Är troligen kass på att googla eller så finns det helt enkelt ingen marknad för det.
Ny kyl/frys på G och jag skulle vilja slippa ismaskinen då det tar plats och begränsar utbudet att välja mellan.
Att ha en lös....nja....
En som går att bygga in i ett 60 cm brett skåp hade varit perfekt såvida det inte kostar skjortan.
Tips?
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Första träffen på google för "Ismaskin inbyggnad"

[länk]

Så ja, kass på att googla ;)

Det finns säkert andra varianter också.

Edit: Tvåa på den bollen...
tommib tommib skrev:
Första träffen på google för "Ismaskin inbyggnad"

[länk]

Så ja, kass på att googla ;)

Det finns säkert andra varianter också.

Edit: Tvåa på den bollen...
Ja, men den kvalar ju inte direkt in på kravet att den inte får kosta skjortan 20.000 kr.....
Så den googlingen strök jag av den anledningen.
 
MrJay MrJay skrev:
[länk]

Finns en tråd redan inom ämnet: [länk]
Den tråden hittade jag också. Från 2009...
 
tommib
Ja, ok då.
 
Finns det alltså ingen info bortsett från länk till 20,000kr KitchenAid KCBIX 60600 samt en tråd från 2009?

Har inte hittat en enda review av KCBIX 60600 från någonstans i världen (om man nu skulle ta hoppet på en 20,000kr-maskin kanske man vill veta något om vad man köper...).
 
A
Aramil Aramil skrev:
Finns det alltså ingen info bortsett från länk till 20,000kr KitchenAid KCBIX 60600 samt en tråd från 2009?

Har inte hittat en enda review av KCBIX 60600 från någonstans i världen (om man nu skulle ta hoppet på en 20,000kr-maskin kanske man vill veta något om vad man köper...).
Tror den drar väldigt mycket vatten då det kontinuerligt produceras is
 
R
electroluxaren skrev:
Tror den drar väldigt mycket vatten då det kontinuerligt produceras is
Ja, det många missar är att ismaskiner normalt inte har ett frysfack för isen. Den smälter kontinuerligt och rinner ut i avloppet. Så att ha en sådan igång hela tiden är mer eller mindre vansinnigt i ett normalt hushåll.

Jag funderade ett tag på att skaffa en riktig ismaskin (de man kan köpa på elgiganten, jula, och liknande är riktiga skitmaskiner och isen blir vördelös) men gav upp när jag insåg hur mycket jobb (de ska rengöras rätt ofta) och hur dyrt det skulle bli.

Jag köper min is i 2KG påsar numera och har ständigt 4-6Kg i frysen. Smidigare och billigare i.a.f. de första åren.
 
R RoAd skrev:
Ja, det många missar är att ismaskiner normalt inte har ett frysfack för isen. Den smälter kontinuerligt och rinner ut i avloppet. Så att ha en sådan igång hela tiden är mer eller mindre vansinnigt i ett normalt hushåll.

Jag funderade ett tag på att skaffa en riktig ismaskin (de man kan köpa på elgiganten, jula, och liknande är riktiga skitmaskiner och isen blir vördelös) men gav upp när jag insåg hur mycket jobb (de ska rengöras rätt ofta) och hur dyrt det skulle bli.

Jag köper min is i 2KG påsar numera och har ständigt 4-6Kg i frysen. Smidigare och billigare i.a.f. de första åren.
Vet du något om hur ofta KitchenAid KCBIX 60600 behöver rengöras? Jag står inför en köksrenovering av högre standard i lägenhet i Stockholms innerstad och funderar på om KitchenAid KCBIX 60600 är något jag ska integrera i köksön. Men om det är brutalt med jobb och underhåll är det nog inte värt det...

Jag är medveten om att den drar vatten så länge den är på, så tänker man använder den genom att sätta på den en stund innan man vill ha is (tar bara 30 min att få en första batch). Har man en helkväll med vänner hemma så låter man den köra hela den kvällen.

