S sepani skrev:
Nej den är garanterat inte dragen snett. Möjligen sitter röret den är skruvad i lite snett…
Ok, så då är det en synvilla då.
Närbild på potentiell strukturell synvilla i byggnadsmaterial med markerade linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ricebridge ricebridge skrev:
Där man normalt placerar en bricka, dvs mellan skalle och gods. Brukar vara av koppar.
Ser du något ”skalle”? Det är gänga hela vägen, den avslutas inte i en platt skalle som det brukar vara på bilar.
 
D Dilato skrev:
Ok, så då är det en synvilla då.
[bild]
Gängan har ju en stigning.
 
D Daniel 109 skrev:
Gängan har ju en stigning.
Det gör ju inte att det blir större avstånd på ena sidan än på andra?
 
Jo, när du mäter mot gängan är det just så det blir.
 
D Dilato skrev:
Ok, så då är det en synvilla då.
[bild]
Pluggarna är gjutna och därerfter gängade, då kan det bli lite snett med gängans centrumplacering, men det är gängan med tätmedel som ska täta.
 
Tätar nog killräckligt utan tätningar öht.
 
D Daniel 109 skrev:
Jo, när du mäter mot gängan är det just så det blir.
Nu var det ju inte gängan jag såg utan rörets kant v.s. pluggens kant.
Mäter man en mutter och en skruv ligger dom i 90 graders vinkel mot varandra oavsett stigning.

Jag tycker fortfarande den sitter snett, men det är bara baserat på ett (dåligt) foto och lite tafflig mätning..

Närbild på en rörkrok och en plugg, markerad för att visa 90 graders vinkel mellan dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Gängan behöver ju inte vara skuren rakt i kröken, och pluggen kan också ha måndag...lite grovhuggen B&S-precision, sådär.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Kuslake Kuslake skrev:
Tätar nog killräckligt utan tätningar öht.
Uppenbarligen inte eftersom oljan runnit ut.
Sedan är väl inte sådana rörkopplingar gjorda för att öppnas och stängas många gånger?
 
Är väl ändå dags att byta.
 
Jag har precis bytt olja så lite förargligt, men det mesta blir nog kvar. Provar med göngtejp. Ska givetvis kolla att jag trots allt inte dragit den snett men känns osannolikt. Jag är alltid noga med att känna motstånd och den gick att skruva för hand. Och sen spänna förstås.
 
Hela rörgrejen är ett eftermontage som inte är original
Svart rörinstallation mot en brun bakgrund, som visar ett eftermonterat rörsystem, ej original.

Original på B&S ser ut så här
Närbild på rörinstallation med svarta slangar och kablar runt en maskindel, betecknad som icke-original eftermontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Röret har jag sett i lite olika former på olika maskiner, vet inte om det är B&S-tillbehör eller eftermarknad-pirat.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MultiMan
Jag har använt och använder koniska oljepluggar på gamla Briggs. Ska inte vara något tätningsmedel eller packningar, men om man saknar erfarenhet och känsla för momentdragning och drar för hårt så deformeras materialet och riskerar dels att spricka och att inte kunna hålla tätt längre. Gör man rätt håller en sådan plugg tätt nästan hur länge som helst. En av fördelarna med koniska oljepluggar.

Är skadan redan skedd och motorgodset inte är sprucket, så får man köra något tätmedel som tål värme och olja.

Saab 900 med gamla H-motorn hade oljetrycksgivaren med konisk gänga. Fingängat och mjuk aluminium i motorn, ett typexempel på hur man lätt förstör något om man saknar insikt i vad man hanterar. Var inte många Nm innan man dragit sönder godset.
 
  • Gilla
  • Älska
sepani och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.