Hej,

håller på och bygger ett lusthus hemma. Har kommit till fönsterdelen. Har idag ett gäng lösa fönster utan karm. Men vet inte riktigt hur jag ska lösa det med avrinningen. Se bilder Nedan.
Å ena sidan funderar jag på om det bara räcker att fasa av brädan under fönstret samt en större fog ( osäkert på om det blir tätt mot fönstret). Ett annat alternativ är att försöka få till någon fönsterbleck. Men jag vet inte hur, kanske någon här som kan komma med lite bra inspel.

Har tänkt att "skjuta" fönstren så lång ut som möjligt så de ligger i kant i kant med panelen. Jag inbillar mig att detta är lättast??.

Tack på förhand

Fridens!
 
  • Underkonstruktion till lusthus med lösa fönster utan karm monterade i en vitmålad trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönster utan karm monterat i lusthusvägg med undre fogafråga, vattenpass och borrskruvdragare i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen👍
Som jag ser det så kör ni utan karmar och enbart fönsterblad. Då blir det lite "trångt" med traditionellt fönsterbleck då ni även har förstärkningshörn som tar plats, vilket innebär att det är dåligt med material att fästa blecket i utan risk att det spricker i nederkant båge. Alternativet då kan vara att det finns material direkt under som bågen står på och infästtning sker i detta och att plåten är avkantad mot bågen i underkant förstärkningshörn. Inte helt rätt, men då det är ej isolerat hus bör det gå bra likväl. Men jag kan tycka att de stående fodren bör förlängas att de rår förbi de liggande i nederkant så att de harmonierar med de överliggande fodren. Samt att blecket får gå från ena fodrets innerkant förbi mittposten och över till andra fodrets innerkant. Men då bör också mittposten kortas av så att det inte står på blecket. Och jag misstänker att samtliga bågarna blir under samma förutsättningar som denna och arbetet med att göra om öppningarna blir nog alltför omfattande, så i paritet med denna föreslagna lösning får nog anses som mest godtagbar ändå. (Om inte någon annan kommer med bättre lösning så klart.
Mvh Masen
 
Noramasen Noramasen skrev:
Hej och välkommen👍
Som jag ser det så kör ni utan karmar och enbart fönsterblad. Då blir det lite "trångt" med traditionellt fönsterbleck då ni även har förstärkningshörn som tar plats, vilket innebär att det är dåligt med material att fästa blecket i utan risk att det spricker i nederkant båge. Alternativet då kan vara att det finns material direkt under som bågen står på och infästtning sker i detta och att plåten är avkantad mot bågen i underkant förstärkningshörn. Inte helt rätt, men då det är ej isolerat hus bör det gå bra likväl. Men jag kan tycka att de stående fodren bör förlängas att de rår förbi de liggande i nederkant så att de harmonierar med de överliggande fodren. Samt att blecket får gå från ena fodrets innerkant förbi mittposten och över till andra fodrets innerkant. Men då bör också mittposten kortas av så att det inte står på blecket. Och jag misstänker att samtliga bågarna blir under samma förutsättningar som denna och arbetet med att göra om öppningarna blir nog alltför omfattande, så i paritet med denna föreslagna lösning får nog anses som mest godtagbar ändå. (Om inte någon annan kommer med bättre lösning så klart.
Mvh Masen
Tusen tack för ditt inspel.
Här kommer några frågor som jag tror visar på vilken nivå jag hör hemma..
1. "material som bågen står på - Bågens djup är cirka 35mm och står då ungefär med 15mm på regeln bakom panelen ( panelen är ca 20mm tjock). Du tänker dig då att man fäster plåten i regeln (eller ovanifrån in i panelen) under fönstret och att den tittar ut under fönstret, men ovanpå regeln?

2. De stående fodren är för korta idag, de skall förlängas, min tanke var dock att den liggande under ska vara kortare så att skarven mellan dem blir vertikal, rätt tänkt?

3. att kapa mittposten ser jag inte som något jobb. Bilden visar de allra första fönstret av 7. jag satte upp detta för att ta en bild och kunna lägga upp...

4. Fodret under, ska det fasas av lite så att plåten som går ut lutar lite utåt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.