Hej,

Jag har lagt ned omfattande pengar och jobb på ett snyggt staket. Nu påstår kommunen att staketet skymmer sikten och ger mig 20 dagar att rätta till det. Staketet är 110 cm högt. I ena hörnet av tomten så är marken högre och då hamnar förstås staketet högre upp. De påstår nu att det max får vara 80 cm över vägbanan. Det innebär att jag måste hyvla min tomt redan utan staket då tomten ligger ca 1 m över vägbanan. Se bild då bygget pågår.
Vad kan jag göra för att slippa riva staketet? Jag bygde det för att skydda mina småbarn.
Går det med speglar eller dyl. Har någon erfarenhet av detta?

Till saken hör att det ären korsning mellantvå vägar som båda leder till en återvändsgränder.

Tacksam för råd i denna svåra stund....:(
 
  • staket.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag fattat det hela rätt så gäller det hörnan med sten?
Varför inte bygga enligt sikttriangeln istället?
Då slipper du ju även att ha stenen innanför ditt staket vilket skulle sett konstigt ut ändå innefrån tomten.
Sätt staketet bakom stenarna, tycker faktiskt det ser mer naturligt ut.
Sikttriangeln tror jag är 10meter in från vardera körbana och sedan diagonalen däremellan.
 
  • Gilla
Marielisan
  • Laddar…
Har du kollat vad det verkligen är för regler som gäller i din kommun? Att man skulle mäta stakethöjden från vägbanan verkar osannolikt. Den borde ju mätas från befintlig mark där staketet står annars kan det bli väldigt konstiga effekter på kuperade tomter.
 
Om man tänker ett steg länge så säger du att du bygger staketet för att skydda dina barn,tänk på att barnen inte alltid är innanför staketet och det är ju bra ifall ev. bilister ser dina barn när de går på trottoaren och inte bara ditt fina staket.

Slå mig inte nu...
 
Mina föräldrar har haft en hög tujahäck i 20 år (2,5m). Helt plötsligt påstod kommunen att den skymde sikten i en korsning en tomt längre bort. Mina föräldrar ifrågasätter inte överheten utan klippte snällt ner häcken till 0,5 m på en 3 m lång sträcka. Tyvärr upptäckte de efteråt att åtgärden gjorde varken till eller från för sikten i korsningen.

Med detta vill jag ha sagt att det kan vara viktigt att så gott det går kontrollera vilka konsekvenser en flytt av staketet ger.
 
Men vad hade hänt om du sökt bygglov för staketet? i Eslöv måste man ha bygglov för ett staket/ mur mm om den är högre än 60 cm. 110 cm tycker jag verkar högt att bygga utan bygglov oberoende av hur kuperad mark du har...
 
Det är helt rätt att kommunen har strikta regler avseende sikten vid hörntomt. Troligtvis gäller detta alla kommuner i vårt land. Jag har en ganska liten hörntomt och kommer att fylla hörnan (10 m från bägge gatorna = 50 kvm) med låga häckar dvs inte högre än 70 cm (med 10 cm klippmån) samt sätta diagonalt staket mellan tiometerspunkterna eftersom jag har hund.

Kommunen har alltså fullt fog för att kräva borttagning och du som husägare måste känna till regelverket. Du ska ändå vara tacksam för detta krav - den är inte omotiverad och eftersom du själv har små barn kan du räkna ut vad som lätt kan hända när/om de skulle rusa ut på gatan.
 
maggan9 skrev:
Men vad hade hänt om du sökt bygglov för staketet? i Eslöv måste man ha bygglov för ett staket/ mur mm om den är högre än 60 cm. 110 cm tycker jag verkar högt att bygga utan bygglov oberoende av hur kuperad mark du har...
Och i Stockholm är det en meter som är gränsen för bygglov. Kolla vad som gäller i din kommun! Det kanske räcker med att såga ner staketet en decimeter eller två.
 
Om man vill ha ett högre staket/plank mot gatan måste man söka bygglov och detta skiljer sig mellan kommunerna. I min kommun gäller tex max 180 cm mot allmän väg med bygglov.

Men i detta fall gäller det ju en hörntomt och det finns ingen möjlighet få bygglov som överskrider 80 cm. Det ser ut som om Offert_Kungen inte heller har trottoir längs vägen - då gäller hela tio meter fri sikt. Hade det funnits trottoir får man räkna in denna dvs man mäter från gatans kant. Nu har ju kommunen dessutom skickat ett påpekande (även om jag själv tycker att 20 dagar låter väldigt snävt). Längs denna del får man inte heller sätta buskar eller häckar som skymmer sikten - längs resten av tomtgränsen finns det inget hinder att ha höga häckar så länge de inte spretar ut i vägen.
 
yonna skrev:
Men i detta fall gäller det ju en hörntomt och det finns ingen möjlighet få bygglov som överskrider 80 cm. Det ser ut som om Offert_Kungen inte heller har trottoir längs vägen - då gäller hela tio meter fri sikt.
... Längs denna del får man inte heller sätta buskar eller häckar som skymmer sikten.
ojoj vad folk hade fått klippa ner sina häckar där jag bor, om kommungubbarna kom på besök. Här är häckarna minst 1.60 höga och står allt från 0-3 meter från korsningen, och nog för att jag håller med om att det kan vara svårt att se runt hörnen, men man får ju anpassa hastigheten till omständigheterna.

- M
 
Nu lägger jag mig inte i vad som är rätt eller fel i detta fallet, men visst kan man alltid överklaga beslutet och någonstans så finns det ju ett problem med systemet vilket gör att man kan överklaga i en mindre oändlighet vad jag förstått. Kanske har staket ruttnat upp innan dess...
 
Men räknas inte ett för högt staket som svartbygge? Kan man verkligen överklaga när man byggt för högt och inte först kollat med kommunen vad som gäller? Jag tror att ett 110 cm staket alltid behöver bygglov...
Och i detta fall skulle väl inte kommunen godkänt den höjden på den platsen, alltså hade man inte fått byggalov...Nu har personen i fråga byggt ett för högt staket utan bygglov och någon måste ha anmält honom. Jag förstår att man kan överklaga ett nekande till bygglov, men kan man verkligen överklaga ett svartbygge ?
 
Snailman
I de kommuner jag bott i, har de alltid varit mycket hjälpsamma när man haft frågor gällande byggregler, så be nån på kommunen förklara vad som gäller för staket.
 
Det är inte "svartbygget" som överklagas. Lite svårt att i detta fall överklaga planket. :)

Det som överklagas är kommunens beslut att förelägga den som gjort något som enligt kommunen strider mot någon regel som kommunen kan bevaka.
 
Offert_Kungen skrev:
Jag bygde det för att skydda mina småbarn.
(
Du vill väl att bilister ser dina barn som går bakom hörnan och tvärtom? Barnen kan/ ska ju lämna tomten någon gång på väg till skolan fex .....
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.