Hej
Jag ska börja banka trummor i källaren igen, och detta gynnar ju även mina grannar i det intilliggande huset då de får glädjen att lyssna på mina mästerliga framföranden helt kostnadsfritt
Men jag vill inte att de ska få höra mig allt för mycket eftersom de inte ens betalar för framträdandet, så därför tänkte jag höra med er om det finns några enkla sätt att ljudisolera så att det inte hörs utåt lika väl

Det är ett ca 4x3m källarrum. Golvet är betongplatta med laminatgolv som jag lagt en tjock matta på. Väggarna är stenblock/betongblock med enkelgips. Ett styck 2-glas källarfönster från 60-talet (vill gärna behålla ljusinsläpp)
Får inte plats så mycket mer i rummet än trummorna, men jag har iaf kvar en bokhylla fylld med gamla böcker som tydligen ska dämpa rätt bra

Jag har två idéer som ni gärna får kommentera ifall det är smart eller helt värdelöst. Prio här är enkelt och billigt. Orkar inte överjobba något komplicerat

1. Sätta in en extra glaskassett i fönsterhålet. Typ sätta på ett självhäftande drevband och sen bara trycka in den framför befintligt fönster. På Glasgiganten.se kostar en 70x50cm kassett 500kr som då dämpar 31dB. Alt att man kan komma undan ännu billigare om man kan hitta ett begagnat 70x50cm fönster på typ Återbruket. (Har modulmått 80x60 på befintligt)

2. Ljudisolera mot väggarna genom att hänga upp tjocka gardiner på skenor som jag staplar upp glasull bakom som jag redan har över hemma. Typ så här blir det då (enkel skiss i Paint). Gardinerna håller glasullen på plats så jag slipper regla
Enkel skiss som visar ett ljudisoleringskoncept med gardin, glasull, gipsskiva och betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tar gärna emot tips.
 
Någon som har några tankar?
 
Innan vi ger några, ett par frågor:
Är det alltså flerfamiljshus?
Om ja, vad får du göra för ingrepp i källaren?
Hur ser ventilationen ut?
Är det ett rum med en enda dörr?
 
ricebridge ricebridge skrev:
Innan vi ger några, ett par frågor:
Är det alltså flerfamiljshus?
Om ja, vad får du göra för ingrepp i källaren?
Hur ser ventilationen ut?
Är det ett rum med en enda dörr?
Nä det är eget hus, men grannens hus börjar ca 7-8 meter bort, och de hör in i deras kök när jag spelat tidigare. (Inget de stört sig på, men jag föredrar ändå att låta mindre)

Ventilationen är bara en stängd väggventil (har avfuktare på i källaren)
En dörr till rummet, funderar att hänga gardin på skena över dörren, allt någon annan ljudabsorbent på dörren
 
Köp ett par balar isolering och ställ i hörnen.

Lägg fallskyddsmattor (de som ligger på lekplatser) på golvet. Ställ sedan trumsetet på ett par plyfa ovanpå.

Fyll ventilen med något tätt.

Sen ser du och grannen hur långt detta räcker.

Verkar det funka kan du snygga till senare. Isoleringen kan du antingen återanvända elker lämna tillbaka.
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Köp ett par balar isolering och ställ i hörnen.

Lägg fallskyddsmattor (de som ligger på lekplatser) på golvet. Ställ sedan trumsetet på ett par plyfa ovanpå.

Fyll ventilen med något tätt.

Sen ser du och grannen hur långt detta räcker.

Verkar det funka kan du snygga till senare. Isoleringen kan du antingen återanvända elker lämna tillbaka.
Bra ideer, tack! Ska kolla upp mattorna som du nämner. Annars tänkte jag lägga tre lager överbliva mattor på golvet, ju mer massa desto bättre tänker jag.
Isolering har jag redan över, så det tänkte jag som sagt stapla upp på väggarna. Ska tänka på att fylla hörnen också då.

Hade helt glömt att proppa ventilen, smart!
 
N naikon skrev:
Nä det är eget hus, men grannens hus börjar ca 7-8 meter bort, och de hör in i deras kök när jag spelat tidigare. (Inget de stört sig på, men jag föredrar ändå att låta mindre)

Ventilationen är bara en stängd väggventil (har avfuktare på i källaren)
En dörr till rummet, funderar att hänga gardin på skena över dörren, allt någon annan ljudabsorbent på dörren
Mja, ventilation måste ju finnas, annars blir det snabbt besvärligt i ett litet rum. Så det är lite av en avvägning.

Jag skulle rekommendera dig att läsa igenom det här inlägget som jag skrev nyligen:
https://www.byggahus.se/forum/threads/oisolerade-innervaeggar-ljudisolera.517137/post-5742685
 
ricebridge ricebridge skrev:
Mja, ventilation måste ju finnas, annars blir det snabbt besvärligt i ett litet rum. Så det är lite av en avvägning.

Jag skulle rekommendera dig att läsa igenom det här inlägget som jag skrev nyligen:
[länk]
Tack, ska läsa!
Ang ventilation så har jag ju bara stängt dörren när jag spelar. När det är öppet så kommer det in gott om luft
 
ricebridge ricebridge skrev:
Mja, ventilation måste ju finnas, annars blir det snabbt besvärligt i ett litet rum. Så det är lite av en avvägning.

