MickeMörkö skriver så känns det som att jag helst borde få till tilluft via FTX-aggregatet där nere och om det inte är möjligt så är det bättre att även skippa frånluften från FTX-aggregatet? Dvs. antingen FTX helt eller inte alls för källarplanet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ibland får man ge upp. Ville bara peppa dig lite. Tilluften behöver normalt sett aldrig rengöras så det går att tänka platt bred kanal och även mjuka rör en bit (AkuComp). Annars är ditt resonemang riktig. Om människor normalt inte vistas i källaren, inte duschar, går på toa eller gör andra saker som skapar fukt finns inget reellt behov av ventilation över huvudtaget förutsatt att du tar hand om fukten på annat sätt. Det du missar är att FTX skapar klimatet utan några större energikostnader. Nästa aspekt är framtida användning. Blir det gym i källaren eller gillestuga. Då behövs luften för de som vistas där. Går det inte så går det inte. Ville bara peppa dig att ta en tanke runda till innan det är försent.
 
M MickeMörkö skrev:
Ibland får man ge upp. Ville bara peppa dig lite. Tilluften behöver normalt sett aldrig rengöras så det går att tänka platt bred kanal och även mjuka rör en bit (AkuComp). Annars är ditt resonemang riktig. Om människor normalt inte vistas i källaren, inte duschar, går på toa eller gör andra saker som skapar fukt finns inget reellt behov av ventilation över huvudtaget förutsatt att du tar hand om fukten på annat sätt. Det du missar är att FTX skapar klimatet utan några större energikostnader. Nästa aspekt är framtida användning. Blir det gym i källaren eller gillestuga. Då behövs luften för de som vistas där. Går det inte så går det inte. Ville bara peppa dig att ta en tanke runda till innan det är försent.
Tack, uppskattar både peppet och råden. 🙂

Vi har ju faktiskt ett litet gym där nere men där
är vi sällan mer än 20 minuter eller så. Hade det varit gillestuga hade det ju varit en annan sak tror jag.

Ska prata lite med firman om det på måndag så får vi se hur det går.
 
En sista (?🙂) fundering. FTX ska ju vara balanserat mellan från och tilluft men måste det vara balans per våningsplan?

Om jag bara skulle ha frånluft i källaren, kan jag inte ösa på med tilluft på våningen ovanför och se till att luften kan flöda förbi källardörren (glipa i dörr / överluftsdon)?

Jag har en fläktkonvektor i källaren som skulle kunna vispa runt luften också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.