Hej,

Jag behöver få ett servitut omskrivet.
Dels skall en fastighet skrivas ur det befintliga servitutet och så skall det gamla skrivas om.

Är det enbart advokater som hjälper till med detta?

Har ni tips på vart jag kan vända mig för att få hjälp med att skriva om servitutet?
 
Ta hjälp av en jurist som verkligen kan fastighetsrätt. Servitut kan vara ganska så komplext med många faktorer att samtidigt ta hänsyn till. Närmaste Bostadsmäklare borde ha tips om jurist i ditt närområde eller vilka dagar denne finns på kontoret. Om du är medlem i Villägarna kan det vara idé att prova via dem.
 
  • Gilla
GBG68
  • Laddar…
Ska det i sak stå samma sak som nu lär ni väl kunna göra det själva. Är ni överens om vad en eventuell ändring ska vara lär ni väl också klara det själva. Eventuellt med någon enklare mall.

Då du inte beskriver frågan i sak alls är det dock inte lätt att veta.

Hade jag saknat tilltro till min egen förmåga eller frågan varit infekterad hade jag vänt mig till en enklare juristfirma, typ Familjens jurist. Billigare än en advokat och de är vana vid att göra den här typen av småjobb.
 
  • Gilla
GBG68
  • Laddar…
Är det befintliga servitutet bara ett papper mellan er eller är det ett servitut hos lantmäteriet?

/ATW
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Det finns som @ArneTW är inne på två sorters servitut, avtalsservitut och officialservitut. Det är bara avtalsservitut man kan ändra själv; officialservitut kan bara ändras genom (en ofta kostsam) förrättning av Lantmäteriet.

Även ett avtalsservitut kan vara inskrivet hos Lantmäteriet (det är ofta lämpligt att det är det), men man kan ändå ändra det genom egen överenskommelse mellan fastighetsägarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Är det befintliga servitutet bara ett papper mellan er eller är det ett servitut hos lantmäteriet?

/ATW
Det är ett servitut hos lantmäteriet.
 
G GBG68 skrev:
Det är ett servitut hos lantmäteriet.
Då kan inte ni ändra på det, det måste ske genom en lantmäteriförrättning. Du måste ansöka om en fastighetsreglering som innebär att servitutet omprövas, se framför allt 5:e och 7:e kapitlen i FBL.

För att vara övertydlig:
Har servitutet bildats av lantmäteriet? Då är det ett officialservitut och kan inte ändras av er, endast av lantmäteriet.
Har servitutet bildats som ett avtalsservitut mellan nuvarande eller tidigare fastighetsägare? Då kan det ändras om alla är överens om saken.
Att servitutet är inskrivet i fastighetsregistret är inte avgörande för vilken typ av servitut det är fråga om.
 
Redigerat:
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
G GBG68 skrev:
Det är ett servitut hos lantmäteriet.
Vad menar du med "servitut hos lantmäteriet"? Att det går att se det i fastighetsregistret?

Det finns avtalsservitut, som bildas genom en överenskommelse mellan fastigheternas ägare. Genom att de skrivs in hos Lantmäteriet garanterar man den framtida giltigheten gentemot kommande ägare av fastigheterna. Dessa kan ändras eller upphävas om samtliga ägare till de berörda fastigheterna är ense om att göra det. (I praktiken bör man väl undvika att ändra, utan istället upphäva och skriva ett nytt.)

Sedan finns det servitut (och andra liknande rättigheter) som är beslutade av myndigheter. Sådant som en gång har tillkommit genom myndighetsbeslut kan bara ändras eller upphävas genom myndighetsbeslut. Dessa fortsätter att gälla för alla framtida ägare oberoende av om de syns i fastighetsregistret eller inte. Från ca 1972 kan man utgå ifrån att alla dessa servitut skrivits in i fastighetsregistret, men det kan man inte göra med de som är äldre även om många ändå finns där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.