nizzehult
Jag håller på att undersöka möjligheten att bygga träställningar i tryckat för att montera upp mina solpalener på marken och tänkte fråga er om jag har valt för klena dimensioner, främst då med tanke på det vindfång som konstruktionen kan få.
Idén med markplaceringen är bl a att enkelt kunna få bort snön på vintern och därför startar panelernas placering på ca 700 mm höjd. Jag tänkte mig liggande paneler i standardmått (1724x1134) i två rader. Konstruktionen blir därför ca 12 m bred och 3 m hög och rymmer alltså 14 paneler per sektion. Tre liknande ställningar planeras. 16 st jordankare 700 mm utgör fästpunkterna nedåt. Stolparna till dessa är 70x70 mm (B). Panelerna skruvas fast med 4 vinklar vardera på liggande trall 28x120 mm horisontalt (A). 28x70 mm trall stadgar mellan stolparna (C). På "baksidan" sätts två rader med 28x70 mm (C) som stadga. Man kan möjligen också tänka sig strävor av valfri dimension på olika ställen. Har heller inte i detta skede räknat in några balkskor eller förstärkningsvinklar, vet inte ens om det behövs. Självklart går allt att dimensionera upp men då drar också kostnaden iväg.

Jag vet att gjutna plintar vore att föredra men det är betydligt mer jobb med detta. Marken är mestadels mjäla, ganska porös men ändå rätt fast och lätt att påla i. Jag undrar nu om denna konstruktion verkligen håller för en rejäl höststorm. Att träet i sig håller tror jag nog, då är jag mer osäker på själva förankringen i jorden. Skulle vara snopet om hela rasket seglade iväg! Det är inte så öppet där detta är tänkt att stå och boningshuset tar nog upp en del vind men det kan ju blåsa rejält ändå. En grov uppskattning är att en ställning skulle kosta en bit över 4000,-/st i materiel. Det skulle vara frestande att göra hela ställningen vinklingsbar men riktigt så avancerat bygge tror jag inte jag törs ge mig på.

Teknisk ritning av trädäcks ramverk med måttangivelser och materialdimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Slå ner nått annat järn snett bredvid jordankarna och fäst ihop de. Då kommer den står kvar.
 
Som sägs, ett armeringsjärn 16 mm till ett djup av minst 0,5 meter och fästes i reglarna 0,5 meter upp, med rostfria kabelklammer med dubbla fäständar. En nertill och en ca 10 cm från järnets överkant
Se klammer """ kabelklammer """
 
B
Eller byt ut 4 av jordankarna med gjuten plint.

Du kan ju gräva en lagom grop, kanske 50-60cm djup? Ovan mark avslutar du med en ram 40 x 40 cm, 10cm hög (eller 20....), så blir väl de fyra gjutna plintarna 100-200kg styck. Fäst med stolpsko i övriga konstruktionen så tar nog inte vinden det i första taget.

Generellt är jag lite tveksam till om träet håller. Har du kollat tyska priser på markställning? Här köpte jag ifrån, var ungefär halva priset mot svenska näthandlare: https://www.wechselrichter-online.de/pv-montage/montageprofile/?order=neueste-produkte-zuerst&p=1

Kan tänka mig att amazon eller ebay.de har en hel del också, om man vet vad man ska söka på. Men det kanske är så dyrt som du säger, jag vet att markställningar är förvånansvärt dyra.
 
Finns ankarskena ( eldetalj ) med hål som kan användas för att fästa i , ca en 500 kr för 3 meter grossistpris för installatörer
 
nizzehult
Tack för input.
Plintar och att gräva vill jag undvika. Av den enkla anledningen att det kanske blir aktuellt att flytta hela ställningen om första placeringen inte blir optimal (har rätt stor tomt). Däremot kanske man kan tänka sig att lägga en stolpe på marken, fästa den mellan främre och bakre stolpen och sen täcka den med kraftiga stenar eller grovt singel. Eller så tar man ett armeringsjärn och gör samma sak med det. Kan också läggas korsvis.

Trä som man strävat upp är rätt stadigt och här handlar det inte om några statiska vikter. Metall är dyrt. Även stål.
 
nizzehult
Tråden har varit vilande ett tag men nu börjar det vara dags att försöka åstadkomma nåt.
Ramlade in på den här hemsidan: https://snabbladdad.se/category/solceller/page/3/
Den har gett mig lite inspiration. Smart att bygga "trekanterna" separat för att sen bara smälla upp dem.
Sen tycker jag han har överdimensionerat en del - vilket han också säger i sin film - men hellre det än tvärtom. Hans anläggning är ju också rätt stor.
Att slutligen använda aluminiumskenor för fastsättningen av själva panelerna måste däremot ha betytt en merkostnad, hade ju varit enkelt att sätta läkt av tryckat vanligt trallvirke och sen använt klammer som man skruvar direkt i detta. Billigt och effektivt.
Att sätta ut markduk först för att slippa växtlighet bakom/under var ett bra tips.

