Hej!

Lång historia kort.

Vart tvungen knacka upp golvet i ena hörnet av rummet, vart försiktigt men lyckades naga till slingan, såg först ut som lite skada i gummit men när jag la på Primer så gick tillslut jordfelsbrytaren. Väntade tills det torka och drog på strömmen igen, allt fungera.
Gjorde så att jag tog lite smältlim runt skadan och nu är det flytspacklat.

Jag tänkte inte på att kolla så allt värmde då men vad jag noterat nu är att golvet blivit kallade, önskad temp 20 grader och givaren visar 17..

Reläet i termostaten klickar när jag ökar och sänker graderna förbi 17 grader, när jag kollar aktuell förbrukning i min Tibber app så sker ingen förändring när golvet är på eller av.. så golvet förbrukar just nu 0kw när den ”värmer”..

Om nu kabeln blivit skadad så bör den väll värma i alla fall fram till själva skadan och dra ström?

Kan det vara termostaten som gått sönder även om den lyser så fint och reläet klickar? (Ebeco med display)
 
Troligtvis är det en seriekabel, in och ut bara på ena änden och en kallkabel. bryts ena så blir det stopp på allt. Att JFB löste beror nog på att det är överledning till jord en bit ut i golvet, då löser JFB före innan säkringen går. Sorgligt, men kan du knacka fram skadan igen så går det att laga.
 
  • Gilla
Robbban77
  • Laddar…
Tommty
Ohmmät slingan och jämför mot tillverkarens angivelse.

steg 2 är att mäta spänningen ut till slingan.

något av dessa steg ligger felet.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
R Robbban77 skrev:
grader
R Robbban77 skrev:
Hej!

Lång historia kort.

Vart tvungen knacka upp golvet i ena hörnet av rummet, vart försiktigt men lyckades naga till slingan, såg först ut som lite skada i gummit men när jag la på Primer så gick tillslut jordfelsbrytaren. Väntade tills det torka och drog på strömmen igen, allt fungera.
Gjorde så att jag tog lite smältlim runt skadan och nu är det flytspacklat.

Jag tänkte inte på att kolla så allt värmde då men vad jag noterat nu är att golvet blivit kallade, önskad temp 20 grader och givaren visar 17..

Reläet i termostaten klickar när jag ökar och sänker graderna förbi 17 grader, när jag kollar aktuell förbrukning i min Tibber app så sker ingen förändring när golvet är på eller av.. så golvet förbrukar just nu 0kw när den ”värmer”..

Om nu kabeln blivit skadad så bör den väll värma i alla fall fram till själva skadan och dra ström?

Kan det vara termostaten som gått sönder även om den lyser så fint och reläet klickar? (Ebeco med display)
Kolla hur det är med garanti den är generös om installationen är gjord av fackman och enl. tillverkarens anvisningar om inte så blir det att bekosta själv skadan har troligen blivit när golvet gjordes det minsta lilla fukt som tränger ned så börjar jfb att reagera
 
Vill tyvärr erkänna att det är jag som har gjort detta.. var tvungen knacka upp 30x30cm pga kattj*vel kissat.. knackade upp och tog bort limmet jag dragit runt skadan, ska här ser det ut nu..
 
  • Skadat golv med upphackat betong och rester av lim kring skadan, med en röd kabel över.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns skarvsatser för att laga skadan, den består av lite krympslang och presshylsor ev lite lim.
 
  • Gilla
Robbban77 och 2 till
  • Laddar…
R Robbban77 skrev:
Vill tyvärr erkänna att det är jag som har gjort detta.. var tvungen knacka upp 30x30cm pga kattj*vel kissat.. knackade upp och tog bort limmet jag dragit runt skadan inga problem att åtgärda med rätt skarvsats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.