Är ju vacumventil på den, fungerar den kommer ju inget ut.
 
  • Gilla
0jsan
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Jag tänker att jag börjar med paxfläktar i badrummen och ser till så att det finns öppningar för luftintag på vinden i vardera ände.

Behöver jag göra något åt det vita möglet som är där just nu?
 
Mögel (dess sporer, doft etc) på en kallvind kan egentligen inte ta sig ner i bostaden, pga varm luft stiger uppåt osv. Så det är inte alls samma kris ur hälsosynpunkt som det vore med mögel i själva bostaden eller i källaren.

Dvs det finns absolut ingen anledning att förhasta sig och anlita första bästa firma.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
En god affärsidé; först sälja in tilläggsisolering och sedan något år senare sälja in åtgärder som tilläggsisolering (kan) har skapat.

De borde nämnt något om ventilation av bostad när de sålde in tilläggsisoleringen kan har tycka.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 6 till
  • Laddar…
H henche skrev:
En god affärsidé; först sälja in tilläggsisolering och sedan något år senare sälja in åtgärder som tilläggsisolering (kan) har skapat.

De borde nämnt något om ventilation av bostad när de sålde in tilläggsisoleringen kan har tycka.
Haha exakt vad jag tänkte 😂
 
  • Gilla
henche
  • Laddar…
Okay, här blir jag orolig på riktigt! Tycker inte du ska betala något för en massa lösningar som eventuellt är konstgjord andning för vinden.

Den mikrobiella påväxten du ser på vissa av brädorna är normalt i äldre hus (byggda innan -80) då man kanske slutade elda i huset och vindarna blev kallare. När värmen i huset släpps upp genom vindsbjälklaget möter den vintertid ett kallt vindsutrymme och kondenserar mot råsponten. Om man då tar upp en massa fler och/eller större ventiler i gavlarna så blir det ännu kallare och möjligen större problem. Börja med att se över frånluften nere i huset och se till att den får hjälp ut istället för att släppa upp luften på vinden. När det är som absolut kallast ute och du har minusgrader på vinden. Då ser du om det är ett aktuellt problem genom att leta efter frost som glimrar.
Detta är ingenting som påverkar er som familj mer än att ni kanske har dålig ventilation i huset. Det är klart att firmor som jobbar med sånt här skrämmer upp husägare. Skicka gärna PM om du har fler frågor.
 
  • Gilla
Joelllarsson och 1 till
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Okay, här blir jag orolig på riktigt! Tycker inte du ska betala något för en massa lösningar som eventuellt är konstgjord andning för vinden.

Den mikrobiella påväxten du ser på vissa av brädorna är normalt i äldre hus (byggda innan -80) då man kanske slutade elda i huset och vindarna blev kallare. När värmen i huset släpps upp genom vindsbjälklaget möter den vintertid ett kallt vindsutrymme och kondenserar mot råsponten. Om man då tar upp en massa fler och/eller större ventiler i gavlarna så blir det ännu kallare och möjligen större problem. Börja med att se över frånluften nere i huset och se till att den får hjälp ut istället för att släppa upp luften på vinden. När det är som absolut kallast ute och du har minusgrader på vinden. Då ser du om det är ett aktuellt problem genom att leta efter frost som glimrar.
Detta är ingenting som påverkar er som familj mer än att ni kanske har dålig ventilation i huset. Det är klart att firmor som jobbar med sånt här skrämmer upp husägare. Skicka gärna PM om du har fler frågor.
Tusen tack för ditt svar Mangan!

Tanken är att vi börjar med att ventilera badrummen och så följer vi upp det och se så att det inte blir värre.
Huset är byggt -51.
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det ser helt "normalt" ut.......visst kan man stäva efter nån slags nollvision men knappast nödvändigt. Det har troligen sett likadant ut i en herrans massa år.
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.