Såg ett program på tv om en person som bodde långt upp i norr i norge
han hade ett badkar som stod på en stenbädd runt om...han hade fiffigt
nog ordnat så det gick elda med ved under badkaret så det även gick
få varmt på vintern....
 
  • Gilla
Percy.P och 2 till
  • Laddar…
B
Vart skickar du 600L vatten en kall vinterkväll när du badat klart?
 
B breakman skrev:
Vart skickar du 600L vatten en kall vinterkväll när du badat klart?
Vanligt inomhusbadkar rymmer inte 600L
 
  • Gilla
Percy.P
  • Laddar…
B
kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
Vanligt inomhusbadkar rymmer inte 600L
Nä, men nu var det utomhusbad som TS länkade till och som rymmer 600L 😉
 
B Bygg_Mats skrev:
Jag har länge tänkt på att skaffa ett utomhusbadkar men inte riktigt hittat en lösning som passar mig då jag antingen är för lat, eller snål, för de olika alternativen. Vad jag vill ha är ett badkar där man kan spontanbada någon vinterkväll om man känner för det, utan att det kräver massa arbete för att få igång det (vedeldade), eller kostar hutlöst med pengar.

Gasoleldade badkar som detta [länk] känns som en rimlig kompromiss, men det känns som att det kommer gå åt en hel del gasol att värma upp vattnet en vinternatt.

Min idé är därför: Vi kommer snart behöva dra om alla vattenrör i huset, och om man då skulle passa på att installera vattenutkast för både varm & kall vatten på fasaden, skulle det i så fall vara möjligt att fylla badkaret med varmvatten från vår luftvattenpump, och sedan låta gasolvärmaren se till att vattnet håller en trevlig temperatur medan man badar.

I mitt huvud känns detta supersmidigt, men jag har svårt att hitta någon som gjort något liknande när jag kollar runt. Har jag missat något, eller är det bara att köra på?
J Josth skrev:
Kanske bäst att flytta till Island och bada i de varma källorna då!? Här kostar varmvatten sina slantar. Överdimensionerad värmepump med extra extra stor varmvattenberedare ger väl bästa driftskostnaden men det är en rejäl investering. Kan man få fjärrvärme så är det säkert en rimligt lösning med obegränsad varmvattenkapacitet, måttlig investering och en hyfsad driftskostnad.
Jag kör precis så - med fjärrvärme. Ca 1000 liters billig uppblåsbar ”bubbelpool” som jag inte orkar joxa med vattenkem till utan jag häller ut vattnet i dagvattensystemet när det är färdigbadat. Funkar fint och inte särskilt dyrt heller, typ en 50-lapp/bad sist jag räknade på det för både vatten och värmen.
 
B breakman skrev:
Vart skickar du 600L vatten en kall vinterkväll när du badat klart?
Renar o badar igen?
 
B breakman skrev:
Vart skickar du 600L vatten en kall vinterkväll när du badat klart?
Jag hade skickat in det i en IBC-tank inomhus och låtit det värma huset, eller kanske garaget. När vattnet är kallt tappar man av det i lagom takt.

En kompis byggde badtunna som man pumpar ut vattnet till. Han har en isolerad IBC-tank (jag tror det är en IBC i alla fall) som värms upp av bergvärmen och alltid håller drygt 40 grader. Vattnet i denna cirkuleras och renas. När det är dags att bada i tunnan så pumpar han ut vattnet och cirkulerar det genom tunnan istället. När badet är klart så töms tunnan igen.

Jag som inte har bergvärme måste fundera både en och två gånger på hur jag skall lösa det hela, men jag lutar åt något liknande som han har. En sådan lösning bör ju fungera även med badkar, dvs pumpa ut vattnet som du håller varmt och töm sedan tillbaka det till tanken och rena det. Om du nu inte tänker dig att ha tvål i vattnet också förstås...
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.