Jag gör som Zandra här på forumet och lägger ut en skiss på en planlösning och hoppas på givande kommentarer om den ;-)
Det är ett första utkast av något som funnits länge i mitt huvud och där ritats om och ändrats minst 1000 gånger, om dagen... ;-) . Är lite inspirerad av A-hus basic, samt ett hus som jag hittade i hus&hem redan -05, och en massa andra såklart. Kataloghögen här hemma är mer än lovligt hög!

Har ritat i sketch-up, men är inte så haj på programmet ännu, därav de olika tjocklekarna på väggarna. Ha även överseende med min rikliga måttsättning...

Tacksam för alla synpunkter om någon därute har lite tid över :-D
 
Snälla ska denna inte också vara under rubriken planlösning, inte under referenser...
 
Det låter lämpligt, jag flyttar. Tack maggan.
 
Sorry att en hamnade fel, jag hittade inte den rubrike. Såg att det låg en annan planlösning under referenser så jag la den där när jag inte hittade... Nu vet jag!
 
Jag tyckte den planlösningen var trevlig, det jag kunde utläsa av den. Verkar vara väl utnyttjade kvadratmetrar!
Jag antar att det kommer att vara någon slags fönster i allrummet längst bort mittemot entrén så att det blir ljus och genomblick, vilket känns positivt. Många möjliga fönsterytor mot den förmodade uteplatsen i vinkeln. Köket lite avskiljt men ändå i kontakt med matplats och v-rum.
Så synpunkter på möjliga förändringar:

- Förvaring i entréhallen? Var Ska man hänga vinterkläder och ställa blöta stövlar? En klädkammare i anslutning till entrén är att rekommendera, men ni kanske ska ha stora garderober där istället?

- Ni har inte någon groventré? Ofta har man ju en separat groventré vid klädvården vilket är praktiskt för att "få undan" mycket av de skrymmande, ofta smutsiga och inte så snygga regn- och arbetskläderna, men det beror ju lite på vilka behov och vanor man har. För er räcker det kanske med en ingång? Jag skulle isåfall lägga lite krut på förvaringen både på in- och utsidan: kanske bygga en farstubro där man kan ställa stövlar och ställa paraplyer på tork, då kan gästerna stå under tak i väntan på att man öppnar dörren och kan själv klara sig undan regnet medan man letar efter sina nycklar.
Ett kallförråd i direkt anslutning till entrén tror jag är en bra satsning för fritidsutrustning, cyklar och kanske de "grövre" kläder man inte vill ha i hallen (finns ridning eller trädgårdsarbete bland intressena är det t ex sådant som kan behöva separat grovförvaring, även hockey kräver plats för klubbor osv ).
Dessutom tror jag att det är bra att ha trädgårdsvatten i anslutning till ev groventré, eller förrådet om man bara har en ingång. Det är lättare att hålla rent inomhus om man gör sig av med leran utanför.

- Klädvården rymmer arbetsbänk, maskiner och garderober längs ena sidan, men inte båda. Ryms VVB, verktyg osv på andra ställen, t ex i ett närliggande förråd? Det bör finnas ett städskåp, plats att torka kläderna på (torkskåp torkar även fintvätten som inte funkar i torktumlaren, annars behöver man plats för torkställning) och plats att stryka. Kanske en del av arbetsrummet kan vikas av åt extra skåp åt klädvården till, och å andra sidan t ex bygga in hyllor på arbetsrums sidan?

- köket är helt öppet ut mot v-rummet, vilket ger ljus men också stor risk att ljus och matos fyller hela den öppna ytan. Rejäl fläkt är nog bra, och spisen placerad längst bort är smart ur den synvinkeln. Ska ni ha fönster där skulle jag dock hellre ha diskhon mot fönstret, det är trevligt att kunna se ut och få ljus när man diskar och skalar potatis. Då blir spisen lämpligare på väggen mot matplatsen, om ni kan placera fläkten där.
Själv är jag lite inne på att kringgärda kökets arbetsdel så att t ex kyl och frys "vänder ryggen" åt vardagsrumsdelen. Alltså en kort liten vägg där mitt på, i linje med halvväggen, ger fortfarande öppet åt sidorna för fri genomgång och känsla av yta. Men stoppar en del av kökets intryck - det är ju inte alltid man har lika snyggt just på arbetsytan, särskilt inte när man lagat mat till flera.

