I vårt område har vi en sjövatten-slinga som utnyttjas flitigt för bevattning på sommaren. Vi som bort längre upp har obefintligt tryck.

Jag funderar på att installera hydroforpump på vår gren av slingan. Det är 25 mm PEM som jag dragit till en gardena ventilbox som styr bevattning.

Kan ni tipsa om hydroforpump och möjliga nackdelar med att installera den på en gemensam slinga?

Finns det andra lösningar än just en sån pump?
 
Det måste ju fortfarande finnas pumptryck som räcker till om man sätter in en hydrofor och så verkar ju inte vara situationen som det är nu. När alla vill vattna räcker inte pumptrycket. Sjövattenföreningen behöver investera i kraftigare pumpar men också se till att intagen hålls rena från sjögräs och annat som gärna vill sätta igen intagen i sjön och pumphuset.
 
  • Gilla
Fågelboo
  • Laddar…
Det är väl en pump TS tänker sig att montera. Sannolikt en pumpautomat med hydropress. Inte en hydrofor.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är väl en pump TS tänker sig att montera. Sannolikt en pumpautomat med hydropress. Inte en hydrofor.
Jag är total amatör på området så har försökt fatta vilka lösningar som finns ☺️ vilken är skillnaden? I mitt huvud så räcker tanken för att håll tillräckligt med vatten som en buffert?
 
Glöm heller inte att rengöra egna vattenspridare och liknande. Hos oss var det så mycket partiklar som kom med sjövattnet i mitten av sommaren att det nästan var omöjligt att använda vattenspridare om man inte ofta rensade dem inuti och rengjorde de små hålen.
 
  • Gilla
Fågelboo
  • Laddar…
J Josth skrev:
Glöm heller inte att rengöra egna vattenspridare och liknande. Hos oss var det så mycket partiklar som kom med sjövattnet i mitten av sommaren att det nästan var omöjligt att använda vattenspridare om man inte ofta rensade dem inuti och rengjorde de små hålen.
Bra tips!
 
En gång för länge sedan besökte jag en kollegas sommarkåk med samma problem. Där hade man gjutit ett kar på kanske 1,5-2 m3 i betong i ett grovkällarutrymme, det fylldes saaaakta och en flottörventil hindrade det från att rinna över. Sedan en jetpump och en hydrofor på 300 l.
Ett litet projekt, jag skulle försöka med en backventil och en hydrofortank til en början, beror lite på hur mycket man vill ta ut åt gången också.
 
  • Gilla
Fågelboo
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.