Jag är just nu inne på att använda s k jordskruvar. Har som jag tror gynnsam mark för detta och det ska visst bli rätt stadigt. Mina tre sektioner blir då 12, 12 och 10 meter långa där panelerna monteras liggande i två rader. Frågan är om en skruv i varje hörn, alltså fyra skruvar per sektion räcker eller om man måste ha betydligt fler? Sen vill jag ju ha panelerna en bit från marken för att komma ovanför snön så jag skulle gärna vilja att skruvens fästelement stack upp minst 70-80 cm från backen när den var på plats. Finns det ens såna? Annars måste man bygga ytterligare ett ramverk för att komma upp i denna höjd.

Han har använt 45x120 som grundvirke men jag tror nog att 28x120 skulle räcka. Strävor på baksidan kan man nog göra i vanligt trallvirke av enklare sort och dom kan nog vara parallella och inte korsade. Även den längsgående "läkten" där skenorna ska skruvas fast kan nog vara av samma sort.

Har mer eller mindre övergivit idén om att göra konstruktionen justerbar för olika vinklar, har kollat i simulatorer vad det skulle åstadkomma i (teoretisk) merproduktion av el men det är ganska marginellt.

Synpunkter på mina funderingar emottages tacksamt.
 
nizzehult
Ingen som har några råd eller funderingar....
Jag har nu byggt en slags prototyp i lite överblivet, tunt virke liknande den i filmen för att se hur det ter sig. "Trekanten" är ca 1,7 x 1,7 x 2,4 m. Det som då slår mig är att det egentligen bara handlar om ett enkelt ramverk som ska byggas, själva vridstyvheten får man då den längsgående trallen sätts på plats (även på baksidan). Den statiska belastningen är rätt låg, det handlar inte om några tyngder eller större laster utan utmaningen står vinden för. Tror därför rentav att 45x45 skulle räcka i ramverket!
Förankringen i jorden är däremot väldigt viktig och jag funderar fortfarande på hur många jordskruvar man behöver på 12 meters spännvidd och om det finns modeller som "sticker upp" en bra bit när dom är på plats.
Inser också att jag har gott om stora stubbar på platsen där en fet skruv och en vajer som dras genom ställningen skulle öka förankringen betydligt.

En annan fundering: hur tätt kan man placera raderna av paneler utan att riskera att dom skuggar varandra? Det går säkert att räkna ut men det kanske redan finns tabeller? Det handlar om 45 graders lutning på ställningarna som är runt 2.5m hög.
 
S
Förstår inte varför du vill bygga så klent. Det ska väl ändå stå där i 30 år?
 
  • Gilla
elveteran
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Ingen som har några råd eller funderingar....
Jag har nu byggt en slags prototyp i lite överblivet, tunt virke liknande den i filmen för att se hur det ter sig. "Trekanten" är ca 1,7 x 1,7 x 2,4 m. Det som då slår mig är att det egentligen bara handlar om ett enkelt ramverk som ska byggas, själva vridstyvheten får man då den längsgående trallen sätts på plats (även på baksidan). Den statiska belastningen är rätt låg, det handlar inte om några tyngder eller större laster utan utmaningen står vinden för. Tror därför rentav att 45x45 skulle räcka i ramverket!
Förankringen i jorden är däremot väldigt viktig och jag funderar fortfarande på hur många jordskruvar man behöver på 12 meters spännvidd och om det finns modeller som "sticker upp" en bra bit när dom är på plats.
Inser också att jag har gott om stora stubbar på platsen där en fet skruv och en vajer som dras genom ställningen skulle öka förankringen betydligt.