- Hur gör ni om ni har flera gäster - räcker matplatsens längd då, eller dukar ni upp i vardagsrummet också? Ett alternativ är att ta bort halvväggen där - då kan ni bygga ut ett bord åtskilliga meter vid behov.

Iallafall tycker jag att det var en inspirerande och smart planlösning överlag. Ni fick in de flesta punkter på min önskelista! (förutom att vi nog satsar på 1,5 plan)
 
Tack Niklassons för många bra synpunkter! Det var roligt att du tyckte min planlösning var både trevlig, inspirerande och smart! (känner mig lite mallig ;-)

- Tanken är som du antog att det kommer att bli fönster i bortre väggen vid allrummet. Det blir då en gavel mot väster där vi kan experimentera med rätt stora fönster. Jag tror det blir härligt att se rakt igenom huset och det kommer nog att göra korridoren mindre korridorslik. Det skulle vara härligt att få till en riktig aha-upplevelse när man kommer in i hallen ;-) "jag ser ljuset" :-D

- Vinkeln är tänkt att ligga i sydvästlig riktning. Vi har tyvärr ingen riktig kvällssol på tomten, och vill nog hellre få in em solen i vardagsrummet än mitt-på-dagen solen från söder, så det blir nog en det stora ljusinsläpp åt det hållet. "Problemet" är att vi har fin utsikt både åt söder, öster och norr, men tänker oss att prioritera utsikten mot öst-sydöst med större fönster vid matplatsen (fast man kanske bara blir bländad av morgonsolen?), samt solen från sydväst. Hm, man kan ju inte ha stora fönster runt hela huset ;-) och ur energi- och insynssynpunkt så blir det nog mest smågluggar åt norr, som även ligger mot väg.

- Ang förvaring i entren så tänkte jag mig upphängning till vänster, ev kanske med en garderob, till höger blir ju dörren till klädvården, men en spegel borde få plats. (Dörren in till wc´n ska vara på väggen mot vardagsrummet eller på snedväggen.) Jag tänkte mig att den stora klädkammaren rakt fram ska användas till att stuva undan kläder som inte används, sen får vi göra någon förvaring ute för bollar, skidor, och ev vagn (nu bor vi i lägenhet där allt sånt ska få plats i en minihall, risken är kanske att man nöjer sig med för lite när man tänker hus för allt är ju bättre än hallen vi har nu...) Vinterkläder och blöta stövlar måste få sin plats i klädvården.
- Inser att klädvården blivit för liten, visserligen kommer det att bli förråd i anslutning till ett garage, men en del verktyg vill man ju ha till hands inne, En groventré är tänkt in till klädvården, men jag har inte ritat ut den då jag ännu inte kommit på hur man ritar in dörrar...
Det blir till att rita om lite där så det blir större. Hur brett behöver man ha för att få plats med två rader 60 skåp och få plats emellan? Helst hade jag velat haft duschen vid groventrén för min tilltänkta hund och smutsiga galonisar som behöver spolas av, men det kan man ju lösa med en kran ute, i alla fall sommartid. Under vintern så är det förhoppningsvis mestadels kallt och fruset här. Men med klimatförändringarna så vet man ju inte.

- det där med köket har du så rätt i, jag har faktiskt ritat om det flera gånger, men jag har mest tänkt på att arbetsytan inte ska synas från matplatsen, samt att man från köket ska kunna se ut på gården/uteplatsen i vinkeln. Men det är ju så klart inte så kul att titta på sina odiskade kastruller från soffan heller, dessutom ger det ju en extra vägg att hänga tavlor på ;-). Tanken är att det blir en halvvägg bakom spisen men ändå öppet mot matplatsen. Att jag fastnade för denna lösning just nu var att det passade rätt bra med att få in ett skafferi där, och det skulle jag vilja ha med ventil ut. Vet inte ens om det behövs och jag har inte heller funderat klart på skafferiet, vi kanske skippar det också. Fast man får ju in en hel del i ett... Å andra sidan så är mer bänkyta inte helt fel heller! Och ja, det är tänkt att det ska vara fönster över diskbänken så man har den fina utsikten att titta på när man grejar där :-D (och så ser man ju om det kommer någon).

