Så, har kommit så långt att jag införskaffat växelriktare + batteri på egen hand. Jag skiter i gröna bidrag med tanke på vilka priser man får på allt som ju äter upp hela bidraget.
Har även hittat en elfirma som ställer upp och kopplar in o anmäler till rimligt pris.
Det som återstår är då inköp av paneler och montagedelar.
Jag kan få tag på det också, en panel kostar idag ca 1000 kr st.
Men, skulle gärna slippa krypa upp på taket själv, 2 vån, och betala en firma för att göra själva takjobbet.
Har sett i en del offerter att själva montaget kostar 40-50000 med ställninsbygge o allt, och det är OK tycker jag, men sedan ska de ha 3-4000 per panel inkl montage material, och det är tydligen där vinsten kommer in, vilket hela gröna bidraget går till.
Har någon sett en seriös firma som kan åta sig detta i trakterna av Göteborg- Borås?
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Solcellsfirmorna är väldigt pressade. Redan innan inflationen drog igång var konkurrensen hög och lönsamheten dålig, och idag har de fullständigt usel vinstmarginal, en projektledare på området berättade för mig att det ligger i snitt på 5% i vinst i solbranschen.
 
  • Gilla
elveteran och 1 till
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Solcellsfirmorna är väldigt pressade. Redan innan inflationen drog igång var konkurrensen hög och lönsamheten dålig, och idag har de fullständigt usel vinstmarginal, en projektledare på området berättade för mig att det ligger i snitt på 5% i vinst i solbranschen.
Om de plockar 30000 i vinst på ett villaprojekt på 140000 är det ju betydligt mer än 5%.
 
K karlmb skrev:
Om de plockar 30000 i vinst på ett villaprojekt på 140000 är det ju betydligt mer än 5%.
Hur har du räknat?
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
Hur har du räknat?
3000 per panel som de med montagegrejor kanske köper in för 1200.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.