Trodde jag hade konformade lager på släpet men möttes av medan. Hur byter man dessa lager, sitter de presspassade på axeln? Ser att de sitter ett klips framför lagret.
Rostig släpvagnsaxel med demonterat lager, verktyg och nya lagerdelar på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett hjullager på ett släp, med synligt klips och färgmarkeringar på komponenterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en grå fettlock framför en hjulnav var ett klips syns; diskussion om byte av släpvagnslager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av släpvagnslager med klipp, frågar om byte och om de är presspassade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lossa muttern, ta bort seegersäkringen och slå ur lagret ur navet.
Repetera i omvänd ordning med nytt lager.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Du måste ta bort den stora muttern som håller medbringaren på plats. då kanske lagren följer med ut och sen knacka ur dom. Det är Loctite det blå så det kan sitta bra.
 
Lagren sitter "löst på axeln" och rimligt hårt i navet..

Barnens morfar kör ner båtkärran i saltvatten några gånger om året så han byter efter varje besiktning. Tom. han klarar det själv (efter att jag visade honom första gången), utan press, så det är inte så knepigt... Bara att klappa på med slägghammaren så lossar det...

Gör rent lagerytan i navet med lite fin smärgelduk.

Knacka försiktigt dit det nya lagret, bara genom att slå på ytterringen, jag brukar ta isär det gamla lagret och använda ytterringen som mellanlägg, så slipper man skada lagerbanorna
 
Tack!
 
U
Jag använde 60t press.
Det gick sådär, egentligen räcker det med ett skruvstäd och rätt dimensioner på dorn för att pressa ur. In kan du hamra in genom att använda det gamla lagret som dorn.
Lossar du muttern ska lagren lossna relativt lätt, de sitter pressade i navet och inte på axeln.
717942-9ca4808a631bf4682721c1b287576381.jpg
 
Denna mutter var enorm men har nu en hylsa som inte passar spärrskaftet. Finns de nån adapter för att komma upp i den diameter som denna hylsa har?
En person håller en för stor hylsa inne i en rostig metallmutter som inte passar spärrskaftet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gammalt knep är ju att lägga navet i ugnen på typ 250 och sen får man lättare ur lagerbanan. Frys det nya lagret i frysen under tiden så ramlar det lätt in på plats sen
 
Nu kom den av, tack!
Men lagret känner jag inte igen, är detta nått speciallager? Hur bankas detta ut?
Närbild av en maskindel med ett avtaget kullager och frågetecken kring dess typ och demontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett demonterat maskinlager med synliga korrosionsspår och skrivet delnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett metallager inuti en rostig maskindel, med synliga slitage och hand i skyddshandske.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fick ut lagret! Måste nu bara köpa nytt. Hoppas jag hittar ett som passar?!
 
Ja den verkar det vara. Men de verkar inte ingå en ny packbox på baksidan som skyddar från skvätt?
 
Det är väl ett tätat lager? Ska van köra ner i vatten kan det vara värt att öppna och fylla med fett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.