- Tack för tipset om att kunna duka långbord, det hade vi inte tänkt på, men även jag fyller ju 40 någon gång :-O

Det är även inritat några vinklar i fasaden som kanske går bort så småningom (vid köket och vardagsrummet), det kostar väl att bygga antar jag...

Återigen tack för synpunkter!
 
Hej!

Jag vill minnas att man ska ha ca 120 cm mellan två arbetsbänkar för att kunna röra sig ledigt, öppna dörrar osv. Så med skåpsdjup på 60 cm på var sida behövs det 240 cm bredd i klädvårdsrummet.

Jag var lite orolig att jag skulle låta som värsta lortgrisen av mitt inlägg, men det låter som om du tolkade det helt rätt! Det är svårt att hålla sig och sitt hem fräscht om det inte är praktiskt ordnat. Vi bor själva i en lägenhet med en hall som efter att man höstgrävt en trädgård och fått lerkakor till vristerna på stövlarna, dragit in snöslask med barnvagnen och kanske haft en vän med hund på besök - helt enkelt inte är vidare prydlig. :eek:

Vi har två garderober och hatthylla/klädstång/krokar och två skohyllor i hallen och det fungerar med knapp nöd. Men barnvagnen tar upp oproportionerligt stor yta. Så jag drömmer om en grovingång med vatten och avloppsbrunn, våtrumstätskikt och klinker, där man kan kliva in, skölja av de lortiga stövlarna, tvätta leriga barnhänder (eller hundtassar) och vränga av sig blöta och smutsiga ytterkläder (varför är det så kul för små barn att plaska i de lerigaste vattenpölarna - och varför glömmer man att de nyss gjort det när man lyfter upp dem för att kramas och bära hem dem?) i lugn och ro, utan oro för parketten eller finkappan som kan hänga på helt annan plats. Sedan torkskåp för nämnda ytterkläder, avställningsplats för barnvagnen och Tadaaa - man är redo att kliva in i själva huset någorlunda fräsch. Jag vill helst ha en klädkammare eller garderob vid både grovingången och huvudentré, för olika sorters kläder.

Det låter härligt med ljuset som du beskriver. Vår förra lägenhet hade morgonsol i köket och jag måste säga att jag älskade det, även när det var närmast bländande. Det är gott för själen i vintermörkret, man vaknar till. Möjligen blir det väl varmt på sommaren, men man kan ju reglera överflöd med markiser, gardiner eller persienner. I nuvarande lägenhet har vi fönstervägg i hela vardagsrummet, åt öster. Underbart att sitta i hela året utom de allra varmaste sommardagarna, då flyr man till skuggan. Vi kan få över 30 grader inomhus en varm dag och när det blåser kallt sjunker innetemperaturen en del, så det är inte helt rekommenderbart med fönsterväggar, men tjusigt är det!

Skafferi tycker jag om, hoppas ni får till en köksritning där ni får in allt ni vill ha. Kanske hjälper det med en minivägg för kyl/frys - så kan ni ha inbyggnadsugn och -micro i väggen mot hallen? Och en spishäll åt matplatsen till, om ni har en vägg bakom och fläkt över just där. Det är säkert plus att ha ventilation ut från skafferiet, men inte helt nödvändigt, om man har kyl med svalfunktion håller sig grönsaker bra där.

Lycka till med ert husbygge!
 
Verkar som vi har liknande krav på vårt boende ;-) : Funderar starkt på ett helt våtrumsinklädd groventré, med golvbrunn och högtryckstvätt. Bara att rada upp familjen och spola av :-D

Lycka till ni med!
 
Ett tips för att "dela av" huset kan vara att placera en snygg dörr/skjutdörr i korridoren efter det stora sovrummet. På så sätt kan de två bortre sovrummen få en egen avdelning med ett eget allrum/tvrum. Skönt att slippa höra Björnes pipiga röst när man sitter och tittar på tv i vardagsrummet. Sen tycker nog ungarna att det är toppen att få slippa se och höra de tjatiga föräldrarna hela tiden. Genom att dela av korridoren så så försvinner även korridoreffekten.
 
Bra tips jeppeknaster, uppskattas nog av barnen när de blivit tonåringar ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.