Jag har länge tänkt på att skaffa ett utomhusbadkar men inte riktigt hittat en lösning som passar mig då jag antingen är för lat, eller snål, för de olika alternativen. Vad jag vill ha är ett badkar där man kan spontanbada någon vinterkväll om man känner för det, utan att det kräver massa arbete för att få igång det (vedeldade), eller kostar hutlöst med pengar.

Gasoleldade badkar som detta https://svenskabadtunnor.se/produkt/badtunnor/gasoleldade-badtunnor/brilliant-gasoleldat-badkar/ känns som en rimlig kompromiss, men det känns som att det kommer gå åt en hel del gasol att värma upp vattnet en vinternatt.

Min idé är därför: Vi kommer snart behöva dra om alla vattenrör i huset, och om man då skulle passa på att installera vattenutkast för både varm & kall vatten på fasaden, skulle det i så fall vara möjligt att fylla badkaret med varmvatten från vår luftvattenpump, och sedan låta gasolvärmaren se till att vattnet håller en trevlig temperatur medan man badar.

I mitt huvud känns detta supersmidigt, men jag har svårt att hitta någon som gjort något liknande när jag kollar runt. Har jag missat något, eller är det bara att köra på?
 
Det blir ju ungefär som ett badkar inne. Hur länge ska det hållas uppvärmt efter att ha fyllts?
Ju längre det ska stå fyllt och uppvärmt desto mindre roll spelar temperaturen på vattnet vid påfyllning.
 
Precis! Jag vill ha smidigheten av att bada inne, fast utomhus.
Tanken är att badkaret töms efter varje bad, så max 2 timmar skulle jag väl säga.
 
Finns så inte en chans att du kan fylla ett såpass stort badkar med varmvatten från din LVVP.
Vill du spontanbada på vintern och är snål så får du nog bada inne, eller ta ett kallbad 😉
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
B
Ibland sätter man en extra elberedare i serie med vvb för att få större volym.

Jag har gjort så, fast jag la till en vvc pump som pumpar mellan extra beredaren och den vvb som värms av värmepumpen. Min elberedare är därför inte ens inkopplad elektriskt, allt varmvatten från värmepumpen.

Det borde funka för dig att göra så
 
  • Gilla
Sven-Erik Roland och 1 till
  • Laddar…
Intressant! Ska diskutera det med VVS firman. Jag anade att pumpen nog inte skulle mäkta med allt, men tanken är som sagt att låta den göra vad den kan och sedan låta gasolen stå för resten.
 
Blir det verkligen billigare med gasol?
 
nino nino skrev:
Blir det verkligen billigare med gasol?
Det kostar ca 4 kr/kWh att värma med gasol. Så det är betydligt dyrare än el. Finessen är att du kan få rejäl effekt i en gasolvärmare ca 15kw är inga problem. utan att belasta elen i huset.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Finns ingen möjlighet att få in en vattenmantlad kamin i huset som eldar mot en tank, då kan du ju stötta lvp kalla dagar
 
nino nino skrev:
Finns ingen möjlighet att få in en vattenmantlad kamin i huset som eldar mot en tank, då kan du ju stötta lvp kalla dagar
Det skulle vara ett betydligt större projekt än vad vi är sugna på. Tillverkaren räknar med 4-5kg gasol för att få upp tempen till 38 grader (varierar såklart med vilken start temperatur vattnet har), vilket är runt 200-250kr med dagens priset. Sedan ska man då kanske ha ett antal flaskor, samt åka och fylla på dem lite när det behövs osv.

Därav tanken att försöka minimera gasolförbrukningen.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
B Bygg_Mats skrev:
Det skulle vara ett betydligt större projekt än vad vi är sugna på. Tillverkaren räknar med 4-5kg gasol för att få upp tempen till 38 grader (varierar såklart med vilken start temperatur vattnet har), vilket är runt 200-250kr med dagens priset. Sedan ska man då kanske ha ett antal flaskor, samt åka och fylla på dem lite när det behövs osv.

Därav tanken att försöka minimera gasolförbrukningen.
Läste lite fel, trodde det var det vattenburna systemet du skulle byta men det var ju tappvattnet.

Jag har också lite sånna här funderingar, vill gärna bada på vintern men inte betala 1-2000/mån för det 🙂
 
Kanske bäst att flytta till Island och bada i de varma källorna då!? Här kostar varmvatten sina slantar. Överdimensionerad värmepump med extra extra stor varmvattenberedare ger väl bästa driftskostnaden men det är en rejäl investering. Kan man få fjärrvärme så är det säkert en rimligt lösning med obegränsad varmvattenkapacitet, måttlig investering och en hyfsad driftskostnad.
 
  • Gilla
kurrehe och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Kanske bäst att flytta till Island och bada i de varma källorna då!? Här kostar varmvatten sina slantar. Överdimensionerad värmepump med extra extra stor varmvattenberedare ger väl bästa driftskostnaden men det är en rejäl investering. Kan man få fjärrvärme så är det säkert en rimligt lösning med obegränsad varmvattenkapacitet, måttlig investering och en hyfsad driftskostnad.
Jotack... femsiffrig elräkning blev det dyraste månaden förra vintern, och då utan badkar...
Men som sagt, lågt/högt pris är alltid relativt, och att kombinera LVVP och gasol känns som en rimlig lösning utifrån svaren här. Sedan kommer vi i för sig nog behöva byta värmepump inom några år då den vi har går på övertid, så mycket möjligt att vi uppgraderar till något större då.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Ibland sätter man en extra elberedare i serie med vvb för att få större volym.

Jag har gjort så, fast jag la till en vvc pump som pumpar mellan extra beredaren och den vvb som värms av värmepumpen. Min elberedare är därför inte ens inkopplad elektriskt, allt varmvatten från värmepumpen.

Det borde funka för dig att göra så
Helt rätt. När gjorde du det, i början på installatioen eller. har lika men eldar ved mot tank, när tanken är 65 C i botten börjar VVB 200 liter att laddas helt till 80 C. Eldar ja g en gång i veckan så räcker VV med överflöd. Sommartid går VP mot tanken och förvärmer VV mellan 54 och 35 C innan VP startar igen. VVB termostat på 60 C och kostar inte många kronor
 
  • Gilla
Mithro
  • Laddar…
Ja räknade lite på samma sak.
Oavsett hur du värmer upp det så är det viktigaste att isolera mycket med tex en låda av cellplast fylld med byggskum och sedan cirkulera vattnet för rening samt uppvärmning/hålla tempereraturen.
Precis samma som i en pool fast mycket mindre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.