Jag ska byta bakre bromsbelägg som är slut. På de sidor som säljer reservdelar så anges PR-nummer.
I serviceboken så finns alla PR-nummer listade på en klisterlapp, men på min förteckning saknas de nummer som finns i handeln (med undantag för främre bromsbelägg där det matchar)

Alla belägg som säljs på webben heter "1Kx" - men av de PR-nummer jag har som börjar på siffran 1 har andra efterföljande tecken: 1ZM 1AT AN3 AG2.

Hur blir jag klokare?

(båda nedan bilder lånade från webben)

Webbsida som visar en rea på bromsbeläggsats för bakaxel, med notering om lämpligt PR-nummer 1Kx för visst bromssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av ett fordonsservicehäfte med en lista över PR-nummer, markerade för att visa exempel på nummer som inte matchar reservdelarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns inte någon av dessa på din klisterlapp har du sannolikt ett annat bromssystem
 
Vad får du för resultat om du söker på Mekonomen?
 
https://www.oemvwshop.com/pr-code-decoder/

Bara knappa in alla på lappen och titta


1ZM: Front disc brake, disc diameter 18 inches, brake calliper painted Black (NAR)
1AT: Electronic stability control (ESC)
AN3: Code not found
AG2: Trailer hitch, fully-electric
 
  • Gilla
nattugglan11
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Vad får du för resultat om du söker på Mekonomen?
Samma resultat som på alla andra sajter, dvs en uppsjö av olika bromsbelägg med olika PR-nummer, trots att jag uppger mitt reg-nummer. Jag kontaktade en bekant som är bilmeck och fick fram vilket belägg jag ska ha, men, i hans system så hänvisade databasen till en bromsskiva, men som ska ha samma PR-nummer som belägget i fråga.
 
E EttAnvändarnamn skrev:
Finns inte någon av dessa på din klisterlapp har du sannolikt ett annat bromssystem
Enligt en meck jag känner så har mina belägg ett PR-nummer som inte listas på min klisterlapp - märkligt. Ska köpa dessa belägg idag och jag får se om de passar ;)
 
  • Gilla
EttAnvändarnamn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.