Om någon känner någon som har direkt erfarenhet av KitchenAid KCBIX 60600 eller ens hittat en video med den så är jag högst intresserad.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
R
Aramil Aramil skrev:
Vet du något om hur ofta KitchenAid KCBIX 60600 behöver rengöras? Jag står inför en köksrenovering av högre standard i lägenhet i Stockholms innerstad och funderar på om KitchenAid KCBIX 60600 är något jag ska integrera i köksön. Men om det är brutalt med jobb och underhåll är det nog inte värt det...
Nej, jag kan inte påstå att jag är någon expert. Jag känner dock personer i restaurangbranchen och det var de som avrådde mig att skaffa en p.g.a. den ska rengöras ganska ofta. Ismaskiner är inte sällan en källa till bakterier har jag förstått.

Jag lade inte så mycket tid på att undersöka det vidare för det föll redan på att jag ändå skulle få ta isen och lägga den i frysen för att ha ett lager när man spontant behöver ha. Då kändes det som jag lika gärna kunde köpa paketerad is från början. Den är inte så dyr.
 
R RoAd skrev:
Nej, jag kan inte påstå att jag är någon expert. Jag känner dock personer i restaurangbranchen och det var de som avrådde mig att skaffa en p.g.a. den ska rengöras ganska ofta. Ismaskiner är inte sällan en källa till bakterier har jag förstått.

Jag lade inte så mycket tid på att undersöka det vidare för det föll redan på att jag ändå skulle få ta isen och lägga den i frysen för att ha ett lager när man spontant behöver ha. Då kändes det som jag lika gärna kunde köpa paketerad is från början. Den är inte så dyr.
Segt... jag trodde det räckte med rengöring av ismaskinen kanske en gång i halvåret max. Vore ju kul och lyxigt att ha en KitchenAid KCBIX 60600 men är osäker på om den kommer leva upp till förväntningarna. Känns galet att denna tråden (+ en tråd från 2009) är det enda Sverige kunnat leverera i termer av information om ismaskin hemma. Är intresset verkligen så lågt?
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
R
Aramil Aramil skrev:
Segt... jag trodde det räckte med rengöring av ismaskinen kanske en gång i halvåret max.
Nej jag är ganska säker på att en gång i halvåret inte räcker om den används ofta. Men jag skulle kontakta återförsäljaren eller generalagenten för dem och höra efter. Jag kan ha helt fel.

Aramil Aramil skrev:
Känns galet att denna tråden (+ en tråd från 2009) är det enda Sverige kunnat leverera i termer av information om ismaskin hemma. Är intresset verkligen så lågt?
Vi lever trots allt i ett land där det vanliga är att man slänger i en ensam stackars isbit i GTn (om man ens har is i den) och ber om mindre is i baren i förhoppning om att den ska ersättas med alkohol ;)
 
  • Haha
wihlke
  • Laddar…
Aramil Aramil skrev:
Segt... jag trodde det räckte med rengöring av ismaskinen kanske en gång i halvåret max. Vore ju kul och lyxigt att ha en KitchenAid KCBIX 60600 men är osäker på om den kommer leva upp till förväntningarna. Känns galet att denna tråden (+ en tråd från 2009) är det enda Sverige kunnat leverera i termer av information om ismaskin hemma. Är intresset verkligen så lågt?
Det är inte så mycket jobb med den där enligt manualen. Bara torka ur facket för oss ibland och sedan fanns det en procedur för att ta bort kalk men hade jag installerat en sådan hade jag skaffat ett filter och satt det före maskinen.

Vet inte var du bor men om du har en Elon-butik som säljer kök och har en lite mer exklusiv profil kan det vara idé och höra om de har den i sin utställning.
 
R
Sedan jag skrev mina inlägg i denna tråd så har jag faktiskt köpt en ismaskin. En rejäl restaurangmaskin som ger 22kg is per dygn.

Ett av de bättre köp jag gjort. Efter knappt en halvtimme så har man de första, stora, glasklara, isbitarna. Och efter några timmar så är bingen som rymmer 6kg full. Ren lyx att inte längre behöva fundera på att snåla med den eller att behöva åka och köpa.

Rengöringen är inte speciellt jobbig. Man häller i ättika och kör ett speciellt program som tar en halvtimme. Sedan torkar man av de delar man kommer åt. Lägger kanske 45 minuter varannan månad på det.
 
  • Gilla
  • Haha
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.