Trodde jag hade konformade lager på släpet men möttes av medan. Hur byter man dessa lager, sitter de presspassade på axeln? Ser att de sitter ett klips framför lagret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra götaland
· 9 033 inlägg
Lossa muttern, ta bort seegersäkringen och slå ur lagret ur navet.
Repetera i omvänd ordning med nytt lager.
Repetera i omvänd ordning med nytt lager.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 033 inlägg
Lagren sitter "löst på axeln" och rimligt hårt i navet..
Barnens morfar kör ner båtkärran i saltvatten några gånger om året så han byter efter varje besiktning. Tom. han klarar det själv (efter att jag visade honom första gången), utan press, så det är inte så knepigt... Bara att klappa på med slägghammaren så lossar det...
Gör rent lagerytan i navet med lite fin smärgelduk.
Knacka försiktigt dit det nya lagret, bara genom att slå på ytterringen, jag brukar ta isär det gamla lagret och använda ytterringen som mellanlägg, så slipper man skada lagerbanorna
Barnens morfar kör ner båtkärran i saltvatten några gånger om året så han byter efter varje besiktning. Tom. han klarar det själv (efter att jag visade honom första gången), utan press, så det är inte så knepigt... Bara att klappa på med slägghammaren så lossar det...
Gör rent lagerytan i navet med lite fin smärgelduk.
Knacka försiktigt dit det nya lagret, bara genom att slå på ytterringen, jag brukar ta isär det gamla lagret och använda ytterringen som mellanlägg, så slipper man skada lagerbanorna
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 819 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 819 inlägg
Jag använde 60t press.
Det gick sådär, egentligen räcker det med ett skruvstäd och rätt dimensioner på dorn för att pressa ur. In kan du hamra in genom att använda det gamla lagret som dorn.
Lossar du muttern ska lagren lossna relativt lätt, de sitter pressade i navet och inte på axeln.
Det gick sådär, egentligen räcker det med ett skruvstäd och rätt dimensioner på dorn för att pressa ur. In kan du hamra in genom att använda det gamla lagret som dorn.
Lossar du muttern ska lagren lossna relativt lätt, de sitter pressade i navet och inte på axeln.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 033 inlägg
Köp ett 3/4 (vilket det ser ut att vara) skaft istället, om du inte har ett bra långt 1/2 ..
https://www.biltema.se/verktyg/hand...4hv9_ZsW-SIsjeIdeEJV9dII79s8TKYRoC9kkQAvD_BwE
https://www.biltema.se/verktyg/hand...4hv9_ZsW-SIsjeIdeEJV9dII79s8TKYRoC9kkQAvD_BwE
Nu kom den av, tack!
Men lagret känner jag inte igen, är detta nått speciallager? Hur bankas detta ut?
Men lagret känner jag inte igen, är detta nått speciallager? Hur bankas detta ut?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta bort låsringen och knacka ur lagret. Lagret verkar vara vanlig på släp. Jag får många träffar på numret. Här är en.
https://www.trailerplus.eu/product/compact-bearing-set-34x64x37mm
https://www.trailerplus.eu/product/compact-bearing-set-34x64x37mm
Det är väl ett tätat lager? Ska van köra ner i vatten kan det vara värt att öppna och fylla med fett.