Hej alla !

Vågar man placera huset där?
 
Jag tror du får formulera din fråga lite tydligare, hur är omständigheterna? Är det en brunn eller en källa som kommer i dagen..? Vatten finns mer eller mindre överallt i marken, det som är intressant är hur långt ner i marken grundvattennivån ligger.
 
det är en källa .

tacksam för svar.
 
Det ligger alltså vatten i dagen, i marknivå mer eller mindre? Nja, då kan man nog inte bygga där, om du inte tänkte bygga på pontoner.
 
Jag vet ett stort byggföretag som mixtrade med grundvattnet vid ett tunnelbygge.
 
Apprentice skrev:
Jag vet ett stort byggföretag som mixtrade med grundvattnet vid ett tunnelbygge.
Och hade en bonde eller annan småföretagare gjort samma sak så hade han fått gå på bakgårdarna och spela mungiga för brödfödan. Sverige är fantastiskt.

Rinner det vatten som kommer ur marken skulle jag tänka en och två gånger innan jag bygger, som gjort för trassel.
 
på tomten så finnns det ett gammalt fritidshus som vi ska riva, o där intill huset så finns det en brunn som är 2,5 m djup o en pump som jobbar på hela tiden med att
suga upp vattnet som samlas där och därefter så spolar den ut vattnet till avloppet.
 
  • Gilla
N&S
  • Laddar…
Till apprentice, vart kan man vända sig för att få hjälp om det här?

Vad för företag menar du?
 
Mikael_L
Drini skrev:
Till apprentice, vart kan man vända sig för att få hjälp om det här?

Vad för företag menar du?
Jag skulle tro att det är Kraftbyggarnas blunder med Rhoca-Gil och följande miljökatastrof vid tunnelbygget i Hallandsåsen som Apprentice syftar på.

Har det gamla fritidshuset källare? Jag förstår inte riktigt varför dom har gjort det där arrangemanget.
Skulle det det börja strömma ut vatten underifrån huset om du slår av pumpen?
 
ja, huset har källare o vi tror att det skulle göra det.
 
Mikael_L
Ja det är ju mycket svårt att både förklara med ord liksom att ge råd så här i ett forum. Jag tror att du bör ta dit någon expert på markundersökning istället, som väl på plats kan ge ett utlåtande.
Men hus med källare verkar i vilket fall som helst uteslutet att bygga där, typ ...
 
Har man en tomt med mycket högt grundvatten så går det jättebra att länspumpa från en sådan brunn nära huset för att hålla källaren någorlunda torr. Vi länspumpar i 2,5 m djup och det sänker vattnet så pass mycket att vår källare är "torr".
 
Mikael_L
Lite offtopic, men hur mycket sådan länspumpning kan man ägna sig åt innan man behöver en vattendom på det hela?
Eller dränering/utdikning för den delen?
 
Den som byggde befintligt hus med länspumpad källare har av allt att döma gjort sitt bästa för att övervinna naturen. Klokast är att göra precis tvärtom: Samarbeta med naturen!

Ett eget källsprång är en otrolig tillgång i vilken trädgård som helst. Ta reda på hur vattnet naturligt kommer att avledas när befintligt hus försvinner. Utgå sedan från naturliga förutsättningar, och planera in någon sorts vattenkonst som centralt moment i er blivande trädgård. Låt sedan denna blivande trädgård bestämma hur och var det nya huset passar bäst.

Områden med källsprång brukar vara sluttande, med ganska svåra villkor för grundläggning. En lösning på många sådana problem KAN vara en mer eller mindre traditionell plintgrund.
 
Vid vårt förra hus fanns ett vattenflöde nära huset, detta avledde man helt enkelt via dräneringsrören men då placerades inte huset mitt över flödet ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.