En annan fundering: hur tätt kan man placera raderna av paneler utan att riskera att dom skuggar varandra? Det går säkert att räkna ut men det kanske redan finns tabeller? Det handlar om 45 graders lutning på ställningarna som är runt 2.5m hög.
Du ska öka dimensionen på dom bärande delarna så du får lite mer att skruva i en storm kan annars riva sönder bygget jag rekommenderar plåtskenor med tillhörande fästklämmor skenan kostar drygt 200 kr st betydligt billigare än aluminium och marginellt dyrare än trä jag har byggt några anläggningar där har radavsåndet varit 15 m men då har anläggningen varit betydligt större jag tror du kan gå ner till ca 8- 10 m. För att få det optimalt ska du ha lite olika grader på raderna om en rad är i söder har du en lite i s.ö. och en i s.v. då får du mera soltimmar per dag det ger mer kwh
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
nizzehult
I sak har du rätt men varför överdimensionera om det inte är nödvändigt? Tungt och dyrt. Som jag skrev: det handlar egentligen bara om ett (övre) ramverk som behövs för att kunna klamra fast panelerna. Dessa väger föga så några statiska vikter är det inte tal om. Stabiliteten i ramverket i sig uppnås sen med den längsgående trallen mellan dessa partier/trekanter.
Jag läste om en snickare som anlitades för att bygga en brygga. Beställaren blev orolig att den skulle bli sladdrig och ostadig när han såg och kunde känna vilka dimensioner han valde för ramen och dess virke. Men: när dom längsgående bräderna kom på plats så blev det en helt annan sak och stabiliteten blev oerhört bra. Ett fackverk måste alltså stabiliseras i flera riktningar för att uppnå tillräcklig styvhet och då behöver man inte överdriva.
Skenor i järn är säkert också bra men järn rostar. Trä gör det inte. Aluminium är bäst men också betydligt dyrare.

Jag tänker så att förankringen och undre ramen är det viktigaste, den som håller panelerna behöver inte vara speciellt kraftigt. Däremot kan man kanske peta in någon eller några extra stöttor i själva triangeln.

Jodå, har också tänkt på detta med att placera sektionerna lite olika och en viss spridning är det nog möjligt att få dem mellan syd och sydöst. Lite osäker också vilket avstånd som behövs för att ingen skuggning ska uppnås.

30 år? Om 10 år har jag nog sålt och flyttat....
 
S
Resonerar du likadant om andra projekt att det behöver inte vara så hållbart/ långsiktigt för du ska ändå flytta?
 
nizzehult
S sinuslinus skrev:
Resonerar du likadant om andra projekt att det behöver inte vara så hållbart/ långsiktigt för du ska ändå flytta?
Haha, nä. Har just renoverat ett badrum och det ska hålla många år.
Men tryckat ovan mark är hållbart och kommer lätt att klara 25 år så en grövre konstruktion skulle knappast öka livslängden märkbart.
 
nizzehult nizzehult skrev:
I sak har du rätt men varför överdimensionera om det inte är nödvändigt? Tungt och dyrt. Som jag skrev: det handlar egentligen bara om ett (övre) ramverk som behövs för att kunna klamra fast panelerna. Dessa väger föga så några statiska vikter är det inte tal om. Stabiliteten i ramverket i sig uppnås sen med den längsgående trallen mellan dessa partier/trekanter.
Jag läste om en snickare som anlitades för att bygga en brygga. Beställaren blev orolig att den skulle bli sladdrig och ostadig när han såg och kunde känna vilka dimensioner han valde för ramen och dess virke. Men: när dom längsgående bräderna kom på plats så blev det en helt annan sak och stabiliteten blev oerhört bra. Ett fackverk måste alltså stabiliseras i flera riktningar för att uppnå tillräcklig styvhet och då behöver man inte överdriva.
Skenor i järn är säkert också bra men järn rostar. Trä gör det inte. Aluminium är bäst men också betydligt dyrare.

Jag tänker så att förankringen och undre ramen är det viktigaste, den som håller panelerna behöver inte vara speciellt kraftigt. Däremot kan man kanske peta in någon eller några extra stöttor i själva triangeln.

Jodå, har också tänkt på detta med att placera sektionerna lite olika och en viss spridning är det nog möjligt att få dem mellan syd och sydöst. Lite osäker också vilket avstånd som behövs för att ingen skuggning ska uppnås.

30 år? Om 10 år har jag nog sålt och flyttat....
Förzinkade plåtskenor håller livet ut skruv i trä försvagas när trä åldras av fukt
 
nizzehult
Tänkte mig långa jordskruvar som stack upp en bra bit för att komma ovanför snön. Jodå, det finns. Men igår fick jag priset: dom kostar nästan 3' - styck! Visserligen med installation men jag lär behöva minst 18 st så det går ju inte.

Plan B blir att använda enklare jordskruvar från typ Jula för dryga hundringen, bygga en nedre ram på dem, göra en liknande övre ram på rätt höjd, spika ihop dessa och ställa och sätta fast trekanterna på den övre ramen.
Vem sa att det skulle vara enkelt...😳
Måste börja med att provborra med en vanlig borr på dom tilltänkta områdena för att kolla att det inte finns sten där, då blir det problematiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.