1 129 läst · 40 svar
1k läst
40 svar
Hur behövs packning till oljepluggen
Jo, när du mäter mot gängan är det just så det blir.
Nu var det ju inte gängan jag såg utan rörets kant v.s. pluggens kant.D Daniel 109 skrev:
Mäter man en mutter och en skruv ligger dom i 90 graders vinkel mot varandra oavsett stigning.
Jag tycker fortfarande den sitter snett, men det är bara baserat på ett (dåligt) foto och lite tafflig mätning..
![Närbild på en rörkrok och en plugg, markerad för att visa 90 graders vinkel mellan dem.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/783/783308-cb76c0584ab21d2dfc38af94f122713a.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gängan behöver ju inte vara skuren rakt i kröken, och pluggen kan också ha måndag...lite grovhuggen B&S-precision, sådär.
Jag har precis bytt olja så lite förargligt, men det mesta blir nog kvar. Provar med göngtejp. Ska givetvis kolla att jag trots allt inte dragit den snett men känns osannolikt. Jag är alltid noga med att känna motstånd och den gick att skruva för hand. Och sen spänna förstås.
Röret har jag sett i lite olika former på olika maskiner, vet inte om det är B&S-tillbehör eller eftermarknad-pirat.
![MultiMan](/forum/data/avatars/s/112/112385.jpg?1376846884)
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 288 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 288 inlägg
Jag har använt och använder koniska oljepluggar på gamla Briggs. Ska inte vara något tätningsmedel eller packningar, men om man saknar erfarenhet och känsla för momentdragning och drar för hårt så deformeras materialet och riskerar dels att spricka och att inte kunna hålla tätt längre. Gör man rätt håller en sådan plugg tätt nästan hur länge som helst. En av fördelarna med koniska oljepluggar.
Är skadan redan skedd och motorgodset inte är sprucket, så får man köra något tätmedel som tål värme och olja.
Saab 900 med gamla H-motorn hade oljetrycksgivaren med konisk gänga. Fingängat och mjuk aluminium i motorn, ett typexempel på hur man lätt förstör något om man saknar insikt i vad man hanterar. Var inte många Nm innan man dragit sönder godset.
Är skadan redan skedd och motorgodset inte är sprucket, så får man köra något tätmedel som tål värme och olja.
Saab 900 med gamla H-motorn hade oljetrycksgivaren med konisk gänga. Fingängat och mjuk aluminium i motorn, ett typexempel på hur man lätt förstör något om man saknar insikt i vad man hanterar. Var inte många Nm innan man dragit sönder godset.