Hej, jag hade en firma på besök idag som kollade vinden. Som påvisade mögelbildning. Jag är dåligt insatt och undrar om lösningen han presenterade är värd att investera i? Samt hur panik det är att åtgärda det? Vad finns det för risker för familjen som bor här 2 vuxna 2 barn och snart ytterligare en knatte.

Tusen tack på förhand!

Offert:
Omfattning
Projektet innefattar:
  • Mögelsanering av vinden med AMP99
  • Installation av 1 st uttag på vinden
  • Håltagning för gavelventilation
  • Installation av Trygghetsvakten inkl värmekabel
  • Airmove 3.0, 4 st (4 nya genomföringar) (9180kr)
  • Badrumsfläktar 2st (bef hål, ny el)
Total
58 070 kr
Totalpris utan avdrag 67 325,6 kr
 
Varför var firman hos er? Asfaltsläggare, takbytare, krypgrundsfirmor och vindsfirmor ger oftast taskiga vibbar om de dyker upp på eget bevåg.
 
K Kane skrev:
Varför var firman hos er? Asfaltsläggare, takbytare, krypgrundsfirmor och vindsfirmor ger oftast taskiga vibbar om de dyker upp på eget bevåg.
Bra fråga, dom knackade dörr i området. Samma firma som isolerade huset med lösull för ett gäng år sedan. Mögel finns ju på vinden som man ser på videon. Men tänker du att det inte är något att oroa sig över?
 
Joelllarsson Joelllarsson skrev:
Bra fråga, dom knackade dörr i området
Varningsflaggorna hissas ju direkt.
 
  • Gilla
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
Sätt upp en fuktmätare eller två och mät över tid hur fukten ser ut på riktigt på vinden.

Billigt och enkelt. Innan ni gör något annat.

Skulle vilja påstå att dom flesta vindarna uppvisar något slags utfällning på sponten.
Men det säger INGET om det är ett problem eller bara har varit en tillfällighet.
Såldes slår dom här pojkarna ner öppna dörrar och skapar bara oro för folk.

Först skapa förståelse för vad som händer där uppe. Och det tar minst ett år skulle jag påstå.
Sen KAN man vidta ev åtgärder.
 
  • Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Sätt upp en fuktmätare eller två och mät över tid hur fukten ser ut på riktigt på vinden.

Billigt och enkelt. Innan ni gör något annat.

Skulle vilja påstå att dom flesta vindarna uppvisar något slags utfällning på sponten.
Men det säger INGET om det är ett problem eller bara har varit en tillfällighet.
Såldes slår dom här pojkarna ner öppna dörrar och skapar bara oro för folk.

Först skapa förståelse för vad som händer där uppe. Och det tar minst ett år skulle jag påstå.
Sen KAN man vidta ev åtgärder.
Tack!

Vad tror ni om att avlopsluftningen avslutar på vinden istället för utanför taket? Kan möglet försvinna av sig självt?
 
Joelllarsson Joelllarsson skrev:
Tack!

Vad tror ni om att avlopsluftningen avslutar på vinden istället för utanför taket? Kan möglet försvinna av sig självt?
Är det en vacumventil eller öppet rör från avloppsstammen?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det en vacumventil eller öppet rör från avloppsstammen?
Vet ej, han som var här och kollade sa att det inte var någon fara att den var som den var.
 
Joelllarsson Joelllarsson skrev:
Vet ej, han som var här och kollade sa att det inte var någon fara att den var som den var.
Avloppsventilation ska ut i himlen. Sen kanske det är dåligt ventilation på vinden. Sätt i ventgaller, 2 st min 200 mm på på varje gavel, ca 300 mm från nock med ca 500 mm mellan så blir det bra vent på vinden.
 
  • Gilla
Dr Benz och 2 till
  • Laddar…
Joelllarsson Joelllarsson skrev:
Vet ej, han som var här och kollade sa att det inte var någon fara att den var som den var.
Om ni inte har någon mekanisk ventilation i bodelen ska ni börja med det, särskilt i badrum och tvättstuga. Har ni vägg/fönsterventiler?
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om ni inte har någon mekanisk ventilation i bodelen ska ni börja med det, särskilt i badrum och tvättstuga. Har ni vägg/fönsterventiler?
Vi har mekanisk i källaren men inte i badrummen på ovanvåning där är det bara självdrag, vilket det också är i samtliga rum på ovanvåning förutom i 2 vilket dom rekommenderade att sätta dit såklart och är med på offerten. På vinden är det borrade lufthål som gjordes vid isoleringen.
 
risken är att ni släpper upp fuktig luft på vinden som skapar möglet.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Joelllarsson Joelllarsson skrev:
Vi har mekanisk i källaren men inte i badrummen på ovanvåning där är det bara självdrag, vilket det också är i samtliga rum på ovanvåning förutom i 2 vilket dom rekommenderade att sätta dit såklart och är med på offerten. På vinden är det borrade lufthål som gjordes vid isoleringen.
Borrade men var, i gavelspetsen eller i takfoten som brukligt. Det ska vara korsdrag på vinden. Är det för dåligt öppet i takfoten så blir det inget korsdrag.
 
Joelllarsson Joelllarsson skrev:
Hej, jag hade en firma på besök idag som kollade vinden. Som påvisade mögelbildning. Jag är dåligt insatt och undrar om lösningen han presenterade är värd att investera i?
Skeptikern frågar: är det du som filmat det bifogade klippet eller är det firman? Om det är firman, har du något belägg för att filmen kommer från just din vind?
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Kikade inte på filmen först, men avloppsvent går ut på vinden, mycket fukt som kommer upp där. inte bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.