Jag har sedan i vintras haft problem med regleringen av min fjärrvärmeväxlare (Alfa Laval Mini City) som helt slutade fungera. Reglerat värmen manuellt under våren. Nu har jag tagit över ett begagnat identiskt reglersystem och äntligen fått igång allt. Det som förbryllar är att ställdonet till och från surrar konstigt (se film). Påminner mig att det nog lät likadant innan gamla systemet lade av. Är det normalt, eller vad kan vara fel? Kan det ha något att göra med att ventilen under ställdonet sitter fast? Vi har dock inte haft några problem med manuell reglering. I övrigt verkar allt funka.
 
  • En fjärrvärmeväxlare (Alfa Laval Mini City) med påkopplat ställdon, reglerventiler och mätinstrument i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E erikssonkarin skrev:
Jag har sedan i vintras haft problem med regleringen av min fjärrvärmeväxlare (Alfa Laval Mini City) som helt slutade fungera. Reglerat värmen manuellt under våren. Nu har jag tagit över ett begagnat identiskt reglersystem och äntligen fått igång allt. Det som förbryllar är att ställdonet till och från surrar konstigt (se film). Påminner mig att det nog lät likadant innan gamla systemet lade av. Är det normalt, eller vad kan vara fel? Kan det ha något att göra med att ventilen under ställdonet sitter fast? Vi har dock inte haft några problem med manuell reglering. I övrigt verkar allt funka.
Alla rörliga delar och tätningar behöver kontrolleras, smörjas eller justeras regelbundet. I värsta fall så måste detaljen bytas ut. Jag tror det skulle löna sig att låta fackfolk eller din fjärrvärmeleverantör titta på anläggningen. Med kunnig personal så är en sån här service snabbt intjänad mot att lyssna till goda men ofta missvisande råd i denna tråden. Har du ingen erfarenhet av att reparera en reglerventil så är det bättre att en erfaren person gör detta, då får du även nån form av garanti.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.