Slingan är inte av, jag får signal oavsett var jag mäter, men tydligen har jag en dålig skarv nånstans för laddstationen blinkar trots bytt kretskort. Den lyser helt grönt om jag "kortsluter" den mha en kort kabelslinga. Finns det nåt sätt att ringa in var felet ligger och hur gör man i så fall/vilken utrustning behöver man?
 
Jag fick liknande problem när jag tillslut skarvat för många gånger.

Jag sökte med både handhållen AM-radio och svärfars Uni-T sökare, men lyckades bara få en för svag signal hur jag än gjorde.

Det slutade med att jag plockade upp kabeln där jag hade någorlunda hum om var skarvar låg och började göra om dom.

När jag till slut bytte den bristande skarven, blev det dundersignal på en gång, både basstationen och från sökverktyget.

Ingen enkel lösning tyvärr, för mig var det primitiv komponentbytning som gällde.
 
Nej, ingen enkel lösning... Jag har inte gjort några ändringar på länge och har tyvärr inte dokumenterat var alla skarvar finns så jag skulle få tvingas gräva upp väldigt mycket tråd, även med en binärsökning.
Jag hade hoppas att det fanns en mer vetenskaplig metod. Jag har testat med kabelbrottsökare, men den piper i princip lika mycket överallt så den ger ingen ledtråd.
 
Vet du åtminstone åt vilket håll från laddstationen felet är? Om inte så borde du kunna resistansmäta slingan åt höger och vänster för att åtminstone halvera sökområdet.
 
B Bonzo2000 skrev:
Vet du åtminstone åt vilket håll från laddstationen felet är? Om inte så borde du kunna resistansmäta slingan åt höger och vänster för att åtminstone halvera sökområdet.
Hur gör jag en resistansmätning?
 

Bästa svaret

FemTummar FemTummar skrev:
Hur gör jag en resistansmätning?
Med en multimeter, inställd på resistans (ohm).

Nu är jag rätt ny på robotklippare så jag vet inte om alla funkar på samma sätt, men om jag antar att du har en slinga med två ändar och en guidekabel vid stationen så gör du enligt följande.

Ta loss alla tre kablar från stationen. Mät resistansen mellan guidekabel och begränsningskabel åt vänster. Gör sedan detsamma mellan guide och kabel åt höger.

Om du har högre värde på ena mätningen så vet du att felet ligger på den delen. Om du får samma värde åt båda hållen så borde felet ligga i kopplingen mellan guide och begränsningskabel.
 
Hm... Och i tillfälle man inte har någon guidekabel..?
 
FemTummar FemTummar skrev:
Hm... Och i tillfälle man inte har någon guidekabel..?
Ja, då är det såklart svårare så då återstår nog bara de tips du redan fått.
 
C
Har fixat många avbrott på slingan genom åren, varav ett antal "nästan avbrott". Och de är verkligen en royal pain att lokalisera, men felet har för mig aldrig legat i ett skarvdon. Så mitt tips är att inte ta för givet att det är en skarv som är problemet.

Jag gav upp till slut och köpte den lite mer avancerade slingsökaren som finns (MS6818). Kostar en slant, men beroende på hur man värderar sin tid är det nog värt det. Även med denna sökare är det en konst att lokalisera "nästan avbrott" då signalen naturligt varierar rätt kraftigt längs slingan, men den underlättar.

En ohmmätning av slingan är nog också nästan ett måste, även om man inte har begränsningsslinga, för att veta vad man letar efter.

En rejäl funderare på vad man gjort i trädgården sen sist är också ett ovärderligt verktyg. I mitt fall har det alltid funnits en förklaring till avbrotten, även om det någon gång visats sig först ett par år senare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.