Har en äldre Stiga Partner åkklippare. När jag bytt olja har jag fått för mig att det inte funnits (ska finnas??) någon packning vid oljepluggen. Körde hela förra säsongen ”utan” o gick fint, dock hade oljan läckt ut under vintern. Är en packning lösningen?

Närbild på en Stiga Partner åkklippares oljeplugg utan packning, omgiven av smuts och klipprester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre Stiga Partner åkklippares oljetråg och -plugg med synbara gräsrester och smuts, möjligt läckageområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej, det är en koniskt gänga. Det fungerar inte med packning.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är en koniskt gänga. Det fungerar inte med packning.
I beg to differ. Packning brukar det finnas, och då bestå av en platt metallring (dvs en bricka) som fyller den funktionen. .
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Pluggen på bild är konisk, använd gängtejp
 
Fast gängtejp på en oljeplugg känns ju verkligen som en nödreparation... koppar eller aluminiumbricka borde väl enkelt lösa problemet...
 
  • Haha
  • Gilla
zwennebanan och 2 till
  • Laddar…
K
bara att ta gängtätning på gängan så håller den helt tätt sen
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Fast gängtejp på en oljeplugg känns ju verkligen som en nödreparation... koppar eller aluminiumbricka borde väl enkelt lösa problemet...
Då måste det till en koppling till, så det blir en planända att sätta en packning/plugg som tätar mot, nu ett vanligt svartrör med plugg.
 
På 1:a bilden ser den ut att vara idragen snett?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vet ni att den är konisk ,eller behöver jag på allvar gå till optikern?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Fast gängtejp på en oljeplugg känns ju verkligen som en nödreparation... koppar eller aluminiumbricka borde väl enkelt lösa problemet...
Hur tätar en bricka när det inte finns någon yta att täta mot, alternativt kan man ta lin då det på bilden är vanliga svarta rördelar
 
  • Gilla
Krux
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Vet ni att den är konisk ,eller behöver jag på allvar gå till optikern?
Alla pluggar i svartrör med en fyrkant är koniska, så du behöver inte gå till optikern.
 
  • Haha
plåtrickard
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
I beg to differ. Packning brukar det finnas, och då bestå av en platt metallring (dvs en bricka) som fyller den funktionen. .
Var ska du placera den?

plåtrickard plåtrickard skrev:
Fast gängtejp på en oljeplugg känns ju verkligen som en nödreparation... koppar eller aluminiumbricka borde väl enkelt lösa problemet...
Hur löser du problemet med en bricka?
plåtrickard plåtrickard skrev:
Vet ni att den är konisk ,eller behöver jag på allvar gå till optikern?
Ja, den är konisk. Det finns ingenstans att lägga en bricka.
 
D Daniel 109 skrev:
Var ska du placera den?
Där man normalt placerar en bricka, dvs mellan skalle och gods. Brukar vara av koppar.
 
K
Finns inget ställe att ha en bricka på på en sån oljeplugg. Det som gäller är gängtätning
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
D Dilato skrev:
På 1:a bilden ser den ut att vara idragen snett?
Nej den är garanterat inte dragen snett. Möjligen sitter röret den är skruvad i lite snett…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.