Jag skulle rekommendera dig att läsa igenom det här inlägget som jag skrev nyligen:
[länk]
Tycker du att det är någon vidare bra ide med att sätta in en extra glaskassett och täta runt, för att kunna behålla ljusinsläppet.
Eller är det enda vettiga att också proppa igen fönsterhålet med glasull+plywood?
 
Utan att kunna så mycket om ljudisolering så tycker jag det är omtänksamt av dig att stoppa dit en extra glaskassett, 31dB dämpning lär väl ändå ge en påtaglig skillnad om det läcker ut mycket ljud tidigare. Du verkar vara en bra granne 👍 Lite overkill att täppa igen ditt enda fönster helt med isolering tycker jag.

Spontant tycker jag din idé om isolering på väggarna är ganska bra. Det lär ju i alla fall ge lite bättre akustik för dig själv genom att dämpa de värsta ljudreflexerna från väggarna. Man vet ju hur det låter att spela i ett rum med hårda väggar jämfört med isolering. Och lär ju dämpa en del utåt också.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
N naikon skrev:
Tycker du att det är någon vidare bra ide med att sätta in en extra glaskassett och täta runt, för att kunna behålla ljusinsläppet.
Eller är det enda vettiga att också proppa igen fönsterhålet med glasull+plywood?
Ja. Nej.
 
D Dr.E skrev:
Utan att kunna så mycket om ljudisolering så tycker jag det är omtänksamt av dig att stoppa dit en extra glaskassett, 31dB dämpning lär väl ändå ge en påtaglig skillnad om det läcker ut mycket ljud tidigare. Du verkar vara en bra granne 👍 Lite overkill att täppa igen ditt enda fönster helt med isolering tycker jag.

Spontant tycker jag din idé om isolering på väggarna är ganska bra. Det lär ju i alla fall ge lite bättre akustik för dig själv genom att dämpa de värsta ljudreflexerna från väggarna. Man vet ju hur det låter att spela i ett rum med hårda väggar jämfört med isolering. Och lär ju dämpa en del utåt också.
Tack, vad snällt sagt! Jo jag försöker visa så mycket hänsyn jag kan. Även om grannarna tycker det är helt OK så kan man fortfarande råka ha en dålig dag med huvudvärk, då kanske man inte vill höra mig banka för fulla muggar. Jag själv är rätt ljudkänslig och kan störa mig på alla möjliga ljud

ricebridge ricebridge skrev:
Ja. Nej.
Toppen, då försöker jag spana efter en extra ruta att trycka in.
Vad tycker du om idén med gardiner med glasull staplat bakom längs väggarna? Kommer det hjälpa mot att ljud läcker ut, eller kommer det bara dämpa ljud inuti rummet?

Googlar man på ljudisolering så verkar det vara en hel vetenskap, och de flesta verkar säga att det är väldigt dyrt att isolera, och att det absolut inte finns någon billig lösning som hjälper. Vissa skriver att hänga upp filtar/gardiner/täcken inte alls hjälper, utan de måste vara specifikt ljudisolerande. T.ex finns det ljudisolerande filtar, men de kostar ju multum
https://www.amazon.se/Audimute-ljudabsorberande-ark-ljuddämpande-ljudisolerande/dp/B07ZQN747S/
Sen finns det ju en hel uppsjö med produkter när man googlar på "akustikpanel". Typ denna https://www.bauhaus.se/akustikpanel-ek-18x600x2400mm
Men om jag får gissa så är dessa mest designade för kontor och kanske inte direkt trummor
"MLV", massladdad vinyl verkar också komma upp som förslag just för trummor. Typ detta
https://www.amazon.se/Advanced-Acoustics-ljudisolerande-matta-Tunn/dp/B00BSBMFBM
Men frågan är om inte det måste byggas in i väggen, eller om det funkar att bara hänga
 
Ja, nä, köp inte en massa mirakelprodukter som lovar total döddämpning, och sedan när man ska reklamera dem för att de inte gör det, så skyller återförsäljaren på ”handhavandefel” i den mån denne inte redan gått upp i rök.

Stålreglar med vanlig kommunal glasull och sedan tjockt och fint tyg utanpå det låter som ett bra ställe att börja på. Speciellt som det också kommer att göra ljudmiljön för dig därinne mer uthärdlig. Och en extra fönsterruta som du skriver ska du helt klart satsa på, den kan göra stor skillnad.

Därefter är det trial and horror som gäller…
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Ja, nä, köp inte en massa mirakelprodukter som lovar total döddämpning, och sedan när man ska reklamera dem för att de inte gör det, så skyller återförsäljaren på ”handhavandefel” i den mån denne inte redan gått upp i rök.

Stålreglar med vanlig kommunal glasull och sedan tjockt och fint tyg utanpå det låter som ett bra ställe att börja på. Speciellt som det också kommer att göra ljudmiljön för dig därinne mer uthärdlig. Och en extra fönsterruta som du skriver ska du helt klart satsa på, den kan göra stor skillnad.

Därefter är det trial and horror som gäller…
Grymt, tack för all info! Då vet jag ungefär hur jag ska gå till väga. 👍
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.