Min Husqvarna automover hade fastnat på tomten. Då jag startade den fick jag bl a alternativet "Klipp tills batteriet tar slut", vilken jag valde. Jag trodde det skulle vara bra då den "stått" ett par dagar och jag tänkte att den klipper "ikapp". Jag tänkte INTE att den verkligen klipper tills batteriet tar slut och stannar där den då befinner sig, utan att den fortfarande optimerar efter när den behöver ladda...Dock stannade den på en plats, och jag fick bära den tillbaka. Därefter fungerade den bra en vecka, men igår stannade den åter igen på en plats och batteriet var helt slut...Jag har nu försökt hitta tillbaka i menyerna till det val jag gjorde "klipp tills batteriet tar slut" men jag kommer inte dit hur jag än försöker...Alternativet verkar inte finnas längre, eller så är det jag som letar på fel sätt...Kan någon hjälpa mig på traven. Batteriet är från 2017, så har visserligen några år på nacken men hittills har den varit ute och klippt "länge" vilket den fortfarande är, dock med problemet att den kör sig i botten utan att gå tillbaks och ladda...
 
S sepani skrev:
Min Husqvarna automover hade fastnat på tomten. Då jag startade den fick jag bl a alternativet "Klipp tills batteriet tar slut", vilken jag valde. Jag trodde det skulle vara bra då den "stått" ett par dagar och jag tänkte att den klipper "ikapp". Jag tänkte INTE att den verkligen klipper tills batteriet tar slut och stannar där den då befinner sig, utan att den fortfarande optimerar efter när den behöver ladda...Dock stannade den på en plats, och jag fick bära den tillbaka. Därefter fungerade den bra en vecka, men igår stannade den åter igen på en plats och batteriet var helt slut...Jag har nu försökt hitta tillbaka i menyerna till det val jag gjorde "klipp tills batteriet tar slut" men jag kommer inte dit hur jag än försöker...Alternativet verkar inte finnas längre, eller så är det jag som letar på fel sätt...Kan någon hjälpa mig på traven. Batteriet är från 2017, så har visserligen några år på nacken men hittills har den varit ute och klippt "länge" vilket den fortfarande är, dock med problemet att den kör sig i botten utan att gå tillbaks och ladda...
Jag vill alltså inte välja detta alternativ igen...utan välja "bort" det, och det tänker jag att kan göra från den menyn...
 
Nu har jag inte möjlighet att kolla på min egen just nu, men inställningen du först gjorde är till för biytor, alltså sådana som är en del av samma slinga, men utan väg klipparen själv kan köra tillbaka till laddstationen. Har du nu grundinställningen ”klipp på huvudyta” borde du inte få valet att köra till noll.

Men iom. att batteriet är sju år gammalt kan det också vara så att det är på upphällningen, något som ofta manifesteras i att klipparen underskattar hur mycket batteri den har kvar och därför inte orkar tillbaka innan batteriet är slut. Det är i så fall ett problem som kommer hända ibland (men oftare och oftare) tills du byter batteri.

Edit: Jag menar alltså, om det inte var uppenbart, att dina två stopp nog inte hänger ihop, utan bara råkat ske nära varandra i tid.
 
Redigerat:
  • Gilla
sepani och 1 till
  • Laddar…
F
På min gamla Automower finns det tre programknappar märkta A, B och C. Prova tryck på någon av dessa för att få tillbaka den i normalläge.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.