Hej

Skruven som håller fast ugnsluckan (ikea spis feån Electrolux) har gått sönder (A). Vad behöver jag för reservdel och hur monterar jag fast handtaget?
 
  • Hand håller en trasig ugnslucka på en IKEA-spis med markerad punkt A där skruven saknas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en ugnslucka från IKEA med en person som pekar på ett löst handtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand pekar på trasig skruve i en ugnslucka från en IKEA-spis tillverkad av Electrolux.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen ugnslucka på en svart Electrolux spis under ett köksskåp, synligt trasigt handtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en grå spisugnslucka med ett synligt skruvhål där handtaget ska fästas, på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart IKEA Electrolux ugn med löst handtag och skruv synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Vanlig rostfri millimeterskruv, men ska skruvas innifrån bakom luckans innerplåt som håller glaset.
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
Skruva ut den andra som sitter kvar, så ser du precis vad du behöver för storlek.
 
MultiMan
Använd gänglåsning som tål hög värme (vet ej på rak arm vilken, men vanlig standard lär inte funka i en ugnslucka) så slipper du att det lossnar nästa gång.
 
J jonaserik skrev:
Vanlig rostfri millimeterskruv, men ska skruvas innifrån bakom luckans innerplåt som håller glaset.
Tack hur får jag loss innerplåten?
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
P peter_mikael skrev:
Tack hur får jag loss innerplåten?
Hur ser det ut på sidan upptill på luckan. Vart nyfiken själv på vår ugn. I överkant på sidan är det som snäppfästen att trycka in på våran, då lossnar plastöverdelen som håller glaset. Gick hur lätt som helst att öppna upp och under sitter skruvskallarna för handtaget. Det samlas en del skit från oset i ugnen på glasets insida. Hamnade nu på plussidan från frugan. Hom har velat länge göra rent där.
 
R
P peter_mikael skrev:
Tack hur får jag loss innerplåten?
Du behöver hänga av luckan och ta bort dom två inre glasrutorna för att komma åt, du bör ha en modellbeteckning någonstans i lucköppningen där det stor vad det är för modell på ugnen, när du har beteckningen så kan du googla fram instruktionen på demontering av luckan..
 
R Rejäl skrev:
Du behöver hänga av luckan och ta bort dom två inre glasrutorna för att komma åt, du bör ha en modellbeteckning någonstans i lucköppningen där det stor vad det är för modell på ugnen, när du har beteckningen så kan du googla fram instruktionen på demontering av luckan..
Tveksamt om man måste ta bort luckan, inte på min ugn behövdes det. Husqvarna QCE7319X
 
R
J jonaserik skrev:
Tveksamt om man måste ta bort luckan, inte på min ugn behövdes det. Husqvarna QCE7319X
På dom Ikea som jag har jobbat med så tas glasrutorna ut i botten, men det finns säkert modeller som funkar annorlunda..
Därav enkelt att googla upp modellbeteckningen så ger det sig på en minut😉
 
R Rejäl skrev:
På dom Ikea som jag har jobbat med så tas glasrutorna ut i botten, men det finns säkert modeller som funkar annorlunda..
Därav enkelt att googla upp modellbeteckningen så ger det sig på en minut😉
OK då är vi sams med luckor och glas, lite olika på dom. Som du skriver, fabrikat och modell är nog bra att veta. Är inte IKEAS Whirlpool produktion ?
 
MultiMan
J jonaserik skrev:
OK då är vi sams med luckor och glas, lite olika på dom. Som du skriver, fabrikat och modell är nog bra att veta. Är inte IKEAS Whirlpool produktion ?
Står ju uttryckligen i första inlägget att det är Electrolux.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Står ju uttryckligen i första inlägget att det är Electrolux.
Jepp men inte modelltyp och det var vad du ville ha.
 
MultiMan
Jag har inte frågat om något alls, bara reagerade på att du började prata om att IKEA skulle vara Whirlpool när vi redan vet att det är Electrolux.

Kliar det i fingrarna igen?
 
R
Som sagt innan enklaste om TS tar fram modellbeteckningen så slipper alla gissa det finns hundratals olika så ingen idé att gissa mer..
 
glasen på electroluxugnarna trycks uppåt och lyfts ur nerifrån
handtagen kan vara skruvade med monteringsskruv eller på lyx modellerna mer mmskruv on handtaget har en ingjuten